Gå till innehåll

Magnus "drop reef" - Planeringstråd


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Innan jag skriver något om det jag planerar vill jag först tacka SG för att detta härliga forum bjuder på så mycket inspiration, specifikt vill jag tacka Popov och hans tråd om hans Drop Reef. Jag har följt den tråden med stort intresse och utan den hade inte detta projekt ens hamnat i planeringsfasen. Tack också till Maxium som hjälpt mig med SketchUp (nu börjar jag lära mig) så: TACK ALLA! :)

Karet jag tänker mig är något i denna stil:

post-5179-14468932140414_thumb.jpg

Det är ett akrylkar som ska byggas av Schuran Customs. Det kommer byggas i 15mm akrylplast. Jag har via Bioted fått en offert. Det är lite småputs kvar på designen. Dock räknar jag med att kunna sätta in pengarna för karet och lägga beställning inom 1-2 veckor. Karet kommer vara 140cm långt, 70 cm brett och ha två olika djup, en grundare del som är 35 cm djup och en djupare del som är 65 cm djup. Inget monsterkar alltså utan runt 400 liter, vilket nog blir lagom i vår lägenhet. Om någon undrar över boxen i avrinningen är det för att kunna sätta motordelen på en MP40 torrt. Tanken är att det skall stå ut från en vägg och bli lite av en rumsavdelare mellan hallen och vardagsrummet som är en sammanhängande del i vår lägenhet.

Jag sitter med en excellista och gör en budget för hela karet. Tankarna går högt och lågt, allt mellan en komplett dreambox och enbart Ecotechpumpar till att köra på budgetgrejer från fish-street. Men det får vi se. Det kommer ta minst tre månader innan jag får ett kar i vilket fall som helst så jag har gott om tid att klura.

Kommer köra Ikea bänkskåp (ett 60x60x80 och ett 40x60x80) som ställning. Dessa lägger jag en Valchromat (grå) 30mm skiva på och även bakpå som förstärkning. Lite lim och skruv och något vinkeljärn så håller det utmärkt.

Principskiss:

post-5179-14468932155017_thumb.png

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 492
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Finns lite olika planer. Antingen blir det en closed loop som går ner till det djupa. Eller så sätter jag en till MP40:a nere i den djupa delen, går ju rätt smidigt eftersom man inte behöver dra fram nån kabel inne i burken. Det finns även plats att byta MP40:an i avrinningen mot en MP60:a, men det känns som lite overkill, kanske blir full storm i burken?

Tanken är att köra SPS i det grunda och LPS i det djupa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer stå med avrinningen mot en vägg. Så alla tre fria sidor. Antagligen bygger jag något skydd för själva avrinningen så slipper man se den från sidan. Kan bli att hela karet byggs in i en "vägg" eftersom det skall vara lite rumsdelare.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det blir en avdelare, ska du ha revet i mitten på överdelen ? , kanske bättre med dubbla mp40 , en på var sida om revet..

35cm på det grunda bör väl göra att du inte kan köra Max på vortechen utan att skjuta bort sanden en bit framför pumpen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tumme upp på detta projekt, på tiden att någon mera bygger ett drop. Glädjer mig att jag lyckats inspirera andra :smiley20:

Jag är också fundersam över om det inte är bättre med dubbla mp40 en på var sida som Manne skriver. Om det är nu dessa pumpar som ska stå för cirkulationen på övre plan behöver du kunna ha fri sikt så vattnet får fart. Tänk nu på att en ecotech nära sanden inte kan köras på max då sanden flyttas, det är en lång yta som ecotechen ska täcka. Blir det även någon closed loop? Kan vara en fördelen på nedre plan då en ecotech som placeras där tar för mycket av den kosmetiska ytan om vi säger så. Ytan där kommer du antagligen nyttja för att bjuda in med lite LPS koraller. Billigt Kina är bra men när det gäller pumpar skulle jag personligen lägga mina pengar på märkessaker.

I mitt kar är det mina ecotech som står för variationen av flödet i hela karet medans returen inte gör mer än cirkulerar i lägsta delen. Vill påpeka att jag observerar hur avföringen från fiskarna lägger sig på sanden i nedre del. Om jag hade kunnat hade jag lagt till en closed loop i den delen. Löser det dock enkelt i mitt fall genom att mata lite mera fryst, pellets värkar ge en mera fast avföring från fisken.

Du kommer ha plats med mycket koraller, avis ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det blir en avdelare, ska du ha revet i mitten på överdelen ? , kanske bättre med dubbla mp40 , en på var sida om revet..

35cm på det grunda bör väl göra att du inte kan köra Max på vortechen utan att skjuta bort sanden en bit framför pumpen..

Med vänlig hälsning, Manne

Hmm, inte helt med på vad du menar med avdelare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för en mp pump så hade jag satt en dc pump där inne med insug från karet å sedan delat upp flödet i två så utblåset blir på vadera sida av revet i mitten om du tänkt så.

Sedan en cloosed loop från djupdelens botten. Intag på den grunda delen och utblås på den djupa delen så man trycker skiten uppåt å mot det grunda.

Gillar iden med inga pumpar i karet

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt trevligt bygge:) du ska inte göra ett mega drop reef, som går hela vägen ner till golvet?:P. Det hade väl varit roligt att ha, så du får dyka ner i karet för att flytta något;)

Om du pröjsar mellanskillnaden för att gå upp till typ 30mm plexi så visst! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I vilket fall så tänker jag ha ganska få koraller där uppe. Blir typ tre små öar som kommer vara utspridda, bli inte något riktigt rev. På öarna kommer det max sitta två olika SPS:er. Så kanske typ 6 kolonier totalt. Förhoppningen är att dessa växer till sig men att det ska vara ganska mycket öppna ytor, så som det kan se ut på ett klassiskt dyk med sandbotten och lite utspridda "bommies". Så jag tänker att flödet från MP40:an kommer passera mellan dom. Kommer köra med något lite grövre sand för att få den att ligga kvar, men räknar inte med att köra fullt sprut på den ändå eftersom jag tycker den väsnas för mycket då.

Någon form av closed loop lär det bli, ska bara fundera på hur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I vilket fall så tänker jag ha ganska få koraller där uppe. Blir typ tre små öar som kommer vara utspridda, bli inte något riktigt rev. På öarna kommer det max sitta två olika SPS:er. Så kanske typ 6 kolonier totalt. Förhoppningen är att dessa växer till sig men att det ska vara ganska mycket öppna ytor, så som det kan se ut på ett klassiskt dyk med sandbotten och lite utspridda "bommies". Så jag tänker att flödet från MP40:an kommer passera mellan dom. Kommer köra med något lite grövre sand för att få den att ligga kvar, men räknar inte med att köra fullt sprut på den ändå eftersom jag tycker den väsnas för mycket då.

Någon form av closed loop lär det bli, ska bara fundera på hur.

Som du tänker så funkar ju en mp40 i mitten om bara flödet kan vandra hela vägen..

Har man rumsavskiljare så brukar man ju ha ett långsmalt rev i mitten , då hade en pump på var sida varit smartare..

Om du inte drar ner returen till den djupa delen så gör lite åt wrangs funderingar ett utblås på var sida om din mp40..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...