Gå till innehåll

Ny revsäker medicin mot prick


Niclas

Rekommenderade inlägg

jag tror definitivt det funkar,men som förebyggande,inte när man väl fått sjukdomen.

Jag har märkt att pricken försvinner 2-3 dagar efter jag börjar ge vitlök. Om jag däremot slutar för tidigt kommer de ibland tillbaka. Kan ju hända att jag bara haft tur och att pricken alltid försvunnit efter 2-3 dagar och aldrig spridit sig till andra fiskar men det betvivlar jag starkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Bilderna skall ligga i Galleriet enl Wrang som lagt in dom.

Försten så heter jag Hellmalm inte Hellman även om jag talar tyska.

Ingvar

Hej, det var ett snyggt kar du hade , man kunde kanske få se det live någon gång.. Sorry för felstavningen på namnet....

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hoppas väl alla inte minst jag på den ultimata lösningen för prick! Jag vill gratulera alla som tror på en metod och har effekt.

jag tror dock att den utlösande faktorn är någon form av stress och att väl invanda fiskar med ett normalt imunsystem inte har några problem. Jag rekommenderar dock alla att hålla fisken i karrantän i 3v innan man släpper in den i det stora.

Den metod jag då använder är att sänka salthalten vilket är mkt effektivt. Dessutom spar det på fiskens krafter när den behöver utsöndra mindre salt (vilket är en aktiv process).

Jag hade i varje fall stor framgång med denna metod under de 15 år som jag var importör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Hej! Har problem med svamp på fiskarna i karet. Även Lite prickar, men det är under kontroll.

Har medicinerat 2 dagar med oodinex som ska vara ofarligt för korraler och dom verkar trivas bra.Dock har medicinen inte haft någon effekt på fiskarna.Behöver jag stänga av skummaren? Sänka salthalt och släcka belysning?. Har haft problem med Ph värdet ett tag som varit för lågt och även för lågt Kh.Kan det ha utlöst stressen hos fiskarna? Luftintaget hade satt igen på skummaren så den arbetade dåligt plus att jag tillsatt nya fiskar,kan eventuellt överbelastat karet, vilket i sin tur gett för lågt kh? Tacksam för lite råd Mvh/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har problem med svamp på fiskarna i karet. Även Lite prickar, men det är under kontroll.

Har medicinerat 2 dagar med oodinex som ska vara ofarligt för korraler och dom verkar trivas bra.Dock har medicinen inte haft någon effekt på fiskarna.Behöver jag stänga av skummaren? Sänka salthalt och släcka belysning?. Har haft problem med Ph värdet ett tag som varit för lågt och även för lågt Kh.Kan det ha utlöst stressen hos fiskarna? Luftintaget hade satt igen på skummaren så den arbetade dåligt plus att jag tillsatt nya fiskar,kan eventuellt överbelastat karet, vilket i sin tur gett för lågt kh? Tacksam för lite råd Mvh/Marcus

Rätta mej om jag har fel, men jag vill minnas att detta preparat kom redan i början på 90 talet. jag tror jag använde nåt då som hette precis oodinex. Om de är samma så va de helt verkninglöst, men dödade däremot en hel del saker på min sten. Mitt akvarium blev aldrig bra efter de.

Jag tror vi får vänta ett tag till på den ultimata prickmedicinen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas du har helt rätt. Vi använde MYCKET Oodinex på 80- talet. Det var kopparsulfat och rent livsfarligt för fisken vid överdosering och helt verkningslöst mot prick vid mindre doser.

Förstörde naturligtvis LS om man hade börjat med sånt.

fast va de inte nån medicin som kom då som inte skulle innehålla koppar??den skulle funka med koraller som man sa...

fast de kanske va bluff..o de förklarar ju isåfall vad som hände i mitt stackars kar..

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eSHa Oodinex - Wide Range Marine Treatment (with inverts)

OODINEX is a wide range disease treatment for marine fish in aquariums that contain inverts. The unique formula solves wide range of fungal, bacterial and parasitic infections.

• Safe to use in Marine aquariums containing invertebrates.

• Effectively treats many disease organisms.

• Eliminates the danger of choosing the wrong treatment

• Treats 800 litres / 210 US gallons / 175 UK gallons.

oodinex.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också ett minne av att det innehåller koppar. Jag skulle aldrig använda det i ett saltkar.

Några har använt Saliferts Stop parasites med gott resultat men den verkar vara indragen nu.

Det skall bero på att det är en ny bättre modell på gång. Vi får vänta och hoppas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eSHa Oodinex - Wide Range Marine Treatment (with inverts)

OODINEX is a wide range disease treatment for marine fish in aquariums that contain inverts. The unique formula solves wide range of fungal, bacterial and parasitic infections.

• Safe to use in Marine aquariums containing invertebrates.

• Effectively treats many disease organisms.

• Eliminates the danger of choosing the wrong treatment

• Treats 800 litres / 210 US gallons / 175 UK gallons.

oodinex.jpg

Exakt!! de vå saj mindes de..att de skulle vara säkert mot lägre djur o alltså inte innehålla koppar. Antningen blev jag lurad eller så innehåller de inte koppar. de senare kan ju isåfall förklara att pricken kvarstod..de tidigare kan förklara varför akvariet kraschade.

jag hade för mej at de innehöll metylenblått eller nåt sånt..men de borde va enkelt att kolla upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...