Gå till innehåll

Kostnad zeovit?


turboadde

Rekommenderade inlägg

Zeovit verkar köras av ganska många nu förtiden här på guiden så jag undrar om det finns någon/några som har lite kostnads kalkyler för att köra det? Vad kostar det per år för att köra 500l kar med zeovit. Skulle vara kul om någon/några skulle kunna dela med sig så man kanske kan få ett hum om det och kanske jämföra lite med FM:s nya metod Zeolight. Gärna utförlig med namn på sakerna och hur mycket och hur ofta man tillsätter det.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är väl relativt till vad ens mål med korallerna. Nöjer man sig med ok färger så tror jag zeolight eller vad nu faunamarins metod heter men vill man få det där extra så tror iaf jag att zeovit är metoden att gå på.

Jag har inget egentligen belägg för mitt uttalande utan är mer en känsla. Skall man köra på zeovit metoden så måste man va införstådd med att det innebär lite pill och att glo med näsan i rutan är en vanlig företeelse :)

Dyrt, njaa inte så , men allt beror ju på med vad man jämför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hänger som sagt helt på hur avancerat du vill köra med zeon. Oftast är det dyrast i inköp med alla små flaskor men dom flesta flaskorna brukar ju räcka under en längre tid. Minns jag inte helt fel så kostade det i snitt ca 400kr i månaden när jag körde zeo i min 720l burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det var därför jag ville ha lite utförligare vad dom olika flaskorna kostar per år så man kunde jämföra med hur "avancerat" man ville köra. Vissa e ju lätta att räkna på om det ska tillsättas ml eller gram eller liknande men de e ju lite svårt att räkna droppar då det inte står hur många droppar flaskan innehåller och inte hur stor en droppe är hehe.

Brukar finnas mycket folk som e ganska duktiga teoretiker och som räknar på det mesta. Ljus tex där har man sett massor av kalkyler och jämförelser vad det kostar med dittan och dattan men när det gäller zeovit så verkar folk dela med sig lika mycket om kostnaderna som tillverkaren delar med sig av innehållet i flaskorna :D.

Alltid kul med lite jämförelser även om jag tror att zeovit metoden e strået vassare. Men tyvär känns det inte som det är så många som klarar av att dra metoden dit där alla drömmer om att vara.

Hitta tyvär inte på excelarket så du får gärna länka till det istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju väldigt svårt att sätta en exakt summa på vad zeon kostar. Eftersom alla system är olika, alla koraller har olika behov och sen är det även helt olika vad man vill uppnå för färger. Så det är svårt att veta hur mycket det går av alla flaskor varje månad. Men det jag hade som gick åt mest utav var ju zeolith, zeobac, zeostart, zeofood samt sponge power det var dom flaskorna som jag ständigt fick köpa nya utav. Sen har du ju andra flaskor som tex zeospur, coral vitalizer, balance b, stylo-Proci glow, jod som räckte ett år eller längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...