Gå till innehåll

Dum fråga


Pasaputte

Rekommenderade inlägg

Hej

Har haft mitt kar i cirka 2 månader nu, allt är bra , värde är rätt ok enligt mig och Salifert

Salinity 1.025-1.027

Calcium 450

Alk 9

pH 8.2

Mag 1320

Nitrates 0.03

Nitrites 0.02

Ammonia 0.00

Phosphate 0,01

Har

3X ermit

3X turbo sniglar

4X Bumble bee sniglar

Men

nu börjar det bli brunt på sanden , det ser som diatom men jag är ej säker, jag har lite cyano, men det bruna som jag är lite fundersamt över, kan det vara diatom igen eller har jag fel på mina ögon och det är inte diatom. och botten ser inte fint alls som alla andra som lägger upp bilder.

Har ni några förslag på vad det kan vara eller varför ?

post-7293-14468932322147_thumb.jpg

post-7293-14468932321645_thumb.jpg

post-7293-14468932321877_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Är inte expert på alger men det bruna ser ut som kiselalger. Använder du kranvatten eller använder du osmos? Jag använder kranvatten och får regelbundet små blomstringar av kiselalger i det annars vita gruset. Å andra sidan finns det gott om svampar och sjöpungar i mitt akvarium. Mina snäckor brukar äta och röra om i sanden vid dessa blommningar. Algerna dyker också upp där cirkulationen är svagare. Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret

jag använder OSMOS vatten med extra silikat remover.

jag hade en WP-25 som gick sönder och det blev bara en tunze 6025 ungefär 2 veckor

nu har jag Tunze 6025 med mod och WP-25 på våg inssällning

ändå jag får detta ,

Kan det vara att jag måste byta membram i min osmos ? hur vet jag att det är dags ?

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog inte på grund av dålig cirkulation du fått detta... På något sätt har du fått silikater i akvariet, om du alltid använt osmos med silikatfilter så är det nog dags att byta media eller se över kvaliten på utrustningen... Cyano har du antagligen fått genom att du tidigare nollat nitraten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar

jag har Haft OSmos sen 8 månad tillbacka, tyvärr jag kan ej säga exact hur mycket har jag tagit Ur vatten genom den. men om jag räknar bara enkelt mitt kar gamla och nya är på 130L och jag byter 20% vatten per vecka ibland jag är inte hemma så blir 20% varanan vecka.

Pumpar i vattnet en Tunze 6025 och en WP-25 borde jag skaffa mer ? mitt kar är en Juwel 128 L.

Silikat kommer jag tömma idag och byta ut det till nytt. Hur ofta ska men byta det bruna silikat?

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikat kommer jag tömma idag och byta ut det till nytt. Hur ofta ska men byta det bruna silikat?

Antingen bestämmer man sig för att byta det med en viss perodicitet (oavsett det behövs eller inte), eller så skaffar man en TDS-mätare och byter när TDS värdet börjar stiga (från noll).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är Cyano alltihopa - kan se lite olika ut. Kan vara dinoflagelater också. Är det mindre på morgonen innan det tänds? Jag har använt kranvatten (Göteborgsvatten) i 7 år - har aldrig fått kiselalger efter uppstarten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart är att du inte behöver byta membranet i din osmos, du kan få ut mycket mer vatten med det du har. Ofta är det dyrt att byta membranet också så det är lika bra att byta hela osmos apparaten i så fall. Men du kan vänta några år med det. Min första osmos körde jag nog i 5 år. Däremot så brukar jag byta det medel jag har i silikatfiltret 1 gång per år. Det brukar synas på på mediat för det mörknar lite när det är dags. Sådant kan du köpa nytt här, och en burk räcker många år;

- http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-mb-20/2534-0

- http://www.drakfisken.se/silikat-kisel/1733-fm-ultra-mb-20.html

Men, jag tror helt enkelt att du fått det du har bara för att ditt kar fortfarande är så ungt, 2 månader är ingenting på ett saltvattensakvarium. Bra cirkulation, normal eller kanske lite kortare belysningstid, stör algerna genom att peta/rota runt lite försiktigt varje dag, mata försiktigt. Alla dina vattenvärden är bra.

Att Lasse aldrig fått kiselalger vid uppstart utan osmos skall du ta med en nypa salt, han är så gammal att han helt enkelt inte ser så bra;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser precis ut som cyanon jag har haft problem till och från den senaste tiden. Är dock osäker på vad som verkligen orsakade det, men det dök först upp när jag körde järnbaserad fosfat-remover alltför hårt i en hemmabyggd reaktor. Jag har även ganska lågt nitratvärde, vilket jag kämpar med för att hålla uppe en bit över noll nu.

Det som får bort det är iaf red slime remover. Det har dock återkommit nyligen hos mig efter några veckor av att ha varit fritt från det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...