Gå till innehåll

Alger, alger och mer alger :(


Geezuz

Rekommenderade inlägg

Vad är detta för alger och vad skall jag göra för att försöka få bukt med dem?

post-7427-14468931701797_thumb.jpg

Idag gör jag vattenbyten en gång i veckan, plockar så mycket alger jag kan för hand och försöker hålla mitt vatten stabilt. Mina vattenvärden idag ligger stadigt på ca:

Sg 1025

Ph 8.1 -8,4 (svårt att säga närmare med dropptest, ligger inom den färgen på skalan)

Kh 9

Nitrit < 0.3

Temp 27 grader

Kör lampa ca 12 timmar per dygn för att ge Anemonen ljus. Har sett ut som på bilden ett längre tag, blir egentligen varken bättre eller sämre. Karet har vart igång 6 månader + och det börjar kännas lite tröstlöst. Har försökt att läsa trådar om alger men för det första vet jag inte vad detta är för alg och för det andra har trådarna en tendens att dra iväg och bli väldigt avancerade och svårförstådda för den som är rätt ny fortfarande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mår inte anemonen taskigt av att man mörkar karet? Innan jag skaffade den hade jag dessutom bara ljuset på 2-3 timmar om dagen och hade dessa alger ändå. Karet innehåller 2 turbosniglar, 2 eremiter, 5 clowner, 2 gulbröstade fröknar samt anemonen som såldes till mig som en purple-tip men som inte visar några tecken på något lila. Lampan jag har idag är Arcadia Metal Halide Lamp Type RX71S 14000K 150W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

150W MH i karet i 12 timmar dygnet är ganska våldsamt med ljus. Jag hade helt klart trappat ner det. Sänk med en timme var tredje dag tills du hamnar på runt 6-7 timmar istället. Anemonen har nog inget emot en minska belysningstid. Den kan nog eventuellt reagerar mer positivt på det då det är så pass mycket ljus den får.

Jag tror dina alger är en produkt av för mycket ljus, det skulle också kunna vara en fråga om näring då du har ganska mycket fisk som lär äta ganska mycket mat. Vad har du för skummare, den som sitter i orginal?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Mikoto

hade samma problem förut,min lösning var:

-mörkägga i 3 dagar ( kan ha liten ljus riktat mot anemonen i några timmar per dag)

-minskat matning till 2 gånger per dag morgon/kväll , ( bättre hungriga aktiva fiskar än phosphate och nitrate)

köpt 3 Mexikansk turbo sniglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med osmosvatten och bor i hus med kommunalt vatten. Har inget fosfattest test hemma men jag skall införskaffa.

Matningen i karet tror jag inte är boven då vi matar rätt snålt, ger dem en halv tinad artemia-kub om dagen och en räka till anemonen 2-3 ggr i veckan. Har också vitamin-berikade pellets vi ger ibland istället för artemian och då ger vi ca 1 kryddmått totalt i omgångar för att de skall hinna äta det innan det lägger sig på botten. Det låter väl inte särskilt häftigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffade ett fosfat-test idag och det visade inte på något mätbart värde (dropptestet visade på den del av skalan som betyder 0), ett Tetra dropptest skall väl vara pålitligt? Har också ställt om timern något så att jag undan för undan skall sänka ljustimmarna så får vi se hur det går, har dock inga större förhoppningar då jag som jag tidigare nämnde inte körde mer än 2-3 timmar lampa innan jag fick Anemonen och ändå hade alger. Akvariet står visserligen i ett hörn där det finns fönster men fönstret har fördragna lamellgardiner och det borde inte förekomma något direkt solljus på akvariet, skall för säkerhets skull hänga dit någon form av skynke på dagarna bara för att utesluta den ljuskällan.

Har även funderat på algätare men jag är lite osäker på om jag skall ha Sjöhare eller Turbos, har någon form av rödsvart mask i karet som ser ut vara en Fireworm och de har jag hört ger sig på sniglar, är det lika illa med Sjöhare och Fireworm? Borde jag i så fall ge mig ut på jakt efter mina Fireworms? Har hittills låtit dem vara då någon sa / skrev att de är ett nyttodjur på vissa sätt.

Ändrat av Geezuz
Stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...