Gå till innehåll

Tips på osmosenhet (500-700 liter per dag)


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Är på jakt efter en kraftfullare osmosenhet. För tillfället kör jag piccebello vilket ska ge 190L/d men för mig är det ca 120L/d. Beror kanske på dåligt tryck i kranarna men hur som helt vill jag skaffa en kraftfullare så livet i lägenhet kan flyta på smidigare när man ska göra vattenbyte :).

Skulle vilja skaffa en som producerar over 500 liter per dag och hittade denna på amazon: http://www.amazon.co.uk/200-Stage-Aquarium-Reverse-Osmosis/dp/B00GNALJMY/ref=sr_1_14?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1388332973&sr=1-14&keywords=reverse+osmosis+aquarium

Någon som vet om den är något att ha? Tar gärna emot tips om enheter som ni använder. Behöver absolut inte vara någon svensk butik som säljer men det är ju självklart att föredra :).

Finns det någon standard på själva membranen? Om man t.ex köpte den jag länkat till, kan man då ersätta membranen med produkter man kan få tag på från svenska butiker eller måste man köpa membran som matchar enheten? Kan ju bli jobbigt om man måste importera från usa när man ska ersätta membranen :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Denna verkar ju nice: http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=47_63&product_id=603 vet du ifall de membranen den har går att få tag på i svenska butiker eller om man måste söka sig till samma sida? Kanske snarare är en fråga jag ska ställa butiken men jag tänkte att ifall du vet? :).

Kan någon förklara varför om man köper från svenska butiker så kostar osmosfilter i den där kalibern runt 5000kr mot denna som ligger på runt 2300kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är standardmembran, inga konstigheter alls. Jag hade en Sirius (eller den som var innan Sirius, nu utgången modell) och var mycket nöjd.

Ok tack. Vet du vad alla extraalternativ som man kan välja gör?

Tex: Vad skiljer sig mellan alternativ 2,3 och 4? Låter ju som de alla syftar på plastkammaren för filtrena men priserna gör mig lite förvirrad så fall... ser ut som tre st är billigare än en och en med fittings och clips är billigare en en utan??? Sen är det ju massa alternativ på TDS mätare men ingen förklaring till vad som skiljer dem. "0,7L MB filter-cartridge for 400g Mix Bed Resin" är ett annat alternativ. Vad gör Mix Bed Resin? Någon man borde ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite av det som gör prisskillnaden hos mig som handlare är:

Fler R/O membran eftersom att enkel-membran med högre genomsläpp ger lite sämre rening

USA tillverkad boosterpump, hus, membran och förfilter.

Dessutom är väl 2300 danska närmare 3000svenska

Obs, detta är absolut ingen kritik mot dansken filter, dessa har jag inte provat och har ingen aning om ursprung eller kvalitet :)

Tack!

Denna verkar ju nice: http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=47_63&product_id=603 vet du ifall de membranen den har går att få tag på i svenska butiker eller om man måste söka sig till samma sida? Kanske snarare är en fråga jag ska ställa butiken men jag tänkte att ifall du vet? :).

Kan någon förklara varför om man köper från svenska butiker så kostar osmosfilter i den där kalibern runt 5000kr mot denna som ligger på runt 2300kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite av det som gör prisskillnaden hos mig som handlare är:

Fler R/O membran eftersom att enkel-membran med högre genomsläpp ger lite sämre rening

USA tillverkad boosterpump, hus, membran och förfilter.

Dessutom är väl 2300 danska närmare 3000svenska

Obs, detta är absolut ingen kritik mot dansken filter, dessa har jag inte provat och har ingen aning om ursprung eller kvalitet :)

Vad exakt är ett R/O membran? Är det inte själva filtret som man byter ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

R/O membranet är den "filterdel" som ser till att bara rent vatten kommer igenom - de andra filtren är grovfilter för att skydda membranen.

Ok, var sitter membranen? Där slangarna fäster till filtrena eller? Om man tittar på den osmos som producerar 1000 L/D som ni säljer, hur många membran har den då tex?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Det vart denna http://www.drakfisken.se/osmos/1569-spectrapure-maxcap.html och är grymt nöjd. För min del finns ingen mening med boosterpump. Den genererade 0,5 liter i minuten när den var helt ny. Nu börjar det närma sig att byta lite filter så den kanske är nere på 0,35 per minut med bara trycket från kranarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg dom danska skulle man pausa 30 minuter, när jag kör kör jag runt 10-13 timmar och pumpen är inte varm

så tror en stor priskillnad är boosterpumpen förutom filterna, har haft flera olika märken men pga egen brunn måste jag ha boosterpump och det är helt underbart med 1:1 utdelning mot innan jag hade ca 1:4

enligt TDS alltid 0,00 ut vatten in ca 80

kör en tysk från HW

post-7291-14468935492285_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Appropå parallella membran, vatten har ju en förkärlek att ta enklaste vägen så kan man vara säker på att vattnet går med samma mängd genom alla parallella filter? Med tanke på att det är högt tryck så kanske det blir fördelat väl ändå? Eller ska man förlita sig på att det filtret med bäst genomströmning slammar igen snabbare så vattnet letar ny väg? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Appropå parallella membran, vatten har ju en förkärlek att ta enklaste vägen så kan man vara säker på att vattnet går med samma mängd genom alla parallella filter? Med tanke på att det är högt tryck så kanske det blir fördelat väl ändå? Eller ska man förlita sig på att det filtret med bäst genomströmning slammar igen snabbare så vattnet letar ny väg? :)

Nja, förutsatt att membranen är lika tryckutjämnar det av sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry om jag kapar tråden men jag undrar över en grejj. Har sett att osmosenheterna på deepocean har någon slags automatisk spolventil.

Någon som vet hur det funkar? Finns det att köpa separat tro? Om det är så att den spolar osmosen med automatik varje fång den startar så hade det varit grymt bra. Min tds ger alltid höga utslag de första minuterna jag kör min. Deepocean svarar inte på mina frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...