Gå till innehåll

Nån som har erfarenhet om Nac


CarolusRex

Rekommenderade inlägg

Tja.. sitter å letar efter en vettig skummare för ett rimligt pris å då har jag hittat denna http://www.aliexpress.com/item/Bubble-Magus-BM-NAC6A-NAC-6A-Protein-Skimmer-NIB/428392461.html

är det någon som har nån erfarenhet om detta märke?

jag sitter nämligen å planera att göra om mitt juwel vision 450 till salt :D å tänkte bygga en sump anpassad för möbeln, så den får inte ta allt för stor plats i på bredden så att säga för höjden klarar jag mej på ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du borde gå upp minst ett snäpp i storlek.

Generellt brukar man ha en skummare som är specad för dubbla akvarievolymen, ett 450 liters bör du komma upp i en skummare som är specad runt 900 liter, det är inget exakt vetenskapligt mått, men en bra riktlinje att gå på. Åtminstone när det kommer till kinaskummarna, en BubbleKing håller ju vad dom lovar i specarna.

Jag har en BM Nac7 cone, specad 500-700 liter. Den var kalas till mitt 375 liters, men till mitt nuvarande 600 är den nog lite klen för.

Jag hade nog satsat på denna istället (eller liknande), då har du lite att växa i med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du borde gå upp minst ett snäpp i storlek.

Generellt brukar man ha en skummare som är specad för dubbla akvarievolymen, ett 450 liters bör du komma upp i en skummare som är specad runt 900 liter, det är inget exakt vetenskapligt mått, men en bra riktlinje att gå på. Åtminstone när det kommer till kinaskummarna, en BubbleKing håller ju vad dom lovar i specarna.

Jag har en BM Nac7 cone, specad 500-700 liter. Den var kalas till mitt 375 liters, men till mitt nuvarande 600 är den nog lite klen för.

Jag hade nog satsat på denna istället (eller liknande), då har du lite att växa i med.

Jo jag faktiskt lite inne på att man skulle köra med en lite lite större skummare iom med de mesta jobbet ligger där, men jag var inte säker på om man

skulle våga köra på en dubbelt så stor.

Ett par dumma frågor kanske, men.

Kan man ha en för stor skummare i ett kar?

Å skulle de kunna ta skada av de?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I grunden har man skummaren för att ta bort skit ur karet. Skummarbehovet bestäms av hur mycket man matar och hur mycket näring man vill ha kvar i vattnet. Om du t.ex har tänkt att ha en drakfisk i karet kan du knappast få plats med en skummare stor nog att hålla vattenkvalitet för stenkoraller. Är du nöjd med 10 fiskar på upp till 7 cm räcker den första skummaren. Har du tänkt att ha koraller som behöver matas för hand?

Mjukkoraller, skivanemoner, gorgonior och knappar brukar vilja ha lite mer näring i vattnet medan många stenkoraller kommer från extremt näringsfattiga vatten. Men det finns många undantag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...