Gå till innehåll

Nationell träff 2014


Lasse

Rekommenderade inlägg

Jag upprepar frågan Michael, vad är det som inte bör anses vara ideellt, vad är det du vill antyda?

Jag tror att han menar att om man tar en väletablerad och spridd funktion som har använts av en stor mängd människor under en lång tid och lägger på en ny förutsättning i form av att det krävs betalning till den ideella föreningen för att få fortsätta använda funktionen så har kanske den ideella föreningen tagit det beslutet utifrån de förutsättningar som man kommunicerade. Kostnaderna för att driva funktionen, samt det stora engagemang som alla involverade har.

När det sedan visar sig att det blev ett (stort?) ekonomiskt överskott, kanske tack vare att denna funktion kräver betalande medlemmar, så kanske det inte känns lika ideellt längre.

Försök att inte vara så protektionistiska. Förklara tydligare i stället.

Ingen tvivlar på det hårda arbete ni lägger ner på siten. Antalet personer som erbjuder sig att delta visar säkert på att ni är unika i ert engagemang, men det är synd om användare av Sveriges största forum för saltvattenakvarister känner att de inte kan ställa vissa frågor, eller uttrycka sig frågande, rörande vissa ämnen.

Det är trots allt antalet användare av forumet som gör det intressant. Tack vare det engagemnaget får många nya användare hjälp och stöd och känner sig motiverade att betala "medlemsavgiften".

Jag hoppas att jag förklarat vad jag syftar på och vill för tydlighetens skull tala om att jag inte på något sätt hävdar att jag vet vad Majki tycker eller menar.

Hälsningar

Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att han menar att om man tar en väletablerad och spridd funktion som har använts av en stor mängd människor under en lång tid och lägger på en ny förutsättning i form av att det krävs betalning till den ideella föreningen för att få fortsätta använda funktionen så har kanske den ideella föreningen tagit det beslutet utifrån de förutsättningar som man kommunicerade. Kostnaderna för att driva funktionen, samt det stora engagemang som alla involverade har.

När det sedan visar sig att det blev ett (stort?) ekonomiskt överskott, kanske tack vare att denna funktion kräver betalande medlemmar, så kanske det inte känns lika ideellt längre.

Försök att inte vara så protektionistiska. Förklara tydligare i stället.

Ingen tvivlar på det hårda arbete ni lägger ner på siten. Antalet personer som erbjuder sig att delta visar säkert på att ni är unika i ert engagemang, men det är synd om användare av Sveriges största forum för saltvattenakvarister känner att de inte kan ställa vissa frågor, eller uttrycka sig frågande, rörande vissa ämnen.

Det är trots allt antalet användare av forumet som gör det intressant. Tack vare det engagemnaget får många nya användare hjälp och stöd och känner sig motiverade att betala "medlemsavgiften".

Jag hoppas att jag förklarat vad jag syftar på och vill för tydlighetens skull tala om att jag inte på något sätt hävdar att jag vet vad Majki tycker eller menar.

Hälsningar

Håkan

Mycket bättre formulerat . Formulera mig i text har aldrig varit min starka sida .

Men här blir man attackerad direkt man ifrågasätter något istället för att bara få ordentliga motsvar på sin fråga och rättelser i det man har fel om :) men ack man lär sig något nytt varje dag .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Därför att vi som håller på med detta brinner för det, vi gillar verkligen SG. Vi vill inte att en massa felaktigheter som skrivs av någon som spekulerar skall stå obemötta och kanske tas som en sanning.

