Gå till innehåll

Koraller i naturen!


osby0479

Rekommenderade inlägg

Jag dykt rätt mycket och fotat en hel del.

Jag kan ju säga att Zeovitfärger inte är en naturlig färg.

Det beror till stor del på hur rent vattnet är - rent och klart vatten brukar ofta medföra färggranna koraller.

Med intåget av LED-belysning så tror jag faktiskt att det ser bättre ut i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg en o annan babyblå samt rosa acropora på barrierrevet annars mycket brunt/beige

Lite lustigt dock att på flera kvadratmeter koraller så helt plötsligt finns där en såndär korall som stack ut totalt i färgen.. Som en liten rackare bland allt det bruna..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju det jag är ute efter, för färgerna är ju så extrema på vissa koraller så man tror ju inte att det är sant.

Har letat på youtube och där finns mycket, men det mesta ser brunt och tråkigt ut, vad beror det på?

Är det så i de flesta rev eller bara vissa platser?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har dykt och snorklat en hel del på tex maldiverna, thailand & malasyia. Det mesta är ganska tråkigt i färgerna. Behållningen är de enorma perfekt formade kolonierna.

Men det finns en hel del filmer från korallfarmer i bali. Det är kanske inte riktigt SPS du frågade efter osby men kanske kan vara kul ändå:

denna tråd på Rc är en av mina favoriter, massor med dykbilder från marshall islands. SPS-fokus även där dock. Inte hittat något roligt från australien ännu.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2016812

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju enbart dom mest färggranna korallerna man samlar in till försäljning/mariculture så det är inte så konstigt att det är färggrannare i ett akvarium. Av de insamlade så är det dessutom bara dom som trivs/ håller färgen i akvarium som blir populära och sprids vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg ju Tomas ländströms bilder då han dök i Bali och det fanns mkt brunt men bland allt brunt fanns färgklickar som var så fina att vilken zeovit anv i världen skulle dregla över dess lyster. Jag tror att brunt är en färg som många koraller har och beror inte på dåliga förhållanden som ofta är fallet i ett akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
On 2013-12-10 at 3:05 PM, addo said:

Det är ju enbart dom mest färggranna korallerna man samlar in till försäljning/mariculture så det är inte så konstigt att det är färggrannare i ett akvarium.

Precis så är det, i naturen är det främst mjukkorallerna i släktet Dendronephtya som har fina färger, annars är det fiskarna som står för färgprakten. Acropora kan ibland vara färgglada i topparna, där de växer. Koloni- och skivanemoner är något jag aldrig ens lagt märke till när jag dykt i Röda Havet (oavsett färg), antingen är de sällsynta eller svåra att upptäcka.

 

Delvis kanske det beror på att ljusets kortare våglängder filtreras bort ju djupare ner man befinner sig, så att röda färger går mot brunt och sedan svart. Samtidigt är inte det blåa solljuset tillräckligt starkt för att man skall se någon fluorescens. Det är nog bara med dyklampa man kan hitta de få exemplaren som har potential att vara färggranna i akvarium.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att någon väckte denna tråden då jag nyligen funderade på samma sak.
Jag har dykt och snorklat lite på Filippinerna och Maldiverna men jag kan inte minnas att jag någonsin sett någon LPS. På vilket djup/område finns de?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror LPS finns på alla djup, men ibland försvinner de kanske i mängden. De lär även vara vanligare i näringrikare vatten där många SPS trivs sämre.

 

Enligt mina gamla dykloggar har jag sett olika hjärnkoraller, Tubastrea, en Plerogyra och en(?) 2-3 kvadratmeter stor Goniopora. Minns inga Scolymia eller Fungia och är osäker på Trachyphyllia och Euphyllia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Jag ska leta lite bildarkivet hemma vid tillfälle. Jag har nog exempel på naturlig färgning för de flesta koralltyper. 

 

Jag skulle ändå villja påstå att de flesta korallerna är väldigt färgglada men kanske något blekare IRL än den utfärgning vi får till under modern belysning. Däremot upplevs färgerna gärna som blåa/gråa men det beror på ljusets beskaffenhet när vi befinner oss under vatten. På 30 m dykdjup ser du i princip bara blått och grått sålänge du inte har med lampa ner. 

 

Återkommer med bilder! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...