Gå till innehåll

Ny kamera, tips?


osby0479

Rekommenderade inlägg

Funderar på att skaffa en ny kamera så man kan få till vettiga bilder!

Har en nikon d3000 men vet inte om det är lönt att använda den?

Men i vilket fall som helst, kanske en ny kamera och ett bra Macro, någon som vet något begagnat eller nytt till bra pengar!

Budget runt 5000+

Skicka gärna förslag!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget fel på din kamera. 5000 kr låter utmärkt för Nikons 60mm/2.8, finns säkert för 3000-3500 kr begagnad också.

Om du ändå vill ha en ny kamera så ska du helst titta på en modell som kan utlösa externa blixtar på egen hand utan en SU-800-enhet, de är enormt användbara vid fiskfoto (så länge man antingen har täckglas eller ett stativ med ställbar horisontell mittpelare att skicka ut över akvariet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som redan nämnts i tråden så är det viktigare med ett bra objektiv än att ha senaste eller dyraste kameramodellen. Ett makroobjekt är ju perfekt om du skall fotografera koraller/polyper för att få extrema närbilder med bra skärpa. I ett bildbehandlingsprogram kan en bra ursprungsbild beskäras ytterligare utan större kvalitetsförluster. Är det fiskar du skall fotografera så skulle jag vilja rekommendera något zoom objektiv.

Så, en duglig kamera har du redan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte mycket skolning i ämnet utan baserar mitt svar på praktiskt erfarenhet ifrån fotografering av mitt eget lilla clownhotell. Jag använder en Nikon D80 med antingen 28-70mm eller mitt 70-300. Men det som är att tänka på är HUR man fotograferar, inte VAD man använder för prylar. Det jag nu kommer till är LJUS. Det är den parametern som är absolut viktigast. Jag använder en lös (extern) blixt. Man kan säga att det är en klumpig fyrkantig blixt som man normalt sätter uppe på kameran. Denna har ett "slave mode". Det betyder att den är hålls i handen och riktas i detta fallet ifrån sidan. Då får man inte störigt ljus mitt i bilden orsakat av reflektion i akvarieglaset. Det som utlöser denna externa blixt är kamerans egna inbyggda "popup" blixt. Det jag gör är att tejpa en bit kartong framför denna lilla blixten så att den bara går upp i taket och ej framåt in i akvariet. Jag kan garantera att detta är ETT av några sätt att få bra bilder av egna karet. Jag tycker absolut att du ej ska hänga upp dig på nya objektiv eller filter mm, utan i så fall satsa på en billig extern blixt. Du kan få en ny blixt för mellan 1000-2000kr som räcker i många år framåt. Tänk på att den skall vara kompatibel med Nikon (som du har) OCH att det finns "slavemode". Jag tycker det är sjukt kul att fota mina fiskar och minsta lilla sjöstjärnor. Slavblixten ger rätt färger till allt och blåser man upp bilderna i Macen leker livet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-8051-14468931944517_thumb.jpg Jag gick ut och knäppte 2 bilder på min Gorgonia och Kenyaträd. Blev hyfsat för att vara taget i hast och utan större förberedelse. Jag använde min helt vanliga och numera något ålderdomliga Nikon D80 med standard Nikon 18-55 VR DX objektiv. Det jag dock är lite reserverad kring är stressen på mina två fiskar. Dvärgaborren gömemr sig ändå men Damsellen skall fram och undersöka.... denna lilla terrorist som är tuff som få....

post-8051-14468931944307_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Lutar väl mot att jag behåller min kamera och köper ett objektiv istället samt ett stativ!

Någon som har tips på ett hyffsat macro objektiv, nytt eller begagnat, har inte jätte höga krav men det ska ju se schysst ut iaf!

Sen får jag väl sätta mig in i något bildprogram av något slag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Lutar väl mot att jag behåller min kamera och köper ett objektiv istället samt ett stativ!

Någon som har tips på ett hyffsat macro objektiv, nytt eller begagnat, har inte jätte höga krav men det ska ju se schysst ut iaf!

Sen får jag väl sätta mig in i något bildprogram av något slag!

Ska du fota fiskar så är det ett med bra autofokus som gäller. Nikons 60mm/2.8 (med AF-S, inte gamla versionen med AF eller AF-D) är fortfarande det bästa tipset jag kan ge. På en kamera med DX-sensor (din) ger det en perfekt bildvinkel för fotografering i ett normalstort akvarium, motsvarande bildvinkeln för ett 90mm på en riktig småbildssensor.

Lightroom är ett mycket bra program om man fotograferar i RAW(.NEF)-format. Har man Mac kan man kolla på programmet Aperture också. Annars finns också Photoshop Elements, eller om du vill gå hardcore, Photoshop CS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får man alltså ställa fokusen själv manuellt, och de är väl uteslutande koraller jag kommer att fota, ev nån fisk som simmar förbi =)

Då kanske man ska köra med det då, behövs det något filter till det?

Mvh Ken

Filter är inget att ha. UV-filter kan eventuellt användas om du är rädd att slå i frontlinsen i något, men det försämrar bildkvaliteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får man alltså ställa fokusen själv manuellt, och de är väl uteslutande koraller jag kommer att fota, ev nån fisk som simmar förbi =)

Då kanske man ska köra med det då, behövs det något filter till det?

Mvh Ken

Nej, hoppa det. Såg också precis att det inte stödjer autofokus med de lite enklare kamerorna. Så hoppa det, tyvärr. Du MÅSTE i princip ha autofokus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...