Jag tvekar inte en sekund på att ni brinner för detta forum. Verkligen inte ! Du hade bara kunnat besvara mig och sen hade det inte varit mer med det jag litar liksom på moderaternas ord eftersom det är ni som sköter allt på andra sidan forumet så det flyter på så bra som möjligt .. Men du måste nog klara av att folk skriver saker som du inte gillar och sen kunna besvara dom ordentligt utan att gå igång på högvarv. Jag hade nöjt mig med ett svar sen hade jag litat på det .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att han menar att om man tar en väletablerad och spridd funktion som har använts av en stor mängd människor under en lång tid och lägger på en ny förutsättning i form av att det krävs betalning till den ideella föreningen för att få fortsätta använda funktionen så har kanske den ideella föreningen tagit det beslutet utifrån de förutsättningar som man kommunicerade. Kostnaderna för att driva funktionen, samt det stora engagemang som alla involverade har.

När det sedan visar sig att det blev ett (stort?) ekonomiskt överskott, kanske tack vare att denna funktion kräver betalande medlemmar, så kanske det inte känns lika ideellt längre.

Försök att inte vara så protektionistiska. Förklara tydligare i stället.

Ingen tvivlar på det hårda arbete ni lägger ner på siten. Antalet personer som erbjuder sig att delta visar säkert på att ni är unika i ert engagemang, men det är synd om användare av Sveriges största forum för saltvattenakvarister känner att de inte kan ställa vissa frågor, eller uttrycka sig frågande, rörande vissa ämnen.

Det är trots allt antalet användare av forumet som gör det intressant. Tack vare det engagemnaget får många nya användare hjälp och stöd och känner sig motiverade att betala "medlemsavgiften".

Jag hoppas att jag förklarat vad jag syftar på och vill för tydlighetens skull tala om att jag inte på något sätt hävdar att jag vet vad Majki tycker eller menar.

Hälsningar

Håkan

Jag är helt säker på att du förstår att även en Ideell Förening måste ha en viss nivå av intäkter för att kunna skapa eller driva något, det blir ju liksom inte mindre ideellt för det. Att det sedan visade sig att flera hundra personer helt plötsligt ville stötta oss i vårt arbete hade vi aldrig kunnat drömma om. Det har vi nu återgäldat med julklappen.

Jag vill dock understryka att om SG får en seriös förfrågan om att eventuellt sponsra eller stå som någon slags 'garant' för en eventuell nationell sammankomst, och vi tycker det är en bra idé, och att det inte äventyrar vårt enda syfte nämligen driften av SG, så kommer SG verkligen att försöka svara upp mot en sådan förfrågan. Det är ju just detta som denna tråd handlar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du måste nog klara av att folk skriver saker som du inte gillar och sen kunna besvara dom ordentligt utan att gå igång på högvarv.

Ja, jag kanske måste det. Men just nu hade jag ingen lust med det. Vi får PM och mail VARJE dag med olika åsikter om moderatorer, sajten, enskilda medlemmar. "kan ni göra något åt person X som inte varit schysst mot mig på Köp/Sälj" - "Kan ni säga åt person X att inte vara så otrevlig" - Etc etc. Allt detta försöker vi hantera så proffsigt som det bara går. Varje dag, hela året. Men det är en tuff press, helt klart.

Nu hade vi planerat en överraskning åt våra stödjande medlemmar. Vi hade ett litet överskott och istället för att ha dom pengarna på banken så ville vi göra något schysst. Direkt så börjar det spekuleras hej vilt. Är föreningen verkligen ideell?, Köp och sälj debatteras, stödjandet av en träff debatteras, akta så föreningen inte går under ekonomiskt o.s.v.

Man kanske måste vara lite speciell för att driva en sån här sajt. Lite galen, lite extra driven. För annars blir liksom inget av det hela. Drömma går ju, men att genomföra det är en helt annan grej. Och ja, till slut tröttnar man. Varför fortsätta med detta varje dag när man inte ens kan ge en julgåva utan att det ska ifrågasättas.

Visst, jag hade bara kunnat besvara ditt inlägg. Men, tills slut ser man rött. Man tänker "vad är det för idiot som sitter och spekulerar?" - "är det för honom som vi sliter med denna sajt? Så att han skall kunna sitta på vårt forum och skriva sån felaktig skit?" Ungefär så känner jag.

