Gå till innehåll

Korallen lossnar!


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej. Vi har en fin korall som jag tyvärr inte vet namnet på. Se bild nedan. Vi har haft den i ungefär ett halvår. Varje dag så kommer den fram i från sin "sten" och sticker upp sina tentakler och den är verkligen en fröjd för ögat! För någon månad sedan såg vi att den ena sidan lossnat lite, efter det så har den lossnat lite mer och mer, vecka för vecka. I dag lossnade en stor bit och nu undrar vi vad detta kan beror på? Är det naturligt? Kommer den att lossna helt? Kommer den att dö? Mvh //Micke & Gunilla

post-7440-14468931668987_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cataphyllia jardeni är det till 90% skulle jag tippa baserat på skelettet och den mjuka vävnaden som håller på att lossna..

Det är en korall som måste iprincip stödmatas i dom flesta karen.. Ingen lätt korall även om många tror det..

Känns även som du har ett dött skelett i högra övre hörnet på bilden , stämmer det ? Om så är fallet , vad hände med den ? Verkar vara ett större fel om nu det stämmer som jag gissar.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror som manne att det är en catalaphylia. Med tanke på att den är helt brun istället för turkosgrön & att hela polypen håller på att lossna så gissar jag på att det kan vara 2 orsaker förutom det _manne_ skrev.

1) Om det är en indonesisk variant (men det är det nog inte) så kan det ha med catalaphylia-sjukan att göra

2) "polyp bailout" pga riktigt taskiga vattenvärden.

Kan du dela med dig av följande:

Placering i karet

Belysning

Magnesium

Calcium

Alkalinitet

Fosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Korallen har haft samma färg hela tiden. Tittat man noga på den så är den lite pärlemogrönaktig i "basen"? Den döda korallen bakom var död då vi köpte den. Jag tycker den är fin ändå :) Kanske inte bra att ha? Placeringen är ganska lågt, 10cm från botten. Belysningen är Red Seas original till Max 250. 8 lysrör, fyra vita och fyra blå.

MG1400

Ca 430

KH >14 kan inte mäta högre så det anar jag att det är högt?

NO3 4,0

PO4 0,36

Salthalt 1022

Temp 26

Mvh //Micke&Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Vi mäter salthalten med en sådan här: http://www.aquacadabra.co.uk/Instant-Ocean-Hydrometer.html Övriga prover tar vi med Red Seas testkit: http://www.redseafish.com/index.aspx?id=4349

Jag kollade KH värdet på vårt kranvatten (egen brunn) och det ligger över 14! Är det bra eller dåligt? Vi börjar känna oss lätt förvirrade här då det gäller alla värden! Ser att du Marko 'DaTrucka' ju har lika höga värden på i varje fall Ca och KH med samma salthalt?

Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PO4 är för högt? Salt lite lågt? Hur sänker man Ca Mg och Kh? Hur är det med korallen som frågan gällde från början. Är det värdena på vattnet som gör att den tappar fästet? Kommer den att dö? Ska man klippa av det som släppt för att förhindra att resten dras iväg? Kan man binda om något? Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LPS gillar ju lite mer näring en sps. men kh som är så högt gillar dom inte alls. Så jag skulle tippa på en kombo av låg salthalt dock så stämmer inte övriga värden med låg salthalt och högt kh är problemet för korallen. Du har ingen möjlighet att låna en refragrometer? Då den ni använder nu är väldigt osäker. Om man ser på värdena så borde det vara betydligt högra salthalt. Det va bara denna som strular?

Vad kör ni för salt. Värden på nyblandat vatten?

Om man höjer cirkulatonen lite för fort så kan dom släppa. Jag skulle flytta den till ett väldigt lugnt område så den biten som lossnat jag fästa på nytt eller iaf inte ta med sig resten. Jag har lyckats rädda flera LPS som sätt liknande ut. Jag skulle försöka få ner alla värden lite utom nitrat och om salthalten stämmer så ska den upp.

V

Köra med osmos är att rekommendera. Ni har ingen vattenvärde från brunnen att lägga upp tänker egen brunn kan ställa till det massor spec vid dåligt väder.

Vart det problem med denna korall i samband med ett vattenbyte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Vi bytade precis ut saltmätaren. Hade en som flöt i vattnet innan men den råkade jag tappa! Efter det så litade jag inte på den utan köpte en ny. Det skillde från 1018 till 1023 på dessa! Kanske stämde den ändå? Just nu vet jag inte. Jag får se om jag kan låna en bättre i butiken! Osmosvatten, jag vet knappt vad det är! Jag har förstått att man tar bort allt annat än vatten genom ett filter. Gör man det på vattnet som man förbereder? Vad är det för utrustning som behövs till det? Vi använder som ni förstår då bara vanligt brunnsvatten. Hur får man ner Kh? Med osmos? Vattenvärdet som jag har från brunnen är då ett Kh över 16 och ett NO3 värde på i princip 0?

Vi provar att flytta korallen till ett lugnare ställe. Korallen släppte efter ett vattenbyte men har som sagt lossnat efterhand lite i taget. Nu lossnade det rejält! Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ium att det startade vid ett vattenbyte så är det antagligen någon ändring på vattnet ett så högt kh är inte bra. och osmos är nog bara att gilla läget att införskaffa så för ni ner värdena den vägen. Dom är lätta att installera. Då är det rätt mycke kalk i erat vatten kan jag tänka mig. Det är en blowout den gör försöker fly från stället då den tycker det är farligt där DVS tok högt kh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att mina värden i statusen är lite knas är just kranvatten i kombination med nyblandat salt.

Mitt kar var relativt nyfyllt när dom testerna togs och orkade helt enkelt inte tappa upp osmosvatten, hade tagit onödigt lång tid (ca700 liter).

From nu är allt vatten som åker i tanken osmosvatten.

Osmosvatten använder ni till allt vatten som ska i akvariumet.

Ja, osmosen tar bort ungefär 99,8% av alla orenheter och mineraler ur kranvattnet.

Silikatfilter rekommenderas starkt till efter osmosenheten, den tar även bort det sista kislet som membranet annars släpper igenom.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...