Gå till innehåll

Vatten som färgas grönt/grumligt??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag har ett litet red sea 130 som fraggkar och avlastningskar till individer som behöver lite lugn och ro.

Just nu står det tomt förutom vatten och 2 räkor och ändå blir vattnet grumligt och får en grönaktig ton.

För några dagar sedan var det så grönt att jag inte kunde se 10 cm in i akvariet. Jag bytte då 95% av vattnet i akvariet och ställde skummaren på max.

Nu några dagar senare börjar det bli grumligt igen.

Det är inte något som är oupplöst i vattnet utan ser mest ut som något som har tillväxt. Jag misstänker antingen friflytande alger eller bakteriekultur som har en enorm tillväxt. Jag har haft vit beläggning i andra kar där jag kör biopellets. Men detta akvariet kör inte biopellets så det borde inte vara det.

Vilka andra alternativ tror ni att det kan vara?

Förslag på hur jag kan undersöka det hela?

Jag tänker mig filtermatta för att få ut eventuella partiklar och eventuellt uv-c för att ta bort friflytande alger.

/Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV-C är mycket effektivt på detta - och i mycket mindre doser än vad som behövs för parasiter. Oftast räcker det med att köra UV-C någon/några veckor för att besväret skall försvinna. Som Viking sa - det är en phytoplanktonblomning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uv-c Funkar extremt bra! Jag hade det här "problemet" och matade mina fiskar med nykläckt artemia. Fungerade riktigt bra för det blev en explosion av småliv i burken! Fanns mat för ett bra tag framöver utan att ja ahde behövt bry mig ett dugg om akvariet. Tror det beror på att jag hade akvariet nära fönstret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...