..och du, du hade också kunnat lägga lite tid på att faktiskt skriva ett genomtänkt, icke spekulerande inlägg. Då kanske svaret hade blivit ett annat, så kan man ju också tänka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt säker på att du förstår att även en Ideell Förening måste ha en viss nivå av intäkter för att kunna skapa eller driva något, det blir ju liksom inte mindre ideellt för det. Att det sedan visade sig att flera hundra personer helt plötsligt ville stötta oss i vårt arbete hade vi aldrig kunnat drömma om. Det har vi nu återgäldat med julklappen.

Jag vill dock understryka att om SG får en seriös förfrågan om att eventuellt sponsra eller stå som någon slags 'garant' för en eventuell nationell sammankomst, och vi tycker det är en bra idé, och att det inte äventyrar vårt enda syfte nämligen driften av SG, så kommer SG verkligen att försöka svara upp mot en sådan förfrågan. Det är ju just detta som denna tråd handlar om.

Personligen tror jag att detta svar hade varit tillräckligt tillfredsställande för de flesta.

Men det är klart att det finns alltid några som kommer ihåg den inflammerade diskussionen när "köp-och-sälj" funktionen förändrades.

Det är väl inte så konstigt att en del frågor angående detta tyker upp ett år senare?

Ett mer ödmjukt tillvägagångssätt avseende svaromål på "spekulationer" kanske ändå vore på plats.

Jag vet. Alla behöver inte vara ödmjuka. Alla lägger ner mycket arbete. De som driver föreningen har "makten" att bestämma hur ekonomin ska skötas.

Det är dock ofrånkomligt att det är forumets funktionalitet och värde som avgör hur mycket intäkter som kommer in.

Det finns många historiska exempel på webbsidor och forum som haft en extremt stor användarbas för att ett par år senare helt och hållet ha förlorat sin roll.

Vi vill inte att det ska hända SVG eftersom det vore katastrof för hobbyn.

Min åsikt är att man måste kunna diskutera dessa frågor i ett större perspektiv och med ett öppet sinne. De flesta vill vår hobby väl och ingen vill medvetet förstöra något i vår hobbyverksamhet. Det skulle betyda att alla olika synpunkter, viljor och kommentarer egentligen inte har till syfte att kritisera, men väl att framföra medlemmarnas (eller användarnas) synpunkter som ju av tydliga skäl kommer att vara mycket diversifierade, då vi finns över hela landet och har olika värdegrunder och åsikter.

Hälsningar

Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Största bidraget hade kanske varit att ta betalt för just saltvattensträffen, varför ska det va gratis inträdde?

Med fri entré och x antal föredrag så anser jag att det enklaste hade väl varit om alla hade betalat en avgift för mötet, vilket jag anser vara helt rätt!

En saltvattensträff där ni samlar massa hobbyister som verkligen gillar detta med salt, annars åker man inte från Malmö - Stockholm - Mm för att kolla på några akvarium utan man gör det för att man har ett stort intresse för det!

Så en kväll där det bjuds på lite allt möjligt, plus möjligheten att kunna byta lite fraggar o träffa andra medlemmar skulle man väl ändå kunna betala en liten slant för, jag hade lätt kunnat göra det!

Den träffen jag va på för några år sen va jätte trevlig o skojigt att gå in bakom kulisserna o kolla in teknik mm, sånt man förmodligen hade dragit sig för en vanlig dag!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag kanske måste det. Men just nu hade jag ingen lust med det. Vi får PM och mail VARJE dag med olika åsikter om moderatorer, sajten, enskilda medlemmar. "kan ni göra något åt person X som inte varit schysst mot mig på Köp/Sälj" - "Kan ni säga åt person X att inte vara så otrevlig" - Etc etc. Allt detta försöker vi hantera så proffsigt som det bara går. Varje dag, hela året. Men det är en tuff press, helt klart.

