Gå till innehåll

Liatölpens knappbalja


krille 55

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

Allt har gått på sparlåga senaste veckorna. Tappade sugen lite. Fick lite zeolitsten av Dan Jeppsson som jag la i botten på sumpen. tog en vecka sen började cyanon avta. nu är det bara nån liten fläck kvar. Picassotryckaren mår bra. Den klarade sej igenom vad det nu va utan att visa några sjukdomstendenser. Är väl tåligare än fjärilarna. Tyvärr har ju RSM-karet blivit lidande av detta också. Har blandat 50 liter vatten nu och ska skrapa rutor o göra ett större vattenbyte i morgon. Det ser dock ut att växa bra i det karet. Det lilla man ser genom alghinnan på glasen. Funderar fortfarande starkt på att avveckla detta kar så man kan satsa mer tid på att få RSM-baljan riktigt fin. Tycker den tappat en hel del om man jämför med ett år gamla bilder

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätvärdena va helt ok i RSM:et. är väl mest att det ser rätt ovårdat ut med mycke alger på rutorna och en typ av tråkiga ganska hårda trådalger som sitter fast i levande stenen. Det är inte bryopsis men nåt liknande. Blir riktiga bollar med trådar som är svåra att få bort. Sitter där sjöborrarna inte kommer åt, Undrar om en sjöhare skulle funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöhare är fantastisk. Jag köpte en för ett par veckor sedan när karet såg för bedrövligt ut. Nu är det i princip helt rensat från håriga alger och haren har börjat ge sig på kiselalgerna. Måste snart göra av med den innan den svälter ihjäl. Vill du låna den ett par veckor så säg till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

då har jag köpt större kar så nu får detta säljas framöver. Det nya ska stå på samma plats så blir lite logistikproblem men det får vi fundera på. det nya karet är på 400 liter och ny tråd får väl startas när det är på g. uppstart i augusti-september är det tänkt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tjena Krille.

Jäkla synd om dina fjärilar. Det är verkligen läckra fiskar. .....men men. ..that's life. Har själv haft ett par rostratus utan någon större framgång.

Ska bli kul att se ditt nya.

Sen säger du gott om tid!?

Det hade vi när vi var 15 och såg fram emot körkortet och att gå på systemet. .....det var gott om tid. Nu vet i fan var tiden blir av. Man vaknar måndag morgon och går in på skithuset och när man kommer ut är det fredag. .....haha .

Lycka till med det nya och ha en skön sommar.

/ Micke

Micke via tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu råkade jag snubbla över en riktigt potent hybridramp.6x54w t5-rör och 108x3w led 324+324=648 w. ev får jag ta bort två lysrör i ena kanten för att få in den över karet då rampen är 70 bred men karet bara 60. men det kan jag ta om det blir så. dessutom har jag köpt en ATI powercone 200 skummare i dag så grejerna till det nya börjar ramla in. skummaren är ju rätt stor så får bygga om sumpen lite. ev gör jag en helt ny sump

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...