Gå till innehåll

Palmbergs salta dröm - ReefMax 105 l


Palmberg

Rekommenderade inlägg

Hej Saltvattensguiden!

Ett riktigt eminent forum som jag läst länge på (i något år, lite så där i smyg), i synnerhet på det senaste. Men nu har det äntligen blivit dags för mig att också dela med mig av något! Inte så intressant för alla er veteraner, men tänkte skapa en tråd nu när det äntligen har blivit dags att förverkliga en dröm som man haft sen man var liten grabb - en salt sådan ... :) Jag har en tendens att snöa in mig rejält på saker (till min frus stora förtjusning...) och dessutom har jag ovanan att göra långa wall-of-text-inlägg på forum som ingen tycker är intressant. Sorry! Men jag får väl ha en monolog med mig själv och se denna tråd som en dagbok, om inte annat.

Äntligen har en butik i min närhet (nåja, 10 mil - Norrland) dragit igång med saltvatten. En riktigt bra kampanj på ett Aquael ReefMAX på 105 liter och saken var klar! Ska hämta hem karet till veckan. Inte ett så jättespännande kar, men känns skönt med den typen av kar som nybörjare. I huvudet planerar jag redan på mitt nästa projekt...

Försöker sammanställa så att jag har det viktigaste så här i början:

Min bror la ned sina saltvattenskar för ett tag sedan, så lite bra-att-ha kan jag nog norpa åt mig när han kommer upp i landet;

  • Lite olika tester, Salifert tror jag det är, (osäker om det finns bäst före datum?) NH3, NO2, NO3, pH, PO4 och ev något mer
  • En sprillans ny Tunze 6025 streamer
  • Refraktometer "no name"

Saker från den "lokala" handlaren (ska verkligen försöka köpa så mycket jag kan från handlaren så att det ens finns någon saltvattenshandlare här):

  • Levande sten, ca 10 kg (från Dejong)
  • Salt (ingen aning vilken typ eller märke dom kommer att ha hemma)
  • Bottensubstrat (senare fråga. Tror jag?)
  • Städpatrull, fiskar, mjukkoraller (verkligen en senare fråga)

En pryl kommer jag nog dock köpa från Tyskland, främst eftersom Aquaristic verkar ha en så bra kampanj nu på en Osmos med silikatfilter för 76 Europengar

Aquili Reverse Osmosis Kit RO Classic NPS

http://fish.aquaristic.net/Aquili-Reverse-Osmosis-Kit-RO-Classic-NPS.html

Är dock lite nervös över att koppla in apparaturen, har en kanske överdriven/fjantig respekt (och framförallt okunskap) för att koppla med vatten i huset. Har letat ut en lämplig rörbit att ansluta på i "pannrummet" iafall!

Då jag kommer ha mycket att göra både privat och inom jobbet under december-januari så lär det väl dröja ett tag innan jag startar upp allt. Men det hindrar ju en inte från att hamstra på sig allt!

Nåväl, allt för denna gång. Som sagt, har en tendens för långa inlägg, särskilt efter några kalla öl :) Blir överlycklig för all möjlig respons jag får!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

välkommen:W: till en beroendeframkallande hobby :)

angående testerna så finns där bäst före datum på dom, men att börja o testa sig fram med duger dom säkert till en början salifert kör nog dom flesta med

sen med osmosen så hade jag tänkt till lite 190 liter per dygn tyckte jag lät bra när jag köpte min första, men j....gt tråkigt o vänta på vatten :) titta på denna sidan http://rent-postevand.dk/ dom har några med bra fart i till rätt så skapliga priser

lycka till med fortsättningen :kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tommy, tack!

Att vänta på att vatten ska droppa fram till en ansenlig mängd torde kunna jämföras med att vänta på att färg ska torka. :D Absolut som du säger. Men jag tror att just till detta projekt kommer jag nog inte använda så mycket vatten? Det är väl främst till första fyllningen man får producera lite mängd. Till vattenbyte kanske det räcker med att producera 10 liter i veckan.

Om jag ska vara ärlig så är min danska så jäkla dålig att jag inte riktigt begriper den danska sidan. Men har sett att folk hänvisar till den vid flera tillfällen!

Manne, tack!

Jag har en master degree i Urspårning med inriktning mot Tokigheter. Det började ju med sötvatten för ett tag sedan så jag känner att jag är på god väg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt schyst Smedberg! Kommer säkert behöva låna något, om inte annat så kunskap och lite tips, hjälp, stöttning och "hålla i handen" :nöjd:

Verkar ju vara några nybörjare som är på gång med saltvatten här i trakten nu, kul!

Imorgon hämtar jag hem karet! YAY! Så jä-la kul :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdaterar tråden igen, säkerligen inte så intressant för er, alla veteraner, men tycker för egen del att sånna här trådar är bra ur "dagbokssynpunkt". Kul att gå tillbaka och kika i framtiden. :)

Nu har jag äntligen fått hem karet och packat upp det! Har testat lite när det gäller belysningen, fläktar och så vidare. Kommentarer:

+ Fläktarna till belysningen är riktigt tysta. Triggade aldrig igång fläkten som sitter för att kyla vid avrinningen.