Nu hade vi planerat en överraskning åt våra stödjande medlemmar. Vi hade ett litet överskott och istället för att ha dom på banken så ville vi göra något schysst. Direkt så börjar det spekuleras hej vilt. Är föreningen verkligen ideell?, Köp och sälj debatteras, stödjandet av en träff debatteras, akta så föreningen inte går under ekonomiskt o.s.v.

Man kanske måste vara lite speciell för att driva en sån här sajt. Lite galen, lite extra driven. För annars blir liksom inget av det hela. Drömma går ju, men att genomföra det är en helt annan grej. Och ja, till slut tröttnar man. Varför fortsätta med detta varje dag när man inte ens kan ge en julgåva utan att det ska ifrågasättas.

Visst, jag hade bara kunnat besvara ditt inlägg. Men, tills slut ser man rött. Man tänker "vad är det för idiot som sitter och spekulerar?" - "är det för honom som vi sliter med denna sajt? Så att han skall kunna sitta på vårt forum och skriva sån felaktig skit?" Ungefär så känner jag.

..och du, du hade också kunnat lägga lite tid på att faktiskt skriva ett genomtänkt, icke spekulerande inlägg. Då kanske svaret hade blivit ett annat, så kan man ju också tänka.

Det jag skrivit om hade inte alls o göra med er julklapp ! Den e ju otroligt snäll ! Jag hade inte ens den i tankarna när jag skrev här . För den har ju inte med träffen att göra !

Julklappen e jag mycket tacksam för :)

Och som sagt jag förstår att ni lägger ner mycket tid och energi på sidan . Helt klart och det är jag helt klart tacksam för !

Om vi nu ska tala om "julklappen" från er här också så e jag mycket tacksam för den också :). Jag hade seriöst inte ens den i tankarna när jag började skriva i denna tråden om en träff .

Ursäkta om jag har varit otydlig och blivit fel tolkad . Skulle kanske ha använt fler ??. Istället .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är att man skall utveckla stödmedlemskapet på så sätt att det bär ekonomin för forumet och föreningen. Min åsikt är också att ingen skall behöva betala av egna pengar för att man lägger ner mycket kraft och tid på sidan eller föreningen. Utöver detta så finns det ett kommersiellt intresse att många med samma intresse samlas på en sida, på en virtuell plats som är lätt att nå. Detta skall man utnyttja genom att ta betalt för bannerplats och möjlighet för kommersiella aktörer att marknadsföra sig. Inkomsten för detta tycker jag dock inte bekosta den normala driften utan utgöra "grädden på moset" och användas för saker som är bra men inte nödvändiga. Den här verksamheten får inte heller, i mitt tycke, dominera sidan.

Den hundring som jag betalar in ser jag inte som någon kommersiell transaktion som innebär att jag kan förvänta mig något tillbaka. Jag ser det som ett stöd för de som lägger ner tid på sidan och för att sidan skall vara oberoende av kommersiella aktörer. Egentligen bryr jag mig inte om ett dyft vart denna hundring går till. Jag tycker det är viktigt att föreningen som driver sidan skall stå oberoende från både mig och andra som ger sidan ekonomiskt stöd - vill jag påverka föreningen så får jag i så fall söka medlemskap och betala med åtskilliga timmar som jag inte gör frivilligt utan som jag måste göra om jag skall ha någon röst i församlingen. Däremot tycker jag det är öppet att komma med förslag hur man kan utveckla hobbyn vidare. Vi har haft den här diskussionen tidigare och då blev resultatet att några personer tog på sig bördan att arbeta för en nationell saltvattensförening. Detta arbete har än inte gett resultat tyvärr men jag tycker att en större, årlig sammandragning - typ träffarna på sjöfartsmuseet - men med internationella föredragshållare - skulle vara en fördel för hobbyn. Jag är mycket tveksam till att basera en sådan träff på kommersiella grunder, dvs minimässor och liknande. Affärer och kommersiella aktörer får gärna sponsra med vinster och annat men bör nog isoleras från själva innehållet.

