Gå till innehåll

Putsarräks babysar


Fredrika77

Rekommenderade inlägg

Det är inte räkbebisar. Lysmata amboinensis har larv/planktonstadie på över 4 månader. Clownen här på forumet har gjort seriösa försök att odla dem.

Jag gissar att du ser några slags poddar eller liknande.

De släpper dock ofta ägg som gärna äts upp av akvariets övriga invånare :)

EDIT: 2:a på bollen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har putsarräkor som bär rom och det blir ingen överlevnad. Däremot har jag en art små räkor, oansenliga i färgen som jag fick med levande sten. Upptäckte dem efter flera månader, har provat att odla dem men vet ej om det är något bra foder. Tycker om dem, är livliga och finns mest vid botten, grottor och under min carpetanemon. Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha !!! jag som trodde det vara mini putsisar haha. Allt detta är så nytt för mig så ni får ta det med en klackspark haha.

Först trodde jag att räkan hade dött när jag kom hem men det visade sig att den hade ömsat , sen hittar man nå söta rackare som kanske inte är så söta trots allt :-)

Tog en bild , vad tror ni ;)

post-7638-14468932291064_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha !!! jag som trodde det vara mini putsisar haha. Allt detta är så nytt för mig så ni får ta det med en klackspark haha.

Först trodde jag att räkan hade dött när jag kom hem men det visade sig att den hade ömsat , sen hittar man nå söta rackare som kanske inte är så söta trots allt :-)

Tog en bild , vad tror ni ;)

Det är Gammarus, en sorts märlkräftor. http://sv.wikipedia.org/wiki/Gammarus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, nu blir jag konfunderad. En natt för typ nån vecka sen märkte jag att hela mitt kar var fyllt med hundratals små vita filurer som flög omkring helt handlöst. Jag googlade lite då och fick för mig att det skulle vara putsarräksbarn men så var inte fallet då?

Vet inte om det har med saken att göra men jag hade precis grävt runt lite i sanden för att kolla om min nyinköpta babylonia fortfarande levde.

En superdålig bild, helt omöjliga att få fokus på:

post-7950-14468932298434_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha. Läste inte ordentligt. Det är dom små prickarna alltså. Kan inte bara vara fin sand som drar runt?

Nej, som sagt. Jag såg dem klart och tydligt med ögonen men helt förgäves att fånga iaf med min kamera. På bilden är det ett 10-tal. Den i övre högra hörnet är upp och ned i profil och jag såg hur iaf en del sprattlade med benen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte räkbebisar. Lysmata amboinensis har larv/planktonstadie på över 4 månader. Clownen här på forumet har gjort seriösa försök att odla dem.

Jag gissar att du ser några slags poddar eller liknande.

De släpper dock ofta ägg som gärna äts upp av akvariets övriga invånare :)

Nu hände det igen! Precis när jag stod och spanade in så puffade en av putsarräkorna iväg massvis med små räkbäbisar. Mycket mindre än poddar men helt klart ser man att det är små räkor som sprattlar. Blir nog tufft för dem då clownerna festar på skaldjursplatå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...