Gå till innehåll

Hjälp mata Pseudanthias bartlettorum


niki68

Rekommenderade inlägg

Tänker dosera flera gånger mat i en 1 liter flaska och vet inte vilken passar till mina bartel.

Har en luft pump ,dosering pump 1ch och en liter flaska / slang 4/6mm.

Torr mat:

Brine shrimp plus flakes

Formula two flakes with garlic

Formula two pellet

Cyclop-EEZE(freeze -dried)

Omega one super veggie alla tre färg.

Fryst mat:

Super Shrimp

Marine mix

Red Plankton

Lobster Eggs

Mysis

Krill

http://www.drakfisken.se/doseringspumpar/1809-grotech-tec-1-ng.html

Kan man dosera flera gånger om dagen med denna modell ?

Hur mycket (ml) ska man dosera för mina fiskar har 4 bartel och en Scopas tang.

[h=2][/h]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här du inte möjlighet att mäta dom själv så undrar jag varför du ens köper sådan fisk.... Mat skimrar sik och ligger antingen på ytan eller i botten.... Börja med smått typ bosmider eller kläckartemia. När de tar detta med god aptit kan du gå på med större mat som Tex cyclops och fryst Artemis och mysis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte maten kommer smaka så gått om den legat blöt länge. Inte hört talas om att någon använt doserpump att mata fiskar med.

Fastnar det inte i slangarna? Mata för hand på morgon och kväll och köp en foderautomat till flingor och pellets/granulat att gå på dagarna.

Själv använder jag en https://www.eheim.com/en_GB/accessories/installation/feeding_fish_feeder

Men först måste du kanske få dom att äta torrfoder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken var att dosera flera små omgångar varje 2 timmar , maten i flaska blir slut efter 1-2 dagar, annars matar fiskarna själv två gånger/dag.

Hade en dosering pump stående tänkte använda den.

De äter allt undrade bara vad är passande att ha i flaska för mat över en dag !

Vad är bosmider för mat ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför göra det så omständigt?

Om man har en lite kyl under karet tex usb-kyl så fungerar det med cyklops bosmider osv men tänk på att käket sjunker och lägger sig i botten = blir mycke spill och kommer gå åt jäkla mycket käk.

Jag har haft denna fisk själv. Då hade jag en artemia kläckare i karet den puffade ut artemia :) sedan det första jag gjorde när jag kom hem va att mata lite med smått foder sedan om man såg på tv så va reklamen godartad för då han jag mata. När dom sedan bott in sig så skippade jag artema kläckaren och matade ca 4 ggr/dag dom tog det mesta i foderväg. Mysis såg dock intressant ut dom sög på dom bra länge innan dom tillslut insåg att det va visst inte så stort:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bosmider är en frysmat som man kan köpa i de flesta zoobutiker. Jag tror dock det är extremt svårt att mata med doser pump då maten lägger sig på botten i de flesta fall. Det medför ju att du blåser i all mat på de 2 första matningarna o sedan är det bara vatten kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bosmider är en frysmat som man kan köpa i de flesta zoobutiker. Jag tror dock det är extremt svårt att mata med doser pump då maten lägger sig på botten i de flesta fall. Det medför ju att du blåser i all mat på de 2 första matningarna o sedan är det bara vatten kvar.

Jag har en luft pump som startar några sekunder innan dosering körs, allt mat blandas ,kommer blåsas upp !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns någon som har testat köra denna pump med en timer.Försökte idag och verkar att den tappar minet när timer blir AV .

Den är inställd på 10ml - 2H men händer ingeting !

Exempel:

*startas kl:07.00 -skulle börja dosera kl:09.00 (efter två timmar)

*stängs kl:07.05 ---FUNGERAR NORMAL

*startas kl:08.55 - ON

*stängs kl:09.05 -AV

händer inget MED DOSERING kl.09.00

http://www.drakfisken.se/doseringspumpar/1809-grotech-tec-1-ng.html

post-5479-14468932429887_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan rekomendera att använda doserpump för att få igång kinkigare sorter av anthias som tex tuka eller små anthias som behöver bygga på hull efter stökiga transporter.

För mig har det varit till stor hjälp att kunna flöda karet med mat regelbundet under de första 2-3 veckorna även medan man är på jobbet! Men om det blir för komplicerat att sköta systemet kommer det inte att funka i längden tror jag.

Men som sagt det är kul att mata fisk! :)

post-911-14468932437042_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...