Gå till innehåll

Påverkar ozon effektiviten på skummare.


jflod

Rekommenderade inlägg

Tyckte att skummaren fungerade lite dåligt. Lite skum och ljus färg i koppen. När jag tänkte efter så var det när jag började sätta in ozon som det blev sämre.

Tog ur ozonen och det blev mycket bättre, mycket skum och mörkt i koppen. Kör nu bara i intervaller nattetid på ozonen.

Kan det stämma att ozonet försämrar skummning och vad kan det i så fall bero på?

När på dygnet är det bäst att köra ozon ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte med Stig där - enligt min erfarenhet så får man för ögat sämre skumning vid alla nivåer av ozon om man kör det i skummaren. Orsak är att ozon dels oxiderar äggviteämnen direkt och dels dödar de bakterier som finns i skummarkoppen. Det är dessa som orsakar det mesta av den synliga skit som finns i koppen. De utnyttjar det näringsrika vattnet och bildar bakterieslam.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag har kört ozon har jag tillsatt i inluften till skummaren. När jag tillsatte till mina försäljningskar på nästan 3 kbm använde jag 100 mg och fick avsevärt kraftigare skumning. Sedan har jag också provat till karantänen och fick även då höjd skumning. Dessutom har jag läst exakt samma sak på flera siter.

Första gången jag provade ozon var till mitt revkar på 1500 liter där ett 200 mg agg fick gå 20 minuter var natt. Det slog ner skumningen fullständigt i ett par timmar efteråt och det luktade ozon så mycket i rummet att det fick gå i början på natten.

Nu kör jag inte ozon någonstans då jag inte kunnat se någon som helst fördel med det i mina anläggningar. Enligt min erfarenhet dödar det räkor effektivare än parasiter. Nu flyttar jag fiskar med symptom till ett separat medicinkar. I anläggningarna skyddar UVC mot att det sprids mellan karen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har för stark ozon. Lagom ozon ökar skumningen medan för stark minskar.

Intrssant, kan ju vara att min skummare är rätt liten och överlastas vid låga nivåer. Samtidigt har jag ett litet system och en liten ozongenerator ställt rätt lågt. Ska prova lite lägre nivåer i intervall och se om det skiljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte med Stig där - enligt min erfarenhet så får man för ögat sämre skumning vid alla nivåer av ozon om man kör det i skummaren. Orsak är att ozon dels oxiderar äggviteämnen direkt och dels dödar de bakterier som finns i skummarkoppen. Det är dessa som orsakar det mesta av den synliga skit som finns i koppen. De utnyttjar det näringsrika vattnet och bildar bakterieslam.

MVH Lasse

Jag har samma erfarenheter från museet. Känns som det skummar mindre.

Kan ju spela in att det blir lite mer motstånd om man har ozonet på luftinsuget, vilket borde ge färre bubblor/mindre volym luft in.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte med Stig där - enligt min erfarenhet så får man för ögat sämre skumning vid alla nivåer av ozon om man kör det i skummaren. Orsak är att ozon dels oxiderar äggviteämnen direkt och dels dödar de bakterier som finns i skummarkoppen. Det är dessa som orsakar det mesta av den synliga skit som finns i koppen. De utnyttjar det näringsrika vattnet och bildar bakterieslam.

MVH Lasse

Är inte helt med här. Betyder det att man bryter ner äggviteämnena så att skummningen blir något överflödig eller att ämnena hamnar i koppen ändå men i en mer nerbruten form samt att den ljusare färgen beror på detta samt att mängden bakterier i koppen minskar. Vet att jag vid ett tillfälle tänkte på att koppens vätska var helt klar men luktade väldigt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma erfarenheter från museet. Känns som det skummar mindre.

Kan ju spela in att det blir lite mer motstånd om man har ozonet på luftinsuget, vilket borde ge färre bubblor/mindre volym luft in.

/ David

Nä men i Stigs fall (om han använder luftpump) kan det ju betyda att han fick mer luft till skummaren. Oavsett hur jag kör ozonet, oavsett lukt så får jag minskad skumning trots att mitt ozonaggregat ger extra luft via luftpump. Minskad skumning = minskad mängd i skummarkoppen

@ jflod: Ja proteinerna kommer att oxideras i viss utsträckning innan de denatureras och blir till skum. Min uppfattning av den mörka och stinkande sörjan som samlas i skummarkoppen är att den till största delen är ett resultat av bakteriologisk tillväxt inne i skummarkoppen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tillsatt ozonet på lite olika sätt. Hur jag gjorde till revkaret kommer jag inte ihåg men jag ville inte störa luftintaget.

Till försäljningskaren borrade jag ett extra hål till insugsljuddämparen för skummare. Där stoppade jag in ozonslangen.

I karantänen gjorde jag det enklare. Där stoppade jag bara skummarens insugsslang och ozonslangen halvvägs in i ett halvmeterlångt 20 mm pvc rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske påverkar att jag har en helt luftdriven skummare.

Har kört på låg dos bara några timmar på natten och det skummar på ok.

Utifrån vad ni säger så borde det vara bäst att köra i intervall. Då man vid ozon får en annan typ av nerbrytning men utan lite mer skum och därmed en mer synlig transport ur akvariet och spontant kan man tycka, även utförsel av fler grövre particklar.

Återstår frågan om när på dygnet det är effektivast att köra ozon? Läste något om att vissa parasiter är mest aktiva på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, min uppfattning är ju att skummningen blir effektivare med ozon - till en viss gräns....

Det finns en maxmängd/nivå där det vänder och minskar - dessutom så stryper ofta ozonisatorns smala anslutningar luft-inflödet på skummare med lite högra kapacitet om man inte gör en T-koppling eller liknande för att behålla optimalt flöde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, min uppfattning är ju att skummningen blir effektivare med ozon - till en viss gräns....

Det finns en maxmängd/nivå där det vänder och minskar - dessutom så stryper ofta ozonisatorns smala anslutningar luft-inflödet på skummare med lite högra kapacitet om man inte gör en T-koppling eller liknande för att behålla optimalt flöde

Hur farligt är ozon och hur har det påverkat dig som är nära det varje dag?

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara positivt - du ser ju själv att jag bara blir snyggare och snyggare :)

Nä - man ska vara medveten om att överdosering inte är nyttigt - halstorrhet, rethosta och huvudvärk är ju tidiga Ozon-varningar!

Hur farligt är ozon och hur har det påverkat dig som är nära det varje dag?

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...