Gå till innehåll

Automatisk påfyllning och timer till kylare


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej

I veckan gjorde vi vår tredje tekniska modifiering av vårt Red Sea 250max akvarium. Vill bara dela med mig här på forumet för vi tyckte det blev så himla bra! De två föregående modifieringarna var att vi installerat UV ljus på ena pumpen och en extra pump för ökad vattenrörelse. Denna modifiering var mer automationsinriktad men gav även bieffekter som gör akvariet betydligt enklare att sköta samt skapar en ännu stabilare miljö för dess invånare. Alla Red Sea ägare med den traditionella skummaren bak i akvariet bör överväga denna modifiering!

Först gjorde jag en modifiering då det gäller kylningen av karet. Vi har upplevt att temperaturen ofta letar sig upp kring 28 grader innan släckning på kvällen. Vi kör inte särskilt lång ljus tid (mellan 15:00 och 22:00) trots det så måste jag då och då sätta igång kylaren som för ett himla väsen! Eller ja det där är ju relativt men det är ett vinande ljud som skär igenom allt! Ofta får vi då sätta på den framåt kvällen och med TV.n i samma rum så skapar det en viss irritation! Lösningen var enkel, visst man skulle kunna köpa en riktig kylare men en sådan går lös på 4-5000:- och ja kanske vi kommer investera i en sådan om vi byter upp oss i akvariestorlek. Här kom vi undan med 120:- på Kjell & Co! En stycken nätadapter och en timer. Kylaren går nu igång under ett par timmesintervaller under natten. Ca 27 grader då det släcks och 25 när det tänds! Perfekt! :)

Den andra modifieringen var automatisk vattenpåfyllning. Dels gör det allt så mycket bekvämare, framför allt då kylfäktarna drar igång så dunstar en hel del vatten. Detta påverkar i sin tur skimmern och sååå mycket enklare det är att ställa denna nu eftersom man har samma vattennivå hela tiden! Innan var det en ständig kamp där man fick skruva upp huvudet på skimmern, fylla på vatten, skruva igen! Och hur många gånger har det inte skimmat över och släppt ut allt det den samlat in, rätt ut i akvariet igen!

Nu har jag en 25 liters balja under akvariet. Denna räcker ungefär 14 dagar. Skimmern jobbar på utan problem, jag slipper ständigt skruvande och temperaturen är stabil! Mycket nöjda är vi! :) Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

I veckan gjorde vi vår tredje tekniska modifiering av vårt Red Sea 250max akvarium. Vill bara dela med mig här på forumet för vi tyckte det blev så himla bra! De två föregående modifieringarna var att vi installerat UV ljus på ena pumpen och en extra pump för ökad vattenrörelse. Denna modifiering var mer automationsinriktad men gav även bieffekter som gör akvariet betydligt enklare att sköta samt skapar en ännu stabilare miljö för dess invånare. Alla Red Sea ägare med den traditionella skummaren bak i akvariet bör överväga denna modifiering!

Först gjorde jag en modifiering då det gäller kylningen av karet. Vi har upplevt att temperaturen ofta letar sig upp kring 28 grader innan släckning på kvällen. Vi kör inte särskilt lång ljus tid (mellan 15:00 och 22:00) trots det så måste jag då och då sätta igång kylaren som för ett himla väsen! Eller ja det där är ju relativt men det är ett vinande ljud som skär igenom allt! Ofta får vi då sätta på den framåt kvällen och med TV.n i samma rum så skapar det en viss irritation! Lösningen var enkel, visst man skulle kunna köpa en riktig kylare men en sådan går lös på 4-5000:- och ja kanske vi kommer investera i en sådan om vi byter upp oss i akvariestorlek. Här kom vi undan med 120:- på Kjell & Co! En stycken nätadapter och en timer. Kylaren går nu igång under ett par timmesintervaller under natten. Ca 27 grader då det släcks och 25 när det tänds! Perfekt! :)

Den andra modifieringen var automatisk vattenpåfyllning. Dels gör det allt så mycket bekvämare, framför allt då kylfäktarna drar igång så dunstar en hel del vatten. Detta påverkar i sin tur skimmern och sååå mycket enklare det är att ställa denna nu eftersom man har samma vattennivå hela tiden! Innan var det en ständig kamp där man fick skruva upp huvudet på skimmern, fylla på vatten, skruva igen! Och hur många gånger har det inte skimmat över och släppt ut allt det den samlat in, rätt ut i akvariet igen!

Nu har jag en 25 liters balja under akvariet. Denna räcker ungefär 14 dagar. Skimmern jobbar på utan problem, jag slipper ständigt skruvande och temperaturen är stabil! Mycket nöjda är vi! :) Mvh //Micke & Gunilla

Fast det tar ju bort lite av funktionerna av kylaren. Den är ju menad till att hålla en stabil temp. Jag kanske har fel men dagliga svängningar mellan 25-28 grader kan inte va bra för levande ting i karet. Jag är överdrivet känslig mot ljud . Köpte en resun kylare till mitt kar . Den hördes absolut inget blev själv förvånad så bra och tyst den var!

Men för övrigt alltid roligt att hitta på lösningar själv ! Det viktigaste är ju att det funkar för just er och ert akvarie :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Micke. Ja det kanske är ett problem? Det blir ungefär två graders skillnad. Men det blev det innan också då jag fick sätta igång den manuellt, till och med ännu mer. Har man den på hela tiden så blir det för kallt och man får hälla på flera liter om dagen! Det får kanske bli en kylare ändå framöver? Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha sorry! Jag missförstod ! Jag trodde det va en kylare ni hade som ljudet va störande från! E det fläktar ni har så förstår jag genast dilemmat !! Det hade jag också kört på timer eller kopplat in till en "temperatur sensor" termostat där man kan ställa in önskat värde och koppla in doppvärmare samt fläktar så slår termostaten igång värmare om temp blir under önskat värde och samma om det blir över önskat värde fast då fläktarna istället :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Edit* denna kör jag med http://www.fish-street.com/temperautre_controller_atc800_and_?category_id=60

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tack för tipset! Ditt svar fick mig att tänka om. Om jag kör med timern mer jämt fördelat under dygnet så blir inte tempskillnaden så stor. Vi ska prova det, funkar inte det så får blir det kanske en sådan temperaturkännare som du föreslår. Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nja...Svängningar på 2-3 grader förekommer i naturen ganska frekvent på de grundare delarna mellan dag och natt, det kan bli även mer än så. Jag skulle nog inte oroa mig så mycket om det fluktuerar mellan 25-28 grader mellan dag och natt sommartid (lite beroende på vad du håller för organismer) om jag inte hade några organismer som är extra känsliga för den typen av förändringar från djupare, kallare delar som är mer stabila. Det bör dock inte överstiga 29 grader under längre perioder med reservation för vissa Sps där Sps-experter experimenterar medvetet att hålla en temperatur strax under korallernas maxvärde för att maximera tillväxt (det kan dock sluta illa när man går även denna gräns, så inget jag skulle rekommendera att prova). Då du har kylare så skulle jag ställa det på ett värde ( t ex 26 grader) där kylaren startar under timmar du inte är hemma, och sätta timer på off under den tiden du inte vill bli störd. Glöm inte att kanske hoppa över det under sommaren när det kan bli väldigt varmt!!!

Ändrat av simon
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...