Gå till innehåll

Jernis Yasha Återfall..


jernis

Rekommenderade inlägg

Hej på er!.

Jag avvecklade mitt RSM 130 för ca 2 år sedan, och hade då inga planer på att någonsin starta en tank igen..

Men får några månader sedan så råkade jag gå in här igen och blev jag lite sugen...

så nu sitter jag här med ett Nystartat Aqua Medic Yasha.

Målet denna gång är att ha något enkelt och lätthanterligt.

Jag tänker köra med original ljusen i karet + att jag köpte till en extra 3x1W LED med bara Blåa leds (Tanken var att ha den som månljus, men den är lite för stark för det.. ) jag hoppas att detta räcker för att hålla några knappar, mjukisar etc på bra humör.

Yashans Ljusramper är för övrigt lite roliga med de 3 Ljusramperna, varav en av dessa är kortare än de andra.

Den extra Led lampans armatur har samma längd som mittens kortare originalramp vilket gör att det hela ser symetriskt o fint ut.

Hanteringen är tänkt till 10% vattenbyten varje 7:e-14:e dag. beroende på om skummaren kommer att gå i karet.

Tyvärr är det lite ont om utrymme och den Eheim 50w värmare jag köpte till är lite för stor och pressar mot skummaren.

Yashans cirkulations pump NanoProp 5000 går att ställas i olika volt lägen och den låter inte mycket när den rullar på 6 Volt som den är på just nu. Och vill man ha mera fart så är det bara att dra upp den till 12 Volt vilket skapar en mindre Golfström i karet.

Får se hur ljudnivån är på den när den har slitits in något ( Kan någon som idag redan kör med NanoProp:en tala om ifall dom märkt om dom blir ännu tystare över tid? ).

I karet ljust nu ligger 3kg sten samt jag har doserat lite av JBL:s Denitrol för uppstarten.

Vi får se hur det artar sig.

/ Daniel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Karet Tuffar på, 2 Clowner, 2 Rödbenade Eremiter, 3 snäckor är invånarna. Några Macroalger ( som jag inte riktigt lyckas identifiera ännu.. )

Men nu har det gått så pass långt att det är dags att jaga tag i lite Mjukisar att stoppa i. Det som ligger närmast på önskelistan är Knappar, Xenia och Euphyllia.

Här är några bilder på hur det ser ut Idag.

post-4318-14468932816804_thumb.jpg

post-4318-14468932816464_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt!

När jag hade mitt Blenny körde jag pumpen på 7V och då var den iaf helt tyst, men körde man upp den på 12 så hörde man den rätt tydligt, men det var mer ett brummande än något annat, så det var inte speciellt irriterande som om den hade legat mot glaset och vibrerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...