Gå till innehåll

PeterGG's 540L #2 (take 7)


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Tack. Det är dags för en uppdatering med lite bilder, har precis fått ner en japonicus och en strigosus. Är så himla glad att jag fått tag på fina exemplar.

Just nu går det

Flavescens

Xanthurum

desjardini

hepatus

olivaceus

japonicus

strigosus

sju är säkert långt förbi rekommendationer på 540L, men de är feta och mår bra... dessutom kan de simma runt mina pelare... och simmar rätt ofta i stim... tyckte mer synd om 3 kirurger i mitt förra 540... än de 7 jag har nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

Hej.

Nu vart det längesen en uppdatering.

Akvariet går just nu bra, men jag har haft två problem.

Gick inget vidare med japonicusen och strigosusen, båda fick prick ganska omgående, trots att de andra fiskarna vart snälla mot dem... Så jag klara inte av att rädda dem. SURT. Japonicusen är en riktigt fin fisk jag gärna vill ha. Jag höll den framgångsrikt i mitt förra akvarium, fram tills mina chromisar blev för feta och jaga han ur karet... Har en svag känsla att detta akvariet inte går riktigt lika bra som förra... men detta är snyggare!

Sen fick jag problem med mina Zoanthusar, det verkade som de fick för lite ljus, det i kombination med en kiselalgblomning gjorde att de mådde dåligt... så då fick jag starta ett karantänkar och köra dem i ett tag.. typ 3 månader nu... men sakta har jag testat flytta tillbaka dem, och nu går det bättre... Dessutom dyngade jag på med ytterligare 144W led... räckte inte med 320W Maxspect...

Har inte listat ut hur jag ska få det snyggt än med de två olika typerna av ramp.. men när tillfälle ges...

Nästa projekt är att plocka bort karantänen och sätta upp ett riktigt fraggkar / karantänkar... Är nästan klar med planeringen, har bara några besök kvar på ikea.

Till min glädje har jag tillväxt på mina SPSER.. hade ju en dipp för ett år sen med ett visst salt som gick dåligt..

Några koraller går oförskämt bra - mina Euphyllior, mina Armor-of-God Palythoas.. snart dags att fragga dem.

Hörs och ha det bra.

post-4058-14468933991484_thumb.jpg

post-4058-14468933991724_thumb.jpg

post-4058-14468933991966_thumb.jpg

post-4058-14468933992211_thumb.jpg

post-4058-14468933992459_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imponerad av storleken på koraller! Den där euphyllian till vänster i bild i mittenraden tex..hur många huvuden är det?Jäkligt snyggt förövrigt!

Tack.

Jag vet inte hur många där är 40-talet kanske, de sitter inte så strömt, så de drar inte ihop sig så värst under natten.. så ett huvud är lätt 5 cm i diameter. men jo, det är lite roligare med stora koraller .. vissa av dem har jag hållt i flera år..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

Jag vet inte hur många där är 40-talet kanske, de sitter inte så strömt, så de drar inte ihop sig så värst under natten.. så ett huvud är lätt 5 cm i diameter. men jo, det är lite roligare med stora koraller .. vissa av dem har jag hållt i flera år..

Började dela mina 12 huvuden+ pga vissa huvuden inte fick nog med ljus och la av..typ max handbollstora..kanske berott på att jag hade för lite ljus totalt förr..hur som helst ser jag ju på de andra arterna du har att här trivs vi...så coolt att se ett kar med koraller som fått växa ostört utan att fragga ner dem +1 på det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Om man kollar bild 3 och 5 i inlägget ovan.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=117702&d=1408890457

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=117704&d=1408890457

Så finns en hjärnkorall i mitten... I bild 5 finns lite lila skivor och gula kolonianemoner också.. Det är roligt, inklusive den gröna Euphyllian i bild 3... Dessa har jag haft i över 6.5 år... Det är jag stolt över... (även om de inte såg ut att må så bra i nanot..)

För fem år sen såg de ut så här...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=35323&d=1248948634

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=35324&d=1248948851

Hm.. clownerna är också fem år gamla nu.. Det har jag glömt och fira.. -kung-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis

Vi firade..gick på cirkus.. :P

Dagens uppdatering, Skruvade upp Ballingen till 300ml per pump och dag... Det innebär att detta akvarie går hälften så bra som mitt förra... som bäst va jag nog uppe på 650ml...

300ml, innebär typ 40g salt om dan i balling.. dvs 1kg i månaden ungefär... Jo, tillväxten har börjat ta sig... Men mycket ä nog saltdunstning... eller att skummaren skummar bort det..

Om en 4 månader något - så borde jag akvariet vara moget... så som jag vill ha det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej.

Gick på och fraggade min Euphyllia... trött på att skiten växte in i rutan hela tiden...

Så här såg det ut...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=117703&d=1408890457

Sen när jag lagt 5 timmar... jahapp.. jädra vad stor den var... Fyllde upp fraggkaret bra... och även hela ytan i karet..

Har en del fragg att göra av med nu..

post-4058-14468934646445_thumb.jpg

post-4058-14468934645752_thumb.jpg

post-4058-14468934645994_thumb.jpg

post-4058-14468934646222_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha angenäma problem :smiley20: då fick du mer plats i karet och mindre i fraggkaret helt plötsligt euphyllian är verkligen/stor fin du har mvh Ola.

.. Det sjuka är ju att jag har mindre plats i stora akvariet också.... verkar som varje huvud direkt svällde upp så fort de fick mer plats... Så just nu har jag mindre plats i fraggkaret som i huvudkaret.... men förhoppningsvis blir jag av med lite fraggar och går plus... och om ett halvår ser det vettigt ut... för just nu ser det ut som kriget vid euphyllian..

Men ja... det är en stor härlig koloni .. Jag tycker det är lite roligare med stora kolonier... hellre några större mäktiga kolonier än många små...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt!

Gillar fördelningen av korallerna med LPSer i bottenskicktet och SPSerna längst upp....å vilka stora koraller!

Men behövs det verkligen MER ljus än 2x160W razor!?!?!

Jag vet inte... jag hade först bara razor.. men vid en blomning av kiselalger så blev mina zoanthusar griniga... körde dem i karantän ett halvår med mycket ljus... då gick de bra igen.. så då hängde jag på 150w kina ramp på det stora karet... nu kan jag ha zoanthusarna på botten igen utan problem...

Vet inte om de fick för lite ljus innan.. men hellre glada koraller än glad elräkning.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...