Gå till innehåll

gröna fjädrar


arnstad

Rekommenderade inlägg

Sjöhare eller sjöborrar brukar fixa dem.

MVH Lasse

Tycker jag sett lite blandade resultat på borrar. En del har lyckats och andra inte. Kan tyvärr inte prova då jag inte kan få tag på någon.

Kan det vara arter som spelar in alger/algätare.

Annars verkar det vara så att med bryopsis så lyckas några bli av med dem men metoderna varierar och det som fungerar för någon fungerar inte alls för någon annan. Kan det även här handla om arter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Magnesiumet är en lite marig lösning, det funkar inte alltid och vissa hävdade att orsaken till att Tech-M fungerade var en förorening i produkten.

Tror bromma zoo har Kent produkter...

Jag testade höja Mg utan framgång med vanliga balling kemikalier.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med dig Jacob. Själv har jag under snart ett år försökt "allt" från mixtrande med ljus, Mg, Fosfat och nitratnivåer till div fiskar och lägre djur. Ingen fisk har visat minsta intresse (inkl Foxface och Salarias). De sista två veckorna har jag haft en sjöhare samt en sjöborre (M Globulus). Sjöharen rör inte trådalgerna utan äter bara de läckrare vanliga grönalgerna. Borren tar förvisso en del alger, men bara en bråkdel av vad tillväxten är. För egen del kommer jag riva ned hela akvariet i helgen och börja om med nytt vattten, ny levande sten och sand samt nya lysrör/MH-lampor. Konstateras ska att mina rätt krävande fiskar (bl a en H Ciliaris och en A Leucosternon) hela tiden stormtrivts. Mycket irriterande då ju effekten blir att hela akvariet ser jättefult ut, oavsett fiskar och koraller (som dessutom drabbas av lossande alger som fastnar och försöker kväva dem)

Hoppas du kommer undan lite billigare än mig.:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag kämpar på. Finns många teorier hur man blir av med dessa men inga entydiga svar. Är inne på Nixons linje att man måste konkurera ut dessa. Ska ma börja om så får man nog börja med ny start med sten och sand och hoppas på mer tur denna gång men med risken att man får algerna ändå då man inte vet vad som var orsaken första gången.

Tror på många insatta åtgärder som inte innebär förändringar/svängningar då det gynnar alger.

Igentligen alla tips ovan tillsammans samt väldigt mycket tålamod.

Mg höjning ska tydligen inte vara skadligt men liten risk finns om man har känsliga koraller. Provade detta men bara till 1500, sen sänkte jag då algerna kan anpassar sig. Skuggning funkade för mig då jag placerade några euphllior på ett av de värst drabbade ställena. undet huvudena på dessa reducerades förekomsten till närä 0. Sen kan det säkert även bero på att korallen skyddar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis kan ha hur fina saker i världen ändå kommer algerna och förstör alla färger ska kriga vidare och en komplett nystart behöver inte göra så att man slipper skiten då dessa alger verkar kunna komma av okända anledningar men en del har ju blivit av,ed dem får se hur det löser sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...