@ David

Erfarenheten visar att man behöver ha 100 - 150 deltagare och ett samkväm på kvällen för att ett sådant här arrangemang skall bära sig ekonomiskt - och det är mer eller mindre en nödvändighet att det gör. Ciklidstämmorna - numera nationella akvariedagarna - har burit sig på detta sätt i mer än 40 år nu. Frågan är om saltvattensfolket är beredda att slänga upp 500 - 2000 kronor för en helg med intressanta föredrag och ett samkväm på kvällen. Varför internationella föredragshållare - ja erfarenheten visar att man snart har förbrukat de nationella talangerna och att höra samma snubbar snacka gång efter gång brukar inte vara någon succé. Ert arrangemang är jätteviktigt och ger oss nördar en möjlighet att träffas 1 dag två gånger om året. Går det att utveckla till åtminstone ett stort helgarrangemang så vore det ett bra startskott men jag tror att det är viktigt att man varierar orterna för arrangemanget från år till år om det skall få en nationell prägel. Jag tror också att det är viktigt att ha en nationell saltvattensförening i botten och som arrangör.

@ SG medlemmar: Sidan är beroende av folk som skriver på den och utvecklar sidan med kunskap. Likaså som ni behöver uppmuntras så behöver flitiga skribenter uppmuntras för att sidan skall utvecklas. En idé är att ni nu när ekonomin fungerar tar upp en disk med annonsörerna om att från vissa byta "annonsintäkterna" mot att de skänker ett årligt pris till några skribent på sidan. Då snackar jag om ordentliga priser. Säg att det finns ett antal kategorier såsom årets nybörjare, årets roligaste skribent, årets bäste skribent, årets frågare, årets innovatör, årets tålmodigaste, årets fotograf, årets akvarium och liknande. Vissa utses av föreningen (föreningsmedlemmar gör sig ej besvär :)) vissa av sidans besökare i en omröstning. För att det skall vara någon vits så bör det vara ordentliga priser - Red Sea kan exempelvis skänka ett komplett akvarium till årets bäste skribent :) någon annan ett års saltförbrukning. Vitsen är att byta det ekonomiska bidraget från vissa annonsörer mot en vara som ges som ett uppmuntrande pris.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Ken

Att ta betalt för deltagandet i en sådan träff är givet. Målsättningen är att den skall stå på egna ben. Men om någon (eller några) skall ta på sig den uppgiften krävs att det finns någon ekonomisk trygghet i bakgrunden om det inte skulle gå ihop sig. Det var den frågan jag ställde. Ingen annan. Jag är inte medlem i SG föreningen även om jag är aktiv på forumet - i det fallet är jag en vanlig brukare av sidan.

@ SG föreningen: Det var inte min mening att starta en infekterad debatt igen utan att försöka få en positiv diskussion om hur man utvecklar verksamheten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en aspekt med träffarna som jag tycker är värd att ta upp.

Och det är att kunskap sprider sig. Det är ju grunden till forumet. Man vill lära sig mer om hobbyn och kanske det salta livet i allmänhet.

Och man svarar på frågor. Använder den kunskap - erfarenhet man har. Och där sprider sig även kunskap förmedlad i ett tidigare led via föreläsare.

Jag tycker det finns en klar anledning att sponsra föredrag även för dem som inte har möjlighet att närvara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ SG föreningen: Det var inte min mening att starta en infekterad debatt igen utan att försöka få en positiv diskussion om hur man utvecklar verksamheten

Personligen tycker jag det du skriver är bra. Jag tror jag talar för merparten av medlemmarna i föreningen också. SG är för en träff och kommer absolut göra sitt yttersta för att stödja en sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker synd om sg skötare som även får skit för dom ger tillbaka pengar till oss genom ett gratis 2014..( det är väll ändå ett bevis på sg är en seriös ärligt driven sida)

En träff behöver en redig eldsjäl för att lyckas eller fler ! sg eldsjälar är upptagna så behövs friviliga till en träff i större storlek !

