Gå till innehåll

Mitt 1800 liters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Euphyllia bör nog ha bortåt 1 mg/l nitrat för att färga riktigt. Seriatopora med fler färgar inte hos mig när fosfat är noll.

Jag funderar på om ditt refugium kan ha blivit för effektivt i samband med ev mindre matning av fiskarna.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det rättar till sig i karet och att du hittar inspirationen igen Larry ditt kar är en motivationskälla för mig :smiley20:, Tack för infon ang lågt nitrat Stig har också en del bleka koraller ska prova öka nitrat lite mvh Ola 

Ändrat av odel68
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, sitter i Österrike drar i mig rom på en balkong med en helt fantastisk utsikt.

Har lite funderingar på att göra om i akvariet. Helt enkelt göra en reset för att hitta tillbaka till drivet i hobbyn.

Ändrat av LN21
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minuter sedan, LN21 sa:

Tack, sitter i Österrike drar i mig rom på en balkong med en helt fantastisk utsikt.

Har lite funderingar på att göra om i akvariet. Helt enkelt göra en reset för att hitta tillbaka till drivet i hobbyn.

helt klart ibland det enda sättet:)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tack, sitter i Österrike drar i mig rom på en balkong med en helt fantastisk utsikt.

Har lite funderingar på att göra om i akvariet. Helt enkelt göra en reset för att hitta tillbaka till drivet i hobbyn.

Hoppas verkligen att du får tillbaka suget. För det är /var en fröjd att se. Det har varit ett av mina inspirations kar på vad man kan göra. Håller tummarna för att du kommer till rätta med det. Ser fram emot framtida besök hos dig.

/ Micke

Micke via tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Lite morgonbilder, inga kanonfärger på korallerna men tillväxten är helt ok.

Varit borta två veckor och under den tiden så drog jag ner Refugiebelysningen till 5 timmar/dag.

Både koraller och alger verkar gilla den växlingen.

 

Ja ska starta en djup sandbädd för att ha lite att pula med :) 

_DSC0132-1.jpg

_DSC0151-2.jpg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*Ironi-mode ON*

Jag förstår att det kliar i fingrar att göra om karet - det där såg ju inget vidare ut 

*Ironi-mode OFF*

 

Skämt åsido så känner samma sak just nu - antingen lägger jag ner skräpet efter kraschen eller så bygger jag nytt.

Det lutar väl åt att sätta igång det större karet på semestern.

 

Lycka till med ombyggnaden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, då är Banagyltorna fångade i sumpen och återstatta i visningsdelen, avrinningskammen är förstärkt och minsta lilla hål är tätat så att ja förhoppningsvis slipper jaga fisk i sumpen mera.

 

Som vanligt klantade jag mig och drettlade i en Maxijollydrivare i karet, fick därmed testa strömavbrotts funktionen :) 

Den djupa sandbäddarna är byggd och igång.

 

Min bruna Kirurg ( en riktigt mördarmaskin) fick respass. Orkade inte med hans beteende mera.

Var ute hos Stig me han och köpte en gul Kirurg och en Midas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var det för kirurg?

Kan det ha varit en scoopa?

För det har jag en helvetes maskin. Styr och ställer med allt och alla. Sen är det ju inte det lättaste att få tag i en sån filur heller. Tips på det mottages tacksamt.

/ Micke

Micke via tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en stenochaetus som var mobbaren/kingen/paintball in the as.

Har haft den från start 2010 men ååårkadde int me han mera.

 

Ja har en fiskfälla från Hongkong, liken sak som funkar helt ok.

 

Men det finns ett litet trick med alla fiskfällor, man ska då och då lägga i den (utan fånga fisk) och mata en vecka genom den.

Ja gör så med några månaders mellanrum. Då blir inte fiskfällan något "farligt o lömskt" utan en bekant sak för fiskarna och dom simmar lätt in och ut ur den som om den tillhörde matnings processen.

 

När ja väl igår bestämde mig för att Kirurgen skulle ut så tog det 2 timmar sedan hade jag den i fällan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åhhh fasen! Då får jag nog ta och investera i en sån. För den jäveln jag har är LIIITE tröttsam. Ställer bara till oreda. Han till och med jagade livet ur min japonicus som den gått tillsammans med i månader. Till saken hör att jag hade en Hepatus på 15-18 cm som nog hade mer att säga till om än jag trodde. När sen den dog fick scoopan frispel. Aningens jobbigt. Jag vågar inte släppa in mer fisk förrän jag fått väck den.

Micke via tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så då har man stått med nävarna i karet och rivit ner 6 Acropora, så nu står dom mycket sämre än innan.Ja har fått Caulerpa att etablera sig i huvudkravet. Har en gul kirurg och en palett, men dom vill/orkar inte hålla emot.En Salarias och en Kirurg till alt. Kaninfisk hade passat alldeles utmärkt i karet.

Men dum som man är så vill ja inte att mina koraller ska ta för mycket skada tills ny fisk är i, så rev och slet ja loss alger på ena sidan av karet, och mycke riktigt så jibbade ja loss 6 koraller från sina platser. Ååå nu får ja inte dit dom där dom satt.

"Fingrar ska inte vara i salt akvarium " trots att ja hållt på me denna delen av hobbyn i 6 år nu så har ja inte lärt mig den enkla sanningen. Måste vara nått hål i hyvet :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Yippppiee såg en riktigt kul sak nu ikväll.

 

Den djupa sandbädden har varit igång i 6 veckor nu ja började för 10 dagar sedan att dosera väs manuellt i en slang som går till botten på DSBen.

Satt och funderade på ingenting och såg helt plötsligt att det kom en ganska stor bubbla en gång varannan minut ur bädden. 

Satte ner näsan och ingen svaleväte os alls. Det gasas kvävgas ur bädden mao den funkar :):) 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 1 månad senare...

Hej Manne!

Missat detta totalt, sorry. Karet rullar på men mitt intresse har sista halvåret varit noll. Har dessutom inte varit inne här på länge.

Men jag har bytt 650 liter vatten nu i helgen, rensatt sumpen och satt i en liter ny gfo.

Har förlorat en mussla och några acropora, även sålt bort några acros.

Tyvärr har tillväxten minskat regält till följd av vanvården och caulerpans härjningar. Men ja ska minsann ta tag i karet nu igen så att man kan få en liten kick tillbaka till hobbyn..

Caulerpan verkar äntligenn vara på tillbakagång. Mina kaninfiskar och kirurg är troligen liiite fast ja aldrig ser det.

Hade Stig på besök nu helgen och det var riktigt kul att snacka lite salt.

 

Hur är det med dig Manne?

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...