Gå till innehåll

hjälp med högljudd sump


kvalle

Rekommenderade inlägg

tjena nu har jag ledsnat att lyssna på mitt harmoniska vattenfalls ljud från sumpen.

så lite tips och trix på bästa sätt tysta ned denna..utrymmet har ljudisolerings skivor..

antar ljudet uppstår på grund av för höga fall kombinerat med för snabbt vatten;)

mina tankar va antingen filtervadd, men då skapar man väll nitrit/nitrat fälla?

andra tanken va typ plastskiva så vattnet åker mer kana en fall

fallen är ca 20cm höga mellan vatten nivåerna 35cm breda

och returpumpen levererar enligt tillverkare 5250 l/h vilket för modligen blir mindre med tanke på vinklar och höjd som jag har..

hoppas på lite trevliga ideer från alla er duktiga där ute:) fler hjärnor är bättre än 1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

går det inte o förlänga rören ?

asså rören går ner under vatten nivån de vi pratar om är nivåerna i sumpen som skapats av glas skivor.

efter som detta va min första sump och begangnad så tänkte jag inte på de och behöll första skivan och satta i en till för att få bra nivå till skummaren. därför de blev så höga nivåer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grov filtermatta som går ända ner till vattenytan. Gör någon simpel hållare till dessa så kommer det bli tyst och lätta att rengöra.

Allternativ 2 Lite några glas så att inte vattnet dimper raktner och skvalpar.

Allternativ 3 höja vattenytan så fallet ej blir så högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller alternativ fyra att minska flödet genom sumpen. Det kan göra mycket. Har du ett behov av att ha högt flöde genom sumpen? Du verkar ju inte använda filtermattor eller liknande som är det som mår bäst av ett högre flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller alternativ fyra att minska flödet genom sumpen. Det kan göra mycket. Har du ett behov av att ha högt flöde genom sumpen? Du verkar ju inte använda filtermattor eller liknande som är det som mår bäst av ett högre flöde.

anledningen till flödet va för att slippa massa extra pumpar i visnings karet samt att jag har ca 1,8m rör som går så här (se bild) med 2 ut lopp i slutet.

attachment.php?attachmentid=82294&d=1348083360

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grov filtermatta som går ända ner till vattenytan. Gör någon simpel hållare till dessa så kommer det bli tyst och lätta att rengöra.

Allternativ 2 Lite några glas så att inte vattnet dimper raktner och skvalpar.

Allternativ 3 höja vattenytan så fallet ej blir så högt.

höja blir svårt för kravet på skummaren..

de med glasen tänkte du typ göra en rutchkana?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du möjlighet så palla upp Skummaren en bit om det gör att du kan höja nivån o döda lite oljud..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

låter jätte bra..men sen ska jag orka det också.för just nu e det precis så jag får ut den.och j*vligt trångt att få ut koppen...

sen så innebär de att jag måste lyckas höja glas kanten.och hitta på en lösning när det blir ström av brott för just nu fylls hela sumpen med ca 5cm marginal när det sker.

tacksam för alla tips

just nu så låter filter vadd jobbigt men lättast

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp då blir det inte en så skarp vinkel emot ytan och ium detta så minskas ljudet.

höja blir svårt för kravet på skummaren..

de med glasen tänkte du typ göra en rutchkana?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att kapa returrören så att du släpper vattnet precis under ytan i akvariet. Som det är nu suger du ut mycket genom hävert om du stänger av pumparna. Jag hade tagit en drämmel och gjort ett hål i den höga rutan så är problemet borta eller helt enkelt skära bort rutan. Sen kan du höja nivån i det sista facket till nästintill samma nivå som skummarkammaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...