Gå till innehåll

Ozon i skummare


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Ska börja köra ozon i skummaren och undrar lite om kolfilter.

Tanken är att göra en behållare att fästa på skummarlocket som jag ska ha kol i.

Nu undrar jag går det att använda spn filtermatte med kol eller ska jag använda sån kol som liggger i påse?

Ska kolen vara fuktig elelr funkar det om den är torr?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon och kol i luft kan vara explosivt. Har jag läst nånstans. Nån som har bättre koll kan säkert fylla i? Vi tänkte göra samma sak för nåt år sedan men nånstans läste jag om detta så vi skippade det.

/ David

Det var nytt för mig - jag brukar alltid rekommendera att låt överskottet gå genom ett kolfilter. Och vad jag vet så finns inga restriktioner med kolfiltermasker och eventuell ozon - men jag kan ha fel. Koldamm och ozon - det är en sak - men aktivt kol i "bit" form och ozon har jag aldrig hört talas om någon explosionsrisk.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon och kol i luft kan vara explosivt. Har jag läst nånstans. Nån som har bättre koll kan säkert fylla i? Vi tänkte göra samma sak för nåt år sedan men nånstans läste jag om detta så vi skippade det.

Det kan inte stämma... Det finns ju luftrenare med både ozon och aktivt kol i samma enhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med ozon dos 50mg på ett 720l i skummare mellan kl 21-09.00 har en sten kista i sumpen som ska ta litet.

Men kör även med kol i mitt fosfatfilter. På innehålls förteckningen på kolet (deltec) stod det 2-2.5dl till min volym och om man använde ozon. Bytte av kol var 14 dag. Vet ej om det är rätt men fungerar för mig. Och följer tillverkaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...