Gå till innehåll

hur värderar man sin burk?


hagbard

Rekommenderade inlägg

Läste om en medlem här som satt ut sitt på blocket...antar att han värderade sin burk efter vad han gett själv--är ju inte orimligt i mitt tycke....hur värderar man kort o gott..kar och teknik..kanske man kan sätta ett rimligt pris på?..koraller verkar svårare..hur värderar man fördubbling i stl..eller ska man bortse från sånt?...ang värde: om man gett 50 kronor för något..och det har bra kvalle kan man kanske få 25 på typ blocket?Tar man med sig samma pryl på den lokala akvarieföreningen får man kanske 12.50!Vad beror detta på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska omöjligt. Tillgång efterfrågan skulle jag säga. Ta tex mjukisar typ stjärnpolyper som tex kostar 250kr för en bit i butik lika stor bit får man nästan ge bort. Detta pga att dom växer fort och det finns mycket av det. Sedan tex yuma som kostar i butik 300kr lika stor bit får man mellan 2-300kr för pga dessa är populära samt växer inte lika fort. En sps som i butik kostar tex 400 kan du lätt fragga av och sälja små fraggar av för 100kr/styck och ändå ha en ganska stor kvar.

Ang kar så kan ett 1500l kanske kosta uppåt 25000kr men du får inte ett skit för det när du ska sälja får här är det köparens marknad hel klart då det är så få som vill ha dessa kar. Men ta ett 120l som du köper för 2000kr beggat kan du sälja för 2000kr igen då dom är poppis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa saker, typ tunze-pumpar verkar ha remarkabelt andrahandsvärde, annat, typ kar och DIY-grejer får man inte mycket för.

Men det är marknaden som sätter priset, har du inte bråttom att bli av med det så skall du självklart försöka hitta rätt köpare.

Jag har dock mycket svart att se hur man kan finna nöje i att häckla någon som försöker få igen sina pengar. Det angår ju ingen, snarare vore det väl alla till gagn om andrahandspriserna på bra prylar blev bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang akvarium så är ju som det näms dom mindre går snabbare o mer stabilt värde.. Ett vanligt Rsm 130 hinner nog med många ägare då det funkar som startkar, samtidigt växer man ur dom i rasande takt om man är "aktiv" hobbyist..

Min gissning är att när man passerar 7-800 liter så blir köparna väldigt mycket färre medan ett något mindre designat saltkar kan hyfsat hålla sitt beg pris.. Första ägaren loosar en slant sen tror jag det blir stabilt.

Ännu större kar har ett katastrofalt prisras från första köparen till beg köparen om det inte är någon typ av special variant som verkligen är udda o passar köparen.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. andrahandsvärdet på akvarier så ser jag det som picko1 säger, det är köparens marknad, helt och hållet. Det som är populärt säljer. Själv räknar jag på 75% prisfall när jag bär ett nytt akvarium ur butiken. Teknik håller väl andrahandsvärdet bättre, konstigt nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent allment är ju LPS dyrare då dom inte växer lika fort som sps och mjuka se på tex scolymia växer jätte långsamt och är jätte ovanlig på reven där dom tas = svin dyr Där har vi säljarens marknad då dom är väldigt udda. Likaså Moseleya. Däremot tex Favites Va jätte dyr förut men nu när fraggning på den med lyckade resultat ökar så sjunker även priset.

Som nämdes Euphyllia paradivisa som är en korall som växer ganska fort där av sjunker priset på dom. Nu går dår det att få tag i dessa koraller för under 50kr/ huvud men för några år sedan kostade dom över 100kr/huvud

Så allt har med vad köparna är villiga att betala. Det är ofta dagspriser på det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena pengar gör man aldrig i denna hobby. Tror inte TS suktar efter tjäna pengar heller utan bara vad man kan täkas kunna ha för värde på sitt kar om tex ska lägga ner och sälja av hela rasket.

Själv har jag losat ca 14000kr pga 2 krascher om man går på andrahandsmarknadet i butik vill jag inte ens fundera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle aldrig komma på idén att värdera mina hemmakar i kronor och ören.

För de som tänker så rekommenderar jag att börja spela med aktier i stället.

Det kan dock vara en idé att ha någon typ av uppfattning eller måttstock att luta sig emot vid exempelvis försäkringsskador

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan dock vara en idé att ha någon typ av uppfattning eller måttstock att luta sig emot vid exempelvis försäkringsskador

MVH Lasse

Kan väl vara bra när det gäller försäkrings ärende men tyvärr har väl folk överlag en tro att dom sitter på en guldgruva.

Minns en gammal akvarie vän som gjorde sitt kar helt automatiskt med div uppfinningar som sedan ballade ur och förvandlade hans rev till ett sötvatten kar ala osmos och tyvärr så fick han en rejäl slant för det som strök med.

Det värsta va att det mesta va koraller som han tiggt ihop och överlag så såg akvariet ut som skit.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet nästan på kronan vad jag lagt ner på mitt kar sedan jag startade det för 7 år sedan, och det är ingen rolig summa att titta på. Men definitivt bra att ha i minnet om det skulle hända någon olycka.

En sak skall man ha klart för sig, ett saltvattensakvarium är ingen sparbössa. Jag betraktar varje nedlagd 100-lapp som borta i samma ögonblick jag köper något. Allt annat får bli en trevlig överraskning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet nästan på kronan vad jag lagt ner på mitt kar sedan jag startade det för 7 år sedan, och det är ingen rolig summa att titta på. Men definitivt bra att ha i minnet om det skulle hända någon olycka.

En sak skall man ha klart för sig, ett saltvattensakvarium är ingen sparbössa. Jag betraktar varje nedlagd 100-lapp som borta i samma ögonblick jag köper något. Allt annat får bli en trevlig överraskning.

Men det är värt varenda krona när man sitter o stirrar i det Ingemar.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle aldrig komma på idén att värdera mina hemmakar i kronor och ören.

För de som tänker så rekommenderar jag att börja spela med aktier i stället.

hehe..nu var det inte heller mitt syfte..men med tanke på en forumsmedelms problem dök tanken upp i skallen...sen är det väl inte helt ointressant...butikerna ska ju ha sitt pris..oavsett kvalite...som privat person kan man inte gå efter listpris utan måste leverera topklass ++ om man vill få tebaks hälften eller mindre..vad tar du själv för en fint färgad euphyllia som är stor som 2 tennisbollar i diameter fullt utslagen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...