Gå till innehåll

Koraller dör, hjälp önskas!


Speedster

Rekommenderade inlägg

Jag hade behövt hjälp med mitt akvarie, ska försöka göra en lång historia kort. Akvariet har tuffat på i många år utan några större problem. Har haft fullt med SPS som mått jättebra och växt på bra, men i somras så började alla SPS dö (LPSerna mådde dåligt men de dog aldrig helt), det tog ungefär 1 månad innan alla var döda och jag vet än idag inte varför. (Fiskar och övriga djur verkar må prima, har även ett par damseller som lägger ägg med någorlunda jämna mellanrum fortfarande).

De förändringar jag gjorde som jag själv kan komma på är att jag köpte en doserpump och använde någorlunda mättade lösningar (1600gram kalciumklorid, 800gram bikarbonat (allt blandat med osmosvatten)). Jag maxade på rätt bra och lät CA ligga på 400 och KH 9-10 konstant, jag såg aldrig att det låg över det, tillväxten var enorm i ett par månader innan sommaren då allting dog.

Därefter har jag aldrig fått det till att fungera bra igen, jag bytte mycket vatten i samband med att sps:erna började dö ut. Jag tog även bort doserpumpen och slutade använda balling produkter.

Allteftersom tiden gått så har Calustreorna (LPS) återhämtat sig och ser ut att må riktigt bra, euphyllia (LPS) mår inte lika bra men lever fortfarande även om de inte växer. Jag har köpt mycket SPS:er under tiden fram till nu men de dör bara ut långsamt men ändå så man ser förändring till det sämre varje dag, acroporor, montipororor (flak och grenväxande), kaktuskorall etc.

När problemen började drog jag även ner på ljuset, hade vid ett normalläge 250w led (5st 50w:attare 2 hybrid (blå/vita) 2 vita och 1 arctinic). Sedan problemen började använder jag bara 1 vit och hybrid led, dvs 100w led.

Senaste 1½ månad har jag bytt vatten i 3 omgångar, 100 liter varje gång. Akvariet inkl sump innehåller ca 220 liter vatten minus 40kg sten, så under 200 liter totalt kan jag tänka mig. Under vattenbytena har jag även passat på att suga ut sanden ur akvariet, samt rengjort sump och ytavrinning i jakt på gifter som kan ligga någonstans. Men nya fraggar/koraller dör fortfarande…

Blev ett långt inlägg, men har någon något tips på nästa steg kan tänkas bli?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns lite som att näringen tog slut?

Jag menar om du gasade på med Ca och KH så ökar ju även åtgången på alla andra ämnen.

Du hade säkert fosfat lagrad i stenen som löstes ut till vattnet och det räckte under tiden som dina SPS växte på, men om den depån tar slut kan det gå väldigt fort utför.

Har du haft nån koll på fosfaten under den här tiden?

Har doserat något annat än Ca och KH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag glömde en massa information verkar det som.

Ja, fosfat har jag haft lite koll på då jag även kör biopellets XL i en strumpa sedan ett par år tillbaka. Tyvärr kan jag inte säga att jag litar på saliferts fosfattest då jag inte tycker jag kan avläsa det så bra.

Utöver CA och KH tillsätter jag även magnesium manuellt, brukar buffa upp det till 1500 för att låta det sjunka till ca 1300.

Jag använder också Kol ibland när det känns rätt, sen 2 månader tillbaka använder jag Kol i en strumpa mest för att jag haft slut på andra idéer.

Men kan näringen vara slut även nu efter så mycket vatten som jag bytt?

Kan det vara biopelletsen som suger ut skiten för hårt? (har inte sett det sambandet riktigt då jag har en del fisk som skitar ner samt ett par fiskar som lägger ägg som skiter ner men ska plocka ur det asap för att se om det gör någon skillnad).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde KZ reefers best salt fram till november, då bytte jag ut till något nytt salt som de fått in på zoogiganten.

2x50w led till mitt 60cm breda akvarie trodde jag inte var för lite, ska jag testa o öka på dubbelt?

Jag tycker inte det ser ut som de tynar bort korallerna, det ser mer ut som vävnaden på korallerna fräter eller bränns bort. De funderingar jag själv haft är om det hänt något med ledchippen i armaturen så de ger fel våglängder eller på något sätt bränner korallerna. Alternativt att jag blandat ballingen för hårt med mättade lösningar så kloriden frätte sönder korallerna. Därav så tog jag bort doserpump och har inte doserat något sedan dess och även tagit bort lite av ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en möjlighet att du faktiskt ligger riktigt lågt med näringsvärden som ett zeo system(ULNS).

Om det är fallet så kan ditt kh ställa till det, värden över 8-8½ kan då orsaka vävnadsdöd på koraller likt det du beskriver(om det är från botten dvs, STN).

Om man går lägre än detta till extremt låga fosfatvärden under en längre tid har korallerna först börjat ljusna till en nivå där dom ser ut som om dom fått en ljuschock.

Saliferts test visar 0 hemma hos mig när hannan visar 0,4, så jag skulle inte heller räkna så mycket med de testet.

Biopelletsen gillar jag inte speciellt mycket, dom kan ställa till det då dom käkar upp nitraten väldigt väl och det brukar inte LPS gilla.

Själv skulle jag hiva ut dom att börjas med, det är lite som att åka en gammal kälke inte mycket till styrning eller broms när det börjar gå fel.