+ Luckor och finishen överlag känns riktigt nice, tycker känslan är mycket för pengarna! (särskilt när jag fick ta del av ett riktigt bra erbjudande på detta kar)

- Jag trodde att man skulle kunna vända "bakgrunden" i karet. Hade läst mig till det på lite olika forum - att man kunde vända och få en svart eller blå bakgrund. Vet inte om dom gjort om karet, men här får jag köra med blå bakgrund då den sitter fast. Helt okej, bara det att jag hade "planerat" och sett framför mig en svart bakgrund i karet.

Lägger in lite picz när jag ändå håller på!

post-8081-14468931892079_thumb.jpg

"Obligatoriska katt-TV-bilden" Dom verkar lite oense om kanalvalet.

post-8081-14468931892321_thumb.jpg

När jag skruvade ihop bänken så slås jag av att hur man (åtminstone jag) alltid tar i när man bygger sina egna bänkar. Nu har jag bara byggt två bänkar till små kar, men nog överdimensionerar man allt och säkrar så att inte bänken ska braka ihop :) Bara för det kunde jag inte hålla mig så fick lov att droppa i lite lim vid monteringen.

post-8081-14468931892551_thumb.jpg

Blir nog riktigt bra detta! Ser fram emot påfyllning. Eftersom jag satte V75´an idag så flyttar jag fram en aning i planeringen och beställer en Osmos redan nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Igår kom det ett paket till jobbet innehållandes RO-anläggningen :) Och i helgen fick jag streamern och refraktometern av brorsan. Inväntar nu salt och lite tester från min "local fish guy"!

Nu får julfirandet bli klart så jag får åka hem och producera RO-vatten! Tror faktiskt jag tar en smitning och åker hem redan imorgon, utan frugan, så får jag orsaka vattenskada i källaren i lugn och ro medans jag försöker koppla in det hela :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är även levande stenen beställt. Blir vattenfyllning till helgen, bara för att få ha ner något i karet :) Hon här hemma tycker jag är knäpp som sitter och glor in i ett tomt akvarium. Jag är nog lite naiv, men kanske det blir bättre om det åtminstone är vatten i det hela.

Ska iväg till bygghandeln och handla lite smått och gott, passar nog även på att köpa nå plastskivor att ha i botten på karet, samt lite "bra att ha"-dunkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätter fylla på i världens ointressantas tråd :)

Kopplade in RO/osmos-anläggningen idag, så nu producerar jag vatten för fullt. Har även hittat några akrylskivor som jag tänkte kapa till och lägga i botten på karet. Ikväll får man nog äntligen fylla lite vatten! -Tummen upp

post-8081-14468932009857_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Testkör karet lite, så jag får LS till veckan. Det jag funderar lite på är porlandet vid överrinningsfacket? Porlar jääääääkligt mycket. Får uppsöka muggen mer än vanligt, så att säga. Skulle man kunna knöla in lite filtermedia högst upp, i översta "korgen" som på så vis "tar emot" dropparna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir ju bättre nu när jag har fyllt första facket till max. Men det porlar fortfarande. Mycket. Kammaren är ju konstruerad som ett droppfilter är (antar jag).

Bilder som man knappt begriper sig på, men med lite fantasi kanske man kan hitta på hur det är konstruerat :)

post-8081-14468932245095_thumb.jpg

post-8081-14468932245313_thumb.jpg

Den sista bilden hamnade på sniskan. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde "orginal" på denna modell så fick jag se till att vattennivån låg max någon cm under brickan för att det ska vara tyst. Det är även viktigt att brickan ligger klokt på plats så att lägga mer skummgummi under fungerar dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, ja, man kanske skulle maxa vattennivån. Nu har jag plockat ut allt - alla filterkorgar och tagit bort brickan så att vattnet bara rinner över kanten. Har liksom ett tomt fack :) Men det låter inget åtminstone! Vet inte riktigt om man kan ha det så? Måste man ha korgarna där i, och måste vattnet droppa/porla ner facket? Enda problemet med den här lösningen är att jag inte har någon kam vid ytavrinningen eftersom tillhörande kam sitter fast på "droppbrickan".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte heller korgarna kvar.

Men behåll brickan och kammen på så du inte får ner djur.

Ska va precis så det går över kanten på brickan men att vattnet ligger i nivå nästan över brickan. Då får då lite marginal innan det börjar skvala vid ca 2-3 cm under brickan, brukar ta någon dag den här tiden på året.

Jag har inte längre orginalskummare men det borde inte vara större skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen! Ska se hur jag löser det hela. Stoppade i en korg i botten på facket, för att få lite "raster", och där i la jag fragment av levande sten som jag fick över. Hade ingen annan stans att stoppa den, så den får ligga där i tills vidare :) Är ganska nöjd nu när vattnet rinner över i facket, längs väggen och ner, så jag tror jag fixar en kam till avrinningen och skippar brickan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-8081-14468932328246_thumb.jpg

Nu är jag väl äntligen igång någorlunda "på riktigt"! Fy fasiken vad roligt!

Har lastat i lite LS. Riktigt fin sten, grottor i varenda bumling nästan. Vilket också gör att mina 10 kg tar en jäkla plats i karet. Jag måste ha ett större kar! -kung-

Har mest stoppat i stenen, funderar på att mer bygga mot vänstra kortsidan och sen en sluttning ner mot mitten. Man ser ändå inte in genom vänstra glaset eftersom karet står i ett hörn. Kanske sågar jag till en skiva akryl och klämmer fast med stenen (och streamern) mot glaset för att undvika repor på glaset?

Salinitet 1.025 och 25.0 grader i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...