Personligen så skulle jag nog föredra att ha personer som förklarar saltvatten på svenska på en träff i sverige . ( hur många på sg fattar engelska bra ?)

teknik skulle jag tycka vara trevligt på en träff ,,diy projekt skulle vara trevligt se ,,belysnings utrustning och annat inom hobbyn ,,

detta skulle vi här på gudien bidra med,, typ jag som har hydra ramp tar med mig en för visning !

Många träffar är små i början men kan bli stora fall rätt personer hjälper till !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

Tror vi är ute efter samma sak, fast tänker lite olika upplägg.

Anledningen till att jag tycker museet är en bra bas är att vi har en budget för sådana här programpunkter, vi har lokaler som vi kan använda gratis och personal, och sen akvarier att kika på mellan föredragen. Plus att jag tycker detta är skoj.

Att köra med inträde tror jag kan utestänga vissa besökare, så det är jag emot så länge det hålls hos oss. Tror vi, tillsammans med samarbetspartners, kan få ihop en såpass stor budget att vi kan ta in "dyra" föredragshållare. Våra tidigare föredragshållare har vi inte valt pga låga kostnader, vi har valt efter vad vi tror saltvattensakvarister vill lyssna på. Sen har det råkat bli flest svenska, eftersom de utländska personerna vi pratat med inte kunnat.

Vi får prata mer framöver.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till både Lasse och Sjöfartsmuseet. Jag tror inte man skall överdriva tanken på att flyga in internationella föreläsare, även om det låter lite exotiskt. Det finns många oerhört duktiga akvarister i våra egna hemmatrakter. Deras erfarenheter och kunskap är ovärderlig och utgör i alla fall för mig en god bas för saltvattensakvaristiken i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå det här med föredragshållare.. Eftersom vi försöker få till intressanta träffar två gånger om året har jag en lista med namn som jag tycker är tänkbara föredragshållare, både hobbyister, professionella akvarister och biologer/forskare. Men efter ett par träffar och ganska många föredrag börjar listan att betas av. Det hade varit intressant att höra vad SG:s brukare hade velat lyssna på. Både nationella och internationella talare. När jag ställt frågan på trådarna om korallträffar har jag inte fått så många svar. Kanske vill de flesta mest träffas och prata salt? Finns det intresse av nåt evenemang på kvällen? Fler än Lasse och jag som vill tycka till? :) (Lasse får gärna tycka till igen, och berätta vilka namn han velat lyssna på)

Lite funderingar iaf. Våra träffar går ju att ändra på. Just nu är det mest jag som sätter ihop nåt jag tycker är skoj, men träffen är ju inte för mig :)

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju en ikon som vi inte hört här i Sverige på många år och det är Svein A. Fosså från Norge. Han är idag verksam både inom CITES och OFI (Ornamental Fish Industry) och kan ju hålla föredrag inom olika intressanta ämnen. Personligen skulle jag också velat lyssna på Dr Gerald Bassler som är specialist inom näringslära och fisksjukdomar. Det är en föredragshållare som också passar icke saltnördar skulle jag tro. (Jag har dock aldrig hört honom eller vet om han håller föredrag men det går väl att undersöka). Sedan skulle man behöva någon som förser oss med lite saltporr - alltså vackra bilder från olika rev, gärna kombinerat med var och hur finns de olika korallerna i naturen. Där har vi ju några bra fotografer och dykare inom landet (även inom SG eller runt om). Det finns fler tänkbara personer men jag skall försöka ta fram mer namn.

Jag själv är ju också intresserad av belysning - om nu någon missat det - och skulle gärna se något föredrag från personerna kring Pacific Sun (som trots namnet är ett Europeiskt bolag) som jag tror har en del att berätta

Jag kommer att tillsammans med Kjell Fohrman besöka mässan i Nürnberg nu i vår och där är det alltid en del intressanta seminarier. Möjligen kan jag få några idéer därifrån också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...