Gå till innehåll

Vilken osmos rekommenderas?


BjörnK

Rekommenderade inlägg

Som titeln lyder så undrar jag vilken osmos som rekommenderas.

Den enda skillnaden mellan de olika jag förstår mig på är hur mycket vatten de klarar av att göra men det finns ju säkert mycket mer än så att tänka på.

Jag har en borrad brunn som jag inte vet riktigt vad det är i och vad jag vet så behöver jag bara vatten till vattenbyte till mitt 130liters så behöver ingen monster kapasitet precis.

Vilken är en lagom enhet som passar till mig? Går det bra att köpa begangnat och byta membran för att spara någon peng eller är det bäst att köpa nytt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där nere är nog ett silikatfilter nödvändigt. Vilket tryck har du i dina ledningar? Har bott på vischan själv och vet hur lågt tryck man kan ha i sin hydrofor :). Har du ett tryck under 3 bar bör du nog överväga en tryckstegningspump - testa först utan och får du ut för lite så kan du använda den. Rent Postevand levererar bra RO anläggningar

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar :)

450dkk, det var ju rätt lagom :). Ser att det är jättemycket grejer under som man kan välja. Måste man det eller är det komplett för 450 (förutom silikatfiltret då)?

Har ingen aning om hur trycket i kranen är men i mina ögon är det väl rätt normalt tryck iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en djupborrad brunn så har du pumpen i borrhålet. Den brukar ställas att slå av vid 3,8 bar och på vid 2,5 bar. Du bör kunna se trycket i hydropressen (om det är en i glasfiber med luftblåsa) eller hydrofor om det är en galvad tank där du komprimerar luften som finns då den är tom. Ja du bör iaf har en tryckmätare som säger vad du har för tryck på ledningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat trycket i hydropressen och det låg på närmare 4 bar.

Så en Mars 3trin 075GPD från rent postevand + en "Ballofix + metal kuglehane" = komplett för start om jag köper silikatfilter med?

Vilket silikatfilter rekommenderar ni?

(Förlåt för alla frågor men förstår inte mycket alls av vad jag behöver och vad det är de säljer, speciellt inte när det är på danska)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte riktigt vad jag behöver. Vill koppla http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&product_id=557 till kranen utan att borra något.

Behöver jag Metal Kranadapter, Ballofix + metal kuglehane eller någon annan koppling för att få den till att passa på kranen?

Sen är det väl lika bra att skaffa silikat filter där också när de är så billiga. 1/4 l eller 1/2l filterhus med Granulat MB400 blir ett silikatfilter eller har jag fel?

Tack i förhand /Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...