Det kan dock vara nåt helt annat som är fel ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vävnaden som ser ut att frätas bort kan börja mitt på, toppen och botten eller sidan. Ta det senaste exemplaret av en Calendrum som var 5x5 cm, den har ett fåtal (3-4 st så den kan räknas som stendöd) polyper kvar på undersidan, resten är dött. (det var för övrigt en av de senaste jag köpte i mellandagarna, köpte då 3-4 st sps:er som nu alla är döda).

Kastar ut biopelletsen ikväll....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biopelletsen är borta...

Ökade ljuset till 4x50w led...

Här kommer en bild på Hysterixen som har klarat sig helt klart bäst (det är den enda som jag skulle säga ha en chans att klara sig (av de jag köpte i julhelgen) om allt helt plötsligt skulle bli bra igen)...

post-1559-14468932275072_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det hela låter inget kul alls,

jag tycker det låter farligt att lägga magnesium på 1500 och låta det falla för att sen buffra upp till 1500 igen.

håll värdern stabila nog nr1 med SPS.

har du mätt kalium? jag fick STN vid 270, man ska ligga på runt 400.

0,4 i fosfat är ju direkt dödligt för SPS och LPS gillar inte det heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biopelletsen är borta...

Ökade ljuset till 4x50w led...

Här kommer en bild på Hysterixen som har klarat sig helt klart bäst (det är den enda som jag skulle säga ha en chans att klara sig (av de jag köpte i julhelgen) om allt helt plötsligt skulle bli bra igen)...

[ATTACH=CONFIG]109557[/ATTACH]

Det där ser precis ut som när jag nollade fosfaten av misstag.

Mina SPS:er gick inte att rädda då tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst är det optimalt att hålla magnesium på samma nivå hela tiden (och alla andra värden också), det håller jag med om. Gammal vana att hålla MG högt och sen falla lite, jag gillar "the Italian way" och jag tycker ett högt magnesium ger mer fördelar och jag inte sett några nackdelar med det genom åren.

Kaliumet har jag inte mätt, jag känner nog att värderna som jag mäter är bra och inget som sticker ut samtidigt som jag i stort sett har nytt vatten i tanken (med tanke på alla vattenbyten) så borde det vara något annat.

STN är de inte vad jag kan se, vävnaden löses inte upp på samma sätt som STN gör tycker jag.

Kan det verkligen vara Kalium eller någon annan vattenparameter som är knas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom lite fler inlägg medans jag skrev.

Ska jag verkligen och vågar jag buffa på balling för att hålla värdena uppe igen? Eller är det bättre o hålla på o byta vatten ett tag till och låta bli kemikalier?

Kan inte se någon fosfat eller nitrat/nitrit i vattnet med saliferts tester. Om man misstänker noll fosfat/nitrat, bör jag stänga av skummaren någon vecka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byta 5-10% vatten per vecka/varannan vecka, sedan hålla värden uppe med hjälpa av balling.

ang fosfat och nitraten, så gör så som du sa, stäng av skummaren och mata lite mer=)... men mät regelbundet så inte fosfaten skjuter iväg allt för mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera Speedster har inte 0,4 i fosfat - han har i alla fall inte uppgivet det. Det var Nixon som hade haft det!

En liten fråga - tror inte det är orsaken men kan vara bra att utesluta - kan du mäta kopparn? Hur bor du - har man gjort några renoveringar på vattensystemet där du bor nyligen (somras)

MVH Lasse

Gör inga större ingrepp än. Jag skulle inte stänga av skummaren i nuläget (eftersom systemet är inkört med skummare). Dina vattenbyten har inte hjälpt. Det kan tolkas på två sätt. Du saknar inga tillsatser eller spårämnen som nytt vatten skulle kunna tillföra - det är ingen giftig parameter i ditt vatten som du kan späda ut (undantaget då om du har fått koppar i ditt kranvatten som RO inte tar bort). Bestäm vilket spår du skall gå - stabila värden på Ca, Mg och alk eller på spåret med nollning av fosfor och kväve. Agera därefter.

Jag hade provat detta

Uteslut koppar

tillsätt lite kaliumnitrat

mata mer - använd djupfryst artemia utan att skölja

avvakta med SPS se om dina LPS kommer att bättra på sig

använd ingen näringsbegränsning just nu.

Har du någon som har en Hanna fosfatmätare så kolla med den för säkerhets skull

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mäter man koppar i vattnet? (Vad jag vet har man inte gjort några ändringar i vattensystemet, men jag vet ju också att hela området här är nytt och fanns inte för 4 år sedan).

Spåret med noll nitrat/fosfat känns ändå rätt troligt så vi börjar med mer matning (ska se om jag hittar kaliumnitrat någonstans).

Nej, tyvärr så kommer det bli svårt att få tillgång till en Hanna checker. Jag har bara saliferts tester, men jag tror aldrig någonsin jag sett dem visa fosfat. Nitrat har jag fått den visa för många år sedan men även det testet är klart som kristall och har varit så länge jag kan minnas. (Testerna är någorlunda nya sen i somras.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är inte till någon hjälp men exakt så såg mina spser ut för ett tag sedan. Hade jätte problem. i mitt fallvet jag ej exakt med kalium, jod samt pm är några värden förutom dom vanliga jag har koll på

Och nu fungerar det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...