Gå till innehåll

Vandrande PH i reaktorn.


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Har kompletterat kalciumreaktor media för första gången nu.

Startade reaktor för ett halv år sen och allt har funkat perfekt.

Men nu när jag fyllde på med 1/3 så stannar inte PH värdet i reaktor på samma nivå hela tiden då gasen är på.

Förut gick PH ner till 6,1 - 6,5 och stanna där hela tiden medans gasen gick in i reaktor.

Men nu så sänks PH hela tiden.

Alltså, ju längre jag har på gasen, desto lägre blir PH värdet.

Vad kan jag göra för att få mitt PH värden att stanna kvar på samma nivå igen.

MVH Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får du minska flödet av koldioxid - bör finnas en justerings(nål)ventil på armaturen (tryckreduceringen) - alt köp en pH kontroller och styr magnetventilen på.

MVH Lasse

'Har en kontroller men har den bara för att se PH i reaktorn.

Hade jag bara tur innan jag bytt media och fick mitt PH värde så stabilt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är en kontroller så koppla den till magnetkontakten - ställ in intervallet (ex 6,7 - 6,5) och det är klarrt!

Tur - ja kanske - är substratlagret tunnare nu?

MVH Lasse

Vart avråd att köra med kontroller pga att det behövdes kalibreras väldigt ofta.

Och så gick det så bra innan jag fyllde på media

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte om det här blir rätt tänk :)

Men har du tappat så mycket media i reaktorn så har du x liter vatten i reaktorn !

Nu har du toppat med mer media = mindre vatten att sänka ph i = ph kommer bli lägre

Jag brukar fylla på 2-4 veckor låter det aldrig sjunka mer än 20% i reaktorn - har för mig att jag hört 20% är max man ska tappa innan det fylls på

Hur ofta kalibrerar du proben ? Och vad är kh på utvattnet , 6månader låter som väldigt lång tid att tappa 30% , du skriver 3 timmar och för att minska med 30% på 6månader så har du en jättereaktor , väldigt högt ph= knappt något som löses upp eller väldigt lågt flöde genom reaktorn .

Enklast är nog starta doserpump 3l/h .. Justera in gas så ph blir 6 . Mät kh på utvattnet så det håller 50 . är det under 50 dra ner ph till du har ca:50 i kh . Sedan fyller du på lite oftare så får du jämnare ph !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart avråd att köra med kontroller pga att det behövdes kalibreras väldigt ofta.

Och så gick det så bra innan jag fyllde på media

Proben måste du väl ändå kalibrera ofta, så den visar rätt även om du inte använder den som kontroller?

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör min doserpump 24/7 ca 3 lit/ timma och sedan kör jag ca 1 bubbla/ sec och ställt magnetventilen via timer. slår på nu vid 11 o av vid 19. kontrollerar kh i akv ett par ggr i veckan o ser jag att kh tenderar att sjunka över sikt så ökar jag bara på en timma på gasen o då avstannar sänkningen. skulle min åtgång gå upp så ökar jag bar mängden vatten o gas lite granna så får jag ut mer kalk mm. Kört så med min reaktor i snart 4 år o de funkar kanon.

Jag anv aragonit och jg har grotech mg pro i efterbränningsröret på utgående ledning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör min doserpump 24/7 ca 3 lit/ timma och sedan kör jag ca 1 bubbla/ sec och ställt magnetventilen via timer. slår på nu vid 11 o av vid 19. kontrollerar kh i akv ett par ggr i veckan o ser jag att kh tenderar att sjunka över sikt så ökar jag bara på en timma på gasen o då avstannar sänkningen. skulle min åtgång gå upp så ökar jag bar mängden vatten o gas lite granna så får jag ut mer kalk mm. Kört så med min reaktor i snart 4 år o de funkar kanon.

Jag anv aragonit och jg har grotech mg pro i efterbränningsröret på utgående ledning.

Kör lika dant som dig.

Egentligen så har jag inte problem.

Ville bara bara få tipps hur jag kunde få ett stabbilare/jämnare PH värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...