Gå till innehåll

Fullständig nybörjare på LED


nijos001

Rekommenderade inlägg

Hur ska jag göra??

Har ett hörnakvarium på 200l. som behöver mera ljus. Har idag bara några T5-rör och jag märker att korall och anemoner vill ha mer. Det är svårt att hitta något med bra ljus för hörn, därför skissar jag på eget bygge. Försökt följa en del trådar här på forumet men jag hänger inte med i alla förkortningar och detaljer...

Har tänkt och skissat med behöver hjälp...

post-7378-14468932221513_thumb.jpg

På en alu-skiva eller liknande skruvar jag 2 x 39w blå T5-rör.

Tre grupper med LED-chip - vita blå och rgb. Alla är på 10w, 9-11V:

4 st. 10W 9xIntegrate 700LM 10000K Cool White Light LED Chip (DC 9-11V)

post-7378-14468932221625_thumb.jpg

3 st. 10W 500lm RGB LED Emitter Metal Plate (9-11V)

post-7378-14468932221738_thumb.jpg

3 st. DIY 10W 150-200LM Blue Light 460-465NM Square Integrerad LED Module (9-11V)

post-7378-14468932221858_thumb.jpg

Tänkte koppla samman T5 för sig, och respektive färg för sig. Alltså behöver jag tre drivers/trafos. Tänker jag rätt att de behöver klara 30-50w vardera? Något särskilt att tänka på i val av trafo för LED?

På ovansidan skivan tänkte jag fästa någon form av kylfläns. På undersidan, med distans emellan, en akrylskiva alt. glas.

Allt hängs i vajer över karet.

Jag har hittat LED-komponenterna på http://www.miniinthebox.com/sv

Var handlar ni era LED-grejer?

Verkar detta OK?

Tack på förhand, från en novis

post-7378-14468932221012_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, innehållsrik sida, men jag vet inte vad jag bör leta efter. Tänker jag rätt när jag har plockat ihop komponenter som alla är på 10W och samma volt? Tänker att det underlättar ihopkopplingen....

Färgkombinationer, K-tal? Tänker att betoningen ligger på blått, hålla högt kelvin på det vita ljuset (10.000K) kompletterat med lite grönt och rött...

Om det anges 9-11 V på LED-komponenten, kan man koppla den till en transformator som ger 12V?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer nu in på frågor som vi diskuterat rätt länge. Power LEDs körs inte på konstant spänning utan konstant ström. Man bör därför välja LED som arbetar på samma ström. De flesta 9 LEDs multichip går att köra på max 1000 mA eller max 2000 mA. Vad som avgör vad är storleken på de individuella LED som ingår i multichip. LED med storlek under 45 mil kan inte köras på högre än 350 mA och med den uppbygget som ett 9 LEDs multichip har (tre parallella ben med tre LEDs i setie i varje ben) så innebär det max 1050 mA för ett sådant chip (3*350 mA) LED med storlek på eller högre än 45 mil klarar 700 mA -> 2100 mA för ett sådant 9 LEDs multichip. Nu behöver man inte (och bör inte) köra på maxströmmen - jag kör ofta chip som klarar 2100 mA på ca 1050 mA. Du får då ett större utbyte i förhållande till instoppade watt. Det behövs alltså speciella drivare till Power LEDs. Drivare som lämnar ut en konstant ström och anpassar spänningen till lasten. Vid en given ström så har LED en lägsta spänning ("tändspänning") Den varierar med vilken strömstyrka man kör. Den kallas FV (Forward Voltage) Det är den som anges med siffrorna 9 - 12 V. Kör du två sådana chipp så skall din drivare klara 18 - 24 V vid en given ström osv. Man seriekopplar helst LED. Undantag är de sk multichippen som består av ett antal parallellkopplade ben av seriekopplade LED. Jag skulle tipsa dig att läsa igenom den här tråden - den går igenom det mesta som är värt att veta.

AC-RC har LED som är anpassade för saltvatten och koraller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för klargörande kring spänning och ström, försöker även sätta mig in i frågorna med hjälp av tråden/trådarna. Hur vet jag hur många Ampere respektive LED ska köras på? Är det olika från LED till LED, beror det på antalet dioder i ett chip eller beror det på färg? Det framgår inte i specifikationerna.

Förstår att det kan kännas tröttsamt att försöka förklara teknik för nån som inget begriper, men jag försöker hänga med....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...