Gå till innehåll

status!


hagbard

Rekommenderade inlägg

eller så svårt som möjligt..kan det vara en poäng?Menar är det inte lite status o ha enbart stenkoraller o lyckas med det? hehe..har ni fisk o djur då kan man undra?Känns det lite B o ha mjukisar o sånt typ :ler:...kollade på whitecorals o där fanns det mjukisar som var riktigt dyra förövrigt men?..kort o gott är det status att köra stenkoraller enbart?Lite fåfängt sådär? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde det inte vara svårare att ha ett blandrev? När allt kom omkring var det inte svårare att ha diskus o schackbrädesciklider om man nischade sig på det...däremot om man skulle ha sällskaps akvarium med dessa...Min poäng är att man kanske ska gå ett steg till i forumet om man bara ska ha stenkoraller...många sanningar där som inte alls gäller i ett normalt revakvarium med blandning?

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag inte fortsätter utmana mig själv så känns det inte som att jag kommer nånvart i hobbyn... ser det som en utmaning...

hehe!Men består inte utmaningen lite av det värsta man kan köpa för pengar i teknik?Är det någon som provat bara stenkoraller med teknik som en vanlig dödlig?jag har en stenis men inget märkvärdigt..kanske ska skaffa en acroporia o se vad som händer :smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde det inte vara svårare att ha ett blandrev? När allt kom omkring var det inte svårare att ha diskus o schackbrädesciklider om man nischade sig på det...däremot om man skulle ha sällskaps akvarium med dessa...Min poäng är att man kanske ska gå ett steg till i forumet om man bara ska ha stenkoraller...många sanningar där som inte alls gäller i ett normalt revakvarium med blandning?

Vad det för sanningar du tänker på ?

Vet inga mjukisar/lps som mår dåligt av bra ljus +stabila bra vattenvärden och cirkulation kan man ju justera så sps får mer genom placering !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte mest på näringsfritt vatten..och extrem cirkulation och även ljus..jag har haft lps som fått för mycket ljus o cirkulation..just cirkulation är ju ett frågetecken på vissa lps o mjuka..det är ju inte meningen att de ska hoppa över kanten typ..det verkar de inte gilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Status.. Ja vad ska man säga..

Min svårighets grad är snarare att ta den där fingerstora fraggen o få den till en handboll eller dylikt.. Över tiden.. Där ligger utmaningen..

Sen svårighetsgraden i karet.. Borde vara ett blandrev egentligen då man ska förgylla många önskemål på liten yta många gånger o även att det sker ett internt krig mellan korallerna.. Men vad vet jag , nybörjare som man är ;)

Men kul är det..

Feta koraller kan alla köpa.. Men o sköta dom är en helt annan sak..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt som är svårt och ouppnåligt ger status, det finns både hårda och mjuka som är det och ger status. Sen är det ju upp till var och en hur viktigt status är och om man bryr sig om det. Jag äger t.ex. en Bubbel-King, för mig är det inte status utan för mig är det den bästa skummaren därför äger jag en, prylar ger inte status i mina ögon. Status är ju mer vad jag presterar som akvarist, att värdera prestation skiljer sig från person till person och mycket beroende på sina egna referenser. Om man har hållt på ett tag så går ju många koraller bort beroende på att de lätt blir en pest eller växer för fort, det gäller också både hårda och mjuka, men mest mjuka. Om man tittar på de naturlig reven så brukar de oftast domineras av antingen hårda eller mjuka koraller däför de kräver lite olika förutsättningar, därför blir det ju enklare att ha det så i ett akvarie också, även om de går att blanda, men det blir en kompremiss och det är inget för mig. Jag personligen har svängt in på SPSer och det har inget med status att göra, det har mer att gör med mitt intresse. SPSer är de koraller som är mest påverkbara och visar det tydligt om miljön de lever i ogillas/gillas, det är inte bara med tillväxt som de visar ris/ros. Det finns många likheter mellen trädgård och akvarie, man blandar inte surjordsväxter med kalkälskande växter och man måste ta hänsyn till växtzoner, med tiden så tar man sig an svårare och svårare växter och hoppar över snabbväxare som lätt tar över de andra. Om man vill kalla det status så är det upp till andra, jag vill hellre kalla det utveckling, att man utvecklas i sin hobby och hela tiden tar sig an nya utmaningar(där de gamla kanske ej längre passar in).

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe!Men består inte utmaningen lite av det värsta man kan köpa för pengar i teknik?Är det någon som provat bara stenkoraller med teknik som en vanlig dödlig?jag har en stenis men inget märkvärdigt..kanske ska skaffa en acroporia o se vad som händer :smiley3:

Ja, jag vet inte om skummare, biopellets och fosfatremover klassas som det värsta... men jag klarar acros...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Status tycker jag är att lyckas med det man själv vill uppnå.

Sedan är ju mh sandfilter och trickelfilter kungligt om man sedan toppar detta med en ats tillverkar av en platsback då är man helt på banan.

Brudmagneten har jag brevid karet TF 300A skummare på 1.2M :) ska man gå ett steg till så varför inte en TF 12a2 på runt 2 m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte istället lite eremitvarning på att ha en skummare från förra seklet? Detsamma gäller ju trickelfiltret, men då är de ju i gott sällskap... Det gör ju iochförsig sken av att man haft akvariet igång i 15+ år och det är ju status... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gamla hedliga prylar som fungerar är mitt motto. Har ju inte hänt några underverk på skummar fronten. Sedan är trickelfilter lite svårt att uppdatera det fungerar bara på ett och samma sätt och och det fungerar förjäkligt bra:) Man kan undra varför det är så få som kör bio-filtrering när det fungerar klockrent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla kör biofiltrering. Levande sten, sand, siporax för att nämna några biologiska filtermedia som används. Fluidiserande sandfilter är effektivare än wet/dry trickelfilter om det finns ett behov av extrem nitrifiering vid väldigt hög biologisk last. Varken fluidiserande sandfilter eller wet/dry trickelfilter denitrifierar, så syftet i ett revakvarium är oklart för min del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...