Gå till innehåll

Octocorallia har tagit över mitt kar!(?). Vad äter dessa / hur får jag död på dem?


remne

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder, så har jag fått en massiv spridning av (gissningvis) octocorallia.

Någon som kan med mer säkerhet identifiera om det verkligen är octocorallia eller något annat?

Samt, har ni tips på djur som äter dessa, alternativt bra sätt att ta död på dem?

post-2391-14468931739802_thumb.jpg

post-2391-14468931739323_thumb.jpg

post-2391-1446893173957_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är relativt övertygad om att det inte är hydroider, då dessa har de karakteristiska fjädringarna på polyperna som "stjärnpolyper" har men inte hydroider, mina tankar gick också till hydroider först, men då de har 8 tentakler, och har fjädring så passar det inte speciellt väl in på hydroider. Jag tror mer på nån "stjärnpolyp" kanske inom Clavulariidae familjen...

Sen får jag erkänna att jag sett mer högupplösta varianter av bilderna och har sett dem IRL för en månad sen eller så, av bilderna här skulle jag nog också lätt trott att det var hydror :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sårsrpruta modell större,finns på apoteket som öronspolspruta,fyll den med hetvatten tar död på allt om du kommer tillräckligt nära.Du får jobba på det snurra på sten osv...Ett evighetsjobb men så är det med salt..Man kan också samla frimärken med fina fiskmotiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...