Gå till innehåll

Nybörjare (suck *ASG*)


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Nu är det så att "salt tarmen" gör sig på mind mellan varven.

Jag inser min pengabegränsning och då ska man inte pyssla med saltvatten, men tanken släpper inte..

Jag har en fundering som du säkert kan hjälpa mig med:

Har ett 100L över..

och "nån" pump, och värmare

Om jag köper ett "saltvattens lysrör",

Ett par kilo sten,

salt, och en saltmätare.

Borde jag inte då kunna dra igång med bara LS och endå få en hyfsad vattenkvalite?

Eller åtminstone så hyfsad så att jag på sikt kan stoppa i ett par räkor och någon snigel (kanske till och med någon ormstjärna)?

(Kommer det att bli PH-svängningar som påverkar stenen??)

Om jag då märker att det är salt jag vill syssla med så får jag skaffa en sump med skummare (och mätinstrument) och då på sikt skaffa mig ett par clowner eller pyamasfiskar.

Är jag ute och cyklar??

Mvh Petter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej du är inte ensam om att driva ett saltkar med väldigt begränsad ekonomi. Jag är student och driver ett saltkar med hyffsat resultat tycker jag iaf *hehe*

Man få ta allt mycket långsammare eftersom man inte har råd att köpa så mycket djur och utrustning under kort tid, dett är iof bra eftersom man blir tvingad att göra allt långsamt vilket är a och o i salthobbyn =)

För mig tog det ett år innan jag hade samlat på mig all nödvändig utrustning (iof så körde jag igång med sump och allt från första dan), jag köpte nästan allt begagnat om jag inte konstruerade det själv. Ibland kan man göra riktiga fynd! Men även riktigt dåliga köp så se till att du kontrolerar det du köper.

Du verkar ha ett kar och en pump iaf, det är alltid nått! Se till att pumpen klarar saltvatten, alla gör inte det! Det som är viktigt då man har begränsad ekonomi är att läsa på väldigt noga (det är alltid viktigt oavsett ekonomi) men för oss slår varje misstag mycket hårdare! man har inte råd att göra misstag på samma sätt.

En annan sak som jag märkt är viktigt är att inte "dumsnåla" det blir oftast dyrare i slutändan än om man gör det ordentligt på en gång. Så köp en skummare, den är ovärderlig (tycker jag) du verkar vilja starta utan fisk då kanske det inte är nödvändigt men chansen att du kommer att fastna för saltvatten är större om du får ett fint akvarium och då tycker jag att en skummare är värd guld.

Snåla inte heller på levandestenen eftersom det är kärnan i ditt filtersystem.

Då jag startade upp så blev det dyrare än vad jag hade tänkt ändå, eftersom det behövs en massa små saker som saltmätare, några tester, almagneter m.m

försök göra en lista på vad du behöver för utrustning sen ger du dig ut på begagnat marknaden och leter, låt det ta tid, läs så mycket du kan under tiden.

Hur har du det med ljus nu tex? kanske nått som går att använda.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Du är inte ute och cyklar!

Det enda jag är lite osäker på är hur det funkar utan skummare. I övrigt så blev jag rekommenderad att börja på liknande sätt, bara så man kommer igång och får prova på, de tyckte att man kanköpa litedå och då. Det tror jag nog att alla som har saltvatten gör, sällan har man så mycket pengar över.

. Ang levande sten så är det ju bra om manatt ha 10% av akvariets volym dvs 10 kg i ditt fall, men det kan man ju köpa i omgångar.

Det är riktigt roligt med saltvatten, prova på, tror inte att du ångrar dig.

Men läs på ordentligt innan, då slipper du göra enkla misstag i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...