Gå till innehåll

Hur fångar man en krabba?


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej. I natt avgjordes vår krabbas öde efter att den gjort två stora hål i vår nya korall (Sarcophyton). Krabban som sen innan har en sandvändare och en kopparbandad fisk på sitt samvete var plötsligt i vårt akvarium (troligtvis följt med en levande sten) har varit spännande att följa och mata med räkor men nu när han blev tagen på bar gärning finns ingen återvändo! Frågan är nu hur man ska lyckas få ut honom? Jag har försökt ta honom med en pinsett (större modell) men han är snabb som blixten då han känner sig hotad! Någon som har ett bra knep? Mvh //Micke & Gunilla

post-7440-1446893186531_thumb.jpg

Här är krabban på en annan korall som den knipit av toppar på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns fällor att köpa:

http://www.drakfisken.se/diverse/1417-falla-for-snackor-maskar-och-krabbor.html

annars så verkar folk fånga dom genom att luta ett dricksglas på botten av akvariumet med någonting smarrigt i.. Krabban klättrar i, sen kommer den inte ur.

Alternativ tre är att göra som när man fångar krabbor efter kusten som barn:D

Snöre med en klädnypa i änden och någonting smaskigt för krabban i klädknypan, sen bara lägga ner den på botten och vänta.. när dom väl nyper tag i det så brukar dom hålla kvar, så bara att dra upp den

hoppas något av dom funkar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Mantis ser ju livsfarlig ut! Ger dom sig inte på andra saker också? Riktigt snygg däremot men, tveksam? Lutat glas, hur lutat då, tveksam om den får plats i ett glas? Kanske enklast att trä på en krafig handske och ta den för hand? Risken blir att det blir en kamp och man kommer röra till allt i akvariet. Kanske håv och grilltång? Jag får se, jag ska prova i kväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Jag fick upp den till sist genom att lyfta stenen som den satt på när den kom över ytan släppte den rackaren men då var jag snabbt på den med en grilltång! Efter en intensiv kamp på botten (där jag trodde att jag mosade den med grilltången) fick jag till sist upp den i en hink. Väl där i så såg jag att krabban var hel och fin (dom tål verkligen stryk!). Krabban transporterades in till BL Discus som var vänlig att ta emot den. Jag kunde inte med att döda den! I affären blev den sen nersläppt i ett akvarium där den inte kan göra skada! Tack för era tipps! Mvh //Micke & Gunilla </SPAN>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...