Gå till innehåll

vilken är eran bästa phosfatremover?


hagbard

Rekommenderade inlägg

jag har använt 3 sorter absorer och har aldrig vart utan från start..eheim järn = inga problem..oceans ALU = mindre problem..FM ultra phos(alu) = mer problem..helt utan vetenskaplig grund mer än att man gjort likadant hela tiden...problem i detta fall är cyano o andra fulalger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört Aquaphos(järn) från aqual light och det fungerar väl även om det är billigare än dom mer klassiska märken.

Har använt den grövsta varianten då den fungerar bäst i reaktor, den är dock lite marig o regenerera då man kan få den o falla i bitar om man kör för hårt med syrabadet.

Oceans järn o FM´s alu har jag provat och båda fungerade väl, funderade dock om inte oceans järn var måttligt vassare än det jag använder idag men det kan bero på exponeringsytan.

Sen har jag kört rowa/deltec/kz och några andra men ja har inte riktigt tyckt att man får valuta för pengarna med dom lite dyrare varianterna.

Nu funderade jag på att prova köra med en nästan full mediareaktor och styra verkningsgraden med flödet igenom, mest för att få en jämnare upptagning o mindre pulser för korallerna.

Tror dock detta kan vara svårt att åstadkomma så det blir en annan historia o se om det går...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har använt deltecs, rowaphos och Microbe lift:s flytande, alla har fungerat bra för mig, KZ aluminiumbaserade var jag inte riktig nöjd med. Deltec:en har jag använt i stora mängder i en reaktor utan problem (runt 1/2kg för ett 112L kar) den är ju lite snällare än rowaphos:en i sin upptagningsprofil, så jag är försiktigare med rowaphosen som jag använder nuförtiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PO4X4 är väldigt bra men lite svår att hantera pga de små små kornen. I början är de dessutom lite lätta så det blir lätt att man spolar ut lite i sumpen. Bäst att blötlägga ett dygn innan. Att de går att regenerera gör dem dessutom ekonomiska.

Hur redigera man dessa ska snart byta ut min första testsats

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...
On 2013-12-29 at 08:35, Dykaren sa:

PO4X4 är väldigt bra men lite svår att hantera pga de små små kornen. I början är de dessutom lite lätta så det blir lätt att man spolar ut lite i sumpen. Bäst att blötlägga ett dygn innan. Att de går att regenerera gör dem dessutom ekonomiska.

Vad är din erfarenhet i mot rowaphos?

Funderar på att byta till PO4x4 för att se om det är mer effektivt och enklare underhåll än rowaphosen som behöver tvättas av före bruk och som också ofta har en ganska dyr fraktsats när man köper dem i 5 kg hinkar. 

Tänker du att 5 kg rowaphos kan jämställas med de 500 ml som tillverkaren rekommenderar och menar när det gäller effektivitet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Rowaphos. Dyrare men räknat per hur mkt P som den drar undan tror jag inte den är dyrare. Nackdelen möjligen dess finkornighet så har man än bär sig åt med reaktor spiller det över lite som sen då o då får sugas upp. Har också fördelen att bromsa sig själv, ju lägre P man har desto långsammare går ju förstås abs hastigheten så risken att nolla fosfat känns rätt liten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, jonasroman sa:

Rowaphos. Dyrare men räknat per hur mkt P som den drar undan tror jag inte den är dyrare. Nackdelen möjligen dess finkornighet så har man än bär sig åt med reaktor spiller det över lite som sen då o då får sugas upp. Har också fördelen att bromsa sig själv, ju lägre P man har desto långsammare går ju förstås abs hastigheten så risken att nolla fosfat känns rätt liten. 

Håller med om att Rowaphos är effektivast av de jag provat. Dock har jag lyckats nolla fosfat vid några tillfällen med det så jag är rätt försiktig med mängden, dvs om jag kommer fram till den mängden som jag ska ha enligt instruktioner tar jag bara hälften och det har funkat för mig.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
On 2020-07-15 at 21:24, jonasroman skrev:

Rowaphos. Dyrare men räknat per hur mkt P som den drar undan tror jag inte den är dyrare. Nackdelen möjligen dess finkornighet så har man än bär sig åt med reaktor spiller det över lite som sen då o då får sugas upp. Har också fördelen att bromsa sig själv, ju lägre P man har desto långsammare går ju förstås abs hastigheten så risken att nolla fosfat känns rätt liten. 


Vad menar du med det sista Jonas?
Trodde det var fullt möjligt och enkelt gjort å nolla med rowaphos men på den meningen verkar det ju som att du menar att det nästan inte går å få till.. ? 

Kan du förklara det lite mer?

 

Jag kör 4-5 kilo i ett 10 liters filter re-cirkulerande filter där kornen far så det flyger.. det är väldigt effektivt och jag är alltid lika bekymrad for att det skall gå for fort och för att det skall gå ner för långt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2013-12-28 at 22:43, NiXoN skrev:

Jag har kört Aquaphos(järn) från aqual light och det fungerar väl även om det är billigare än dom mer klassiska märken.

Har använt den grövsta varianten då den fungerar bäst i reaktor, den är dock lite marig o regenerera då man kan få den o falla i bitar om man kör för hårt med syrabadet.

Oceans järn o FM´s alu har jag provat och båda fungerade väl, funderade dock om inte oceans järn var måttligt vassare än det jag använder idag men det kan bero på exponeringsytan.

Sen har jag kört rowa/deltec/kz och några andra men ja har inte riktigt tyckt att man får valuta för pengarna med dom lite dyrare varianterna.

Nu funderade jag på att prova köra med en nästan full mediareaktor och styra verkningsgraden med flödet igenom, mest för att få en jämnare upptagning o mindre pulser för korallerna.

Tror dock detta kan vara svårt att åstadkomma så det blir en annan historia o se om det går...

//NiXoN

Jag har har testat den billigare varianten ATI phosphate stop.

Och är väldigt missnöjd, pga att den fäller brun media i hela systemet. 

Har spolat rent men det spelar ingen roll.

 

Hur är det med Aquaphos(järn) från aqual light ?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-12-14 at 12:23, Dimorb skrev:


Vad menar du med det sista Jonas?
Trodde det var fullt möjligt och enkelt gjort å nolla med rowaphos men på den meningen verkar det ju som att du menar att det nästan inte går å få till.. ? 

Kan du förklara det lite mer?

 

Jag kör 4-5 kilo i ett 10 liters filter re-cirkulerande filter där kornen far så det flyger.. det är väldigt effektivt och jag är alltid lika bekymrad for att det skall gå for fort och för att det skall gå ner för långt. 

@jonasroman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att valet beror på fosfatnivå i karet. Vi högre nivåer har jag varit väldigt nöjd med Micorbe Lift Phos out 4 (flytande), jag kan tänka mig att lantanklorid kan användas på samma sätt då jag misstänker att Microbe Lift använder detta som aktiv substans. Vid lägre nivåer (under 0,1) tycker jag att RowaPhos fungerar väldigt väl om man är försiktig med flödet genom reaktorn. 

 

Jag ärvde en 5l burk med Fauna Marin aluminium baserade absorber men har inte vågat använda den ännu. Är det någon som har erfarenhet av den i ett mixat kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, runstenen skrev:

MIcrobe-Lift Fosfatremover

 

Har du någon manual för detta hur mycket man ska dosera. Står bara följ rekommendationerna

vill vara sänka lite å sett att de rekommenderar dosering vid sump eller vid skummarens luftintag 

 

blev rekommenderad att köra lantanklorid 

 

 

Ändrat av wrang
MIcrobe-Lift Fosfatremover
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...