Gå till innehåll

Dosera fosfat


phhasek

Rekommenderade inlägg

Hoppas Posten inte tycker det är skumt med brev som innehåller lite vitt pulver... :)

Ha ha. För några år sedan träffades vi 2 bilar nere vid en hamn. Vi flyttade ett antal säckar med totalt 70 kg vitt pulver (salt) från baklucka till baklucka. Gick det bra så borde detta också gå bra, men man vet ju aldrig;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hm - vitt pulver till en lägenhet där det lyser blått - skumt sa Kling till Klang :)

MVH Lasse

PS - du bör nog vänta någon/några timmar innan du mäter. Tillsätter du två timmar innan ljuset tänds och mäter när det tänds så skall du ju kunna läsa av något. Med tanke på noggrannheten på avläsningen bör du nog upp till 0,02 - 0,03 innan du kan läsa av något men prova dig fram. Skall du sedan tillsätta så skall det göras på morgonen - innan ljuset tänds och dag 2 så testar du innan isättning också.

Har du förresten försökt med att testa fosfat innan ljuset tänds - tänkte inte på detta innan. Normalt så ansamlas det fosfat i vattenkolumnen under natten eftersom normalt sett ingen konsumtion finns då - bara produktion. Kan du inte mäta något på morgonen - då har du definitivt fosfatbrist

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska vi se, lasten kom fram utan konstigheter :)

Jag blandade 6g (6.5 kryddmått ungefär) i 3l osmosvatten. Denna lösning skakades ordentlig och fick stå en timme sen skakades den igen.

Av denna lösning tog jag 0.5ml (med en milliliterspruta från salifert) och tillsatte detta till 1l kranvatten. Detta blandades ordentligt varpå denna lösning mättes med Hanna Hi713 till 1.16. Alltså 0.5ml av fosfatlösningen ger 1.16 på en liter vatten. Om jag skulle tillsätta 0.5ml i mitt akvarium på 67l blir det alltså 1.16/67 = 0.0173 (ppm)

post-6408-14468932295903_thumb.jpg

post-6408-14468932295609_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att jag gjorde fler än ett räknefel. Mängden vitt pulver skall multipliceras med 1,4 - det innebär alltså att 1,4 gram till 1500 ml för att få 0,01 mg/l i 67 liter. 1 gram till 1000 ml ger strax över 0,01 mg/l i 67 liter. Tar du då 2 gram till 1 liter (1000) ml så hamnar du på ca 0,02 mg/l på 67 liter. Ge 0,5 ml så är du rätt nära. Ibland så har man otur när man tänker :)

MVH Lasse

Såg ditt inlägg - det var också ett sätt som inte man behöver tvivla på.

Sätt i det idag och mät i morgon innan ljuset tänds

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar du då 2 gram till 1 liter (1000) ml så hamnar du på ca 0,02 mg/l på 67 liter.

MVH Lasse

Jag tog 6 gram till 3 liter (2 gram per liter) 0.5 ml av detta gav då 1.16 på en liter och således 0.0173 mg/l i 67 liter vilket är tillräckligt nära 0.02 mg/l som du skriver med tanke på de mätfel som är inblandade (vågen, volym vatten, Hannans noggrannhet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan det vara men mät ditt värde innan tillsatts. Sen mäter du på kvällen igen.

MVH Lasse

Ok! Mätte i morse till 0.00 och har alltid mätt det förutom nån enstaka 0.02 och 0.04. Jag hade tänkt skippa mätningen imorgonbitti, hinner inte. Jag kan sätta rätt mycket på att det är 0.00 även imorgon bitti. Hade tänkt mäta på kvällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag mätt fosfaten till 0.03

passade även på att mäta nitrat till strax under 10. Så högt har jag aldrig uppmätt nitrat någon gång.

imorgon bitti kommer jag mäta fosfat och dosera vid behov.

1.025

KH 8.3

Ca 420

Mg 1350

temp 25.5

Ändrat av phhasek
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sambo sa "oj vad den där har slagit ut" och pekade på milkan. Vad gäller den gröna montiporan så ser den inte pigg ut alls. Mycket vitare än tidigare, dock la jag märke till det igår innan jag började dosera så jag tror inte fosfaten har gjort detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ikväll mätte jag 0.02. Milkan och euphyllian såg extra fylliga ut idag. Även rhodactisarna tyckte jag var lite mer uppblåsta än vanligt. Den gröna digitatan är det nog som sagt ute med. Den får sitta kvar i vetenskapligt syfte, vem vet! Jag kan nog ana liiite mer bruna fläckar i sanden än tidigare. Det är ju inte jättelägesedan jag hade i sanden dock. I övrigt är allt som vanligt. Förutom att clownerna knappt vågar äta då mina sedan en vecka nya chromisar hugger in. Hoppas det blir bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför förstöra detta guldläge om du verkligen har det, det finns ju massor av korallmat som du kan ge dina koraller.

Jag tycker du skall ställa dig frågan, varför är jag en av de få som har för lite fosfat? Vad är det som växer så det knakar och konsumerar fosfat? Och i så fall också konsumerar all nitrat? Kan du svara på den frågan så tror jag dig, annars så har du inte noll, men håller på att dopa inredningen med fosfat.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite funderingar:

Är det många som aldrig kan uppmäta fosfat med Hanna hi713?

Kan det vara korallerna som haft brist på fosfat som tar åt sig den nu?

Kan man hålla xenia vid liv i ett zeovitkar/ULNS? Jag vill ha en xeniaskog! Om jag får välja mellan montipora och xenia så väljer jag xenia

Alla koraller utom montopororna har reagerat positivt på fosfattillsatsen. Om de nu har haft tillgång till fosfat hela tiden varför reagerar de då positivt nu?

Vad skulle DU har gjort i min situation?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har montoporerna reagerat negativt/ inte reagerat alls? Att du får en positiv reaktion så tydligt tyder på att du är nära att förstå vad som händer. För att vara säker på att du får en positiv reaktion på din fosfattillsats så skulle jag göra en dubbeltest. Dvs sluta tillsätta fosfat några dagar och se om dina koraller reagerar genom att gå tillbaka. Kör tillsatsen igen efter ytterligare några dagar och se om effekten kommer tillbaka.

Det som inte stämmer riktigt med dina mätningar är att du läser fosfat på kvällen - efter ljusperioden men inget på morgonen - det borde vara tvärtom. Du har ingen biologisk näringsexportmetod igång nu? (biopellets, vodka eller annat). Gör en mätserie under någon vecka med både morgon och kvällsmätningar om möjligt och med och utan fosfattilsats. Jag gjorde en gång en större mätning av dygnsvariationen av fosfat och jag hade en tydlig förhöjning på morgonen jämfört med kvällen förutom vid några tillfällen. Jag mätte kl 8 och kl 14 samt ca 19:00. Normalt läste jag en minskning på någon tiondel till kl 14 för att läsa ytterligare minskning kl 18. Läste jag ingen minskning kl 14 så var det heller ingen minskning kl 19. Då gjorde jag så att jag kl 14 - om jag inte läste någon minskning - tillsatte någon ppm nitrat - och se på f-n kl 19 var minskningen på samma nivå som de dagar jag läst en minskning kl 14. Jag gjorde detta med labbutrustning så jag är säker på resultaten. i som har känsliga metoder - såsom Hanna kan använda detta för att indirekt har någon kvävebrist. Normalt skall fosfaten vara högre på morgonen och lägre när ljuset släcks är det inte så går det att testa med en nitrattilsats - blir det i så fall lägre på kvällen så har ni med stor säkerhet en kvävebegränsning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...