Gå till innehåll

Liatölpens knappbalja


krille 55

Rekommenderade inlägg

Då va det dags att dra igång det nya projektet. Kommer att ta det lugnt så det händer väl inte så mycke i början. Gärna kommentarer och tips så det blir så bra som möjligt.

post-6211-1446893200523_thumb.jpgFinns en hörna limmad med överrinningskam. Planen är att ställa min tunze 9006-skummare där och en liten returpump som pumpar tillbaks vattnet i karet. Kommer det att funka eller behöver jag ta bort och göra nån annan lösning. Karets mått är 80x100 i botten och 30 högt. Alltså 240 liter

post-6211-14468932004474_thumb.jpg

post-6211-14468932004671_thumb.jpg

post-6211-14468932004861_thumb.jpg

post-6211-14468932005045_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va min tanke också manne. men det är väl bara och testa med vanligt vatten och se om det funkar

Sekunden efter att "returpumpen" stannar/stängs av så fylls väl Skummaren direkt på din lösning.. Då nivån fylls upp toksnabbt.. Hade det varit ett större fack , tex längs hela "baksidan" så kunde du delat in i ett par fack..

Karet är ju så pass stort så en mellanvägg så du har tex 15cm som sumpdel bak , lite som ett Rsm så är du hemma betydligt bättre på det utan att ha vatten utanför karet..

Bara mina egna tankar ;)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så va min tanke från början när jag skulle använda mitt eget kar. Men sen när här redan fanns en liten limmad så tänkte jag att det kanske räcker. Men det borde väl gå att bygga vidare på det som finns? Ha det som ett fack och bara förlänga utmed hela baksidan. Då behöver man ju inte skära bort det som redan är där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu står akvariet på bänken.post-6211-14468932032435_thumb.jpg Och nä det är inte rengjort ännu och ja rummet har svarta väggar(tösens gamla rum). Fick ett nytt problem. Kan ni hjälpa mej att tänka så det blir rätt. Akvariet är 30 högt och tunzeskummaren vill ha 28 cm vattendjup. inte mycke kvar till kanten. Jag är inne på att göra sump längs hela baksidan enligt mannes förslag. Hur bygger jag för att få det rätt. Går det överhuvud taget att få det vettigt. Känner mej helt vilse och behöver input från rutinerat folk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä manne jag är ju inte riktigt det. det är ju därför jag håller på att vända och vrida på det.. funkar det inte att ha lägre vattenstånd i karet än i sumpen och pumpa in vatten istället och låta det rinna över kanten ut i karet. Då får man ju 28 cm bara i sumpdelen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googla lite på Skummaren o se om den kan klara sig på tex 26-27cm då klarar du dig..

Ang din tanke med att pumpa in så givetvis går det att lösa.. Fast med mer krångel om du ska ha ytvatten i sumpen o inte bara ett powerhead som tar vatten från visningsdelen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om glas så va jag på miljöstationen och slängde det sista från flytten ur hyrverkstan. I glascontainern låg det ett komplett nerskuret 720-liters kar, alla glas hela. varför slänger man det. Stationen är bemannad. Försökte prata med killen som va där men man får inte ta nåt där som nån annan har slängt. det är för djäkligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du haft möjlighet att påverka första skivan så överiningen blir tex till höger ca 30cm lång.. Sen hade du haft tre fack från höger till vänster bakom första skivan..

Första facket , Skummaren

Andra facket, sten, teknik, vad som kan behövas för stunden.

Tredje facket , returpump och nivågivare.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något åt det hållet.. Mellan skummare o teknikfack 25cm ,

Det är den glasskiva som är mellan teknikfack o skummarfack som bestämmer höjden i skummar delen..

Intill skummarfacket från visningsdelen 26cm

teknikfack till returFack 22cm

Något åt det hållet typ..

Lite svårt o förklara i text..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...