Gå till innehåll

SPS (calendrium) med svarta toppar - vad kan det vara?


freguz

Rekommenderade inlägg

Ser absolut ut som alger.. Verkar som korallen har dött på sina ställe.. Ett bra vattenbyte kan hjälpa.. Ser inte ut som ljuset är avgörande då det inte verkar enbart vara "solsidan" som är påverkad..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klipp av drabbade toppar och ge den mer flöde är mitt tips..

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Bra tips, även om vattenbyte skall göras så har denna korall lite dåligt med cirkulation faktiskt, klippa och blåsa på blir bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser ut som cyano. Lossnar det om du skakar om korallen eller blåser på den med en pust vatten?

Så blir det hos mig ibland med noll nitrat + mycket lågt kH.

Nä det sitter fast, och mitt KH är cirka 9.0 och har varit hyfsat stabilt senaste månaderna, aldrig under 7, och nitrat tillsätter jag så jag alltid har 2-5 ppm. Fosfat håller jag lågt, runt 0.00 (hanna) med hjälpa av lite järnremover och refugium i sumpen. Det enda jag gjort är att jag bytt från alu till järn, kan järn vara inblandad i detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktade om pymparna lite och den ser aningen bättre ut.

Hittade lite om just detta med för dåligt flöde när de blir lite större och grenverket börjar breda ut sig

fishlore

"

. For the water flow in the aquarium you will need moderate (when small) to high indirect or turbulent flow as it grows. Not giving them enough flow can lead to algae growing on the branches or branch tips.

"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...