Gå till innehåll

Slang eller PVC


rasmus_agren

Rekommenderade inlägg

Jag har tidigare haft limmade PVC-rör mellan karet och sumpen men i mitt nya bygge kommer sumpen sitta lite illa till. Så det hade lett till många rörböjar och kopplingar och sånt. Så nu undrar jag om man inte helt enkelt kan använda en böjlig slang istället. Jag har aldrig sett någon göra det, men det borde väl vara smidigare? Eller blir det svårt att få tätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med den slangen mellan mitt kar och sumpen, då karet står rätt tätt intill väggen och det sitter en list som gör att jag hade fått flytta ut karet en bit från väggen om jag inte hade kunnat använda dessa slangar. Det du ska vara medveten om är att de är rätt stela, även om de är fullt formbara ändå. :)

Men de är alltså inte som "vanlig grön akvarieslang".

Ska se om jag kan ta en bild ikväll och lägga upp så ser du hur jag har gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart man kan använda slang. Mycket smidigare än PVC om man vill ändra och göra om. Och de finns ju att få tag på i de flesta dimensioner. Värm upp, trä på PVC-rör(genomföring eller dylikt) och på med slangklämma. Sen gäller det bara att se till att den inte böjs för mycket så den stryps.

Sen finns det väl såna slangar man inte bör använda men det överlåter jag inte någon annan att ta upp, där har jag dålig koll.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikonslang skall användas enligt "Coral magazine" då pvc slang efter ett tag blir stenhård.

//Jonas

Tror ni snackar olika slang.. Tex Bioted säljer "riktig" pvc slang som definitivt håller samma klass som våra pvc rör..

Vanlig grön slang bör vara en högst temporär lösning..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikonslang är dessutom svårt att få till bra böjar på då den gärna viker sig eller trycks ihop.

PVC är pvc, den ska ju bara sitta där när man väl satt dit den, så ifall den skule bli hård ser jag ingen nackdel med det, snarare tvärtom, då vet man att det funkar efter något år också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikonslang verkar vara orimligt dyrt efter vad jag sett. Alla verkar vara överens om att pvc-slang hårdnar med tiden eftersom de läcker mjukgörare. Då är frågan dels om det är skadligt för djuren och dels om det finns risk att de spricker efter att de hårdnat. Eller är det att vara onödigt orolig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora fördelen med silikonslangen är att den är mjuk och inte hårdnar med tiden. Så man använder ett par dm från pumparna för att minska risken att vibrationer förs vidare.

Fördelen med dricksvattenklassad PVC- slang är att den inte gärna knäcker sig i böjar. Men den hårdnar med åren och sitter också lösare och lösare på kopplingarna.

Jag tycker att alla slangar skall monteras med slangklämmor. Nu finns ju bra slangklämmor av nylon som inte rostar till skillnad från de "rostfria".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...