Gå till innehåll

Mattias 70 liter


denuo

Rekommenderade inlägg

Hej!

Startar en tråd om mitt lilla akvarium. Detta blir en nystart/återfall med saltvatten efter ett uppehåll på nästan 7 år =)

Akvariet är 70*35*30cm i 6mm glas.

Teknik:

Maxspect Razor 120w 16.000K

Tunze 6025 nanostream

Tunze 3155 osmolator

Jäger 75w doppvärmare

Tänker försöka köra utan skummare och sköta karet med veckovisa vattenbyten. Har 8kg levande sten som fick puttra mörkt i 1 månad i väntan på att min belysning skulle levereras... Nu är den på plats så nu kör jag igång! Sniglar ska i snart...

post-1034-14468932414751_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Ja det är mycket lampa. Har fått ett bra intryck av den under den korta tid jag haft den, och den kan ju också följa med om jag får för mig att uppgradera i framtiden =)

Nu funderar jag lite på hur många % styrka jag ska sikta på? Kör 30% vit och 40% blå som max nu (endast 3 tim/dygn än så länge).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Ja det är mycket lampa. Har fått ett bra intryck av den under den korta tid jag haft den, och den kan ju också följa med om jag får för mig att uppgradera i framtiden =)

Nu funderar jag lite på hur många % styrka jag ska sikta på? Kör 30% vit och 40% blå som max nu (endast 3 tim/dygn än så länge).

Smart tänkt! det är bra kvalle så lär räcka ett tag! det beror ju lite på vad du hade tänkt och ha i karet, mycket blått är ju inte fel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har följande ljusschema på min Maxspect 120w. Jag har knappt några alger alls. Funderar på om min sniglar ska svälta ihjäl eller om det är så att de helt enkelt håller efter effektivt... Eftersom karet bara är 30cm högt så misstänker jag att det blir lite kraftigt att köra på 100% så detta kanske blir lagom? Men kanske ska utöka tiderna lite?

Tid---------Vit----Blå

10:00------00----01

12:00------01----55

14:00------35----55

20:00------35----55

22:00------00----01

00:00------00----00

Fixade en pepparmintsräka igår. Har inte sett röken av den men förhoppningsvis betar den av några glasrosor som kikar fram!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite status på detta. Burken har snart varit igång i 3 månader!

Justerade tiderna på belysningen lite. Verkar fungera ganska bra! Det växer lite olika typer av alger nu men det ser ut att vara under kontroll. Har inga fiskar eller räkor så jag matar inget alls. Pepparminträkan såg jag en gång och det var när jag stoppade ner den i akvariet... antingen är den död eller extremt skygg, jag tippar på det första. Byter 10 liter, ca 15% av vattenvolymen, slaviskt varje vecka med TM Pro Reef saltet.

Tid---------Vit----Blå

11:00------01----01

14:00------35----55

20:00------35----55

21:00------01----55

22:00------00----01

00:00------00----00

Invånarna är nu:

3 Sniglar

2 Blåbenade eremiter

Pachyclavularia vioalacea (växer fort som f*n)

Briarium absestinum el. hamrum

Grön rhodactis

Röd discosoma

Blå discosoma

1 liten mjukkorall (som blir mindre och mindre)

+ en armé av olika livsformer som bor i stenen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Drygt 4 månader sen start! Det börjar bli dags att inhandla någon fisk nu och har spanat lite men inte kommit till skott.. Eftersom jag kör skummarlöst tänker jag nog inhandla max 1-2 fiskar, så det gäller att välja rätt från början =)

Är lite sugen på en mandarinfisk. Det fullkomligt kryllar av pods och simmande mysis så det borde vara ett smörgåsbord för en sådan fisk. Men frågan är hur det går i längden...?

Annars vore det kul med någon mindre och lite mer ovanlig fisk!?

post-1034-14468933265054_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Snart 6 månader sen start och karet puttrar på. Byter 10-15% vatten varje vecka och det fungerar bra. Mäter inga värden förutom salthalten och tillsätter inga preparat. Mina "ogräskoraller" (xenia, stjärnpolyper, skivanemoner och nån mjukkorall) växer så det knakar...

Ska snart flytta så vi får se hur det ser ut efter flytten om allt klarar sig =/

post-1034-1446893361651_thumb.jpg

post-1034-14468933616269_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då var flytten av min nanoburk klar och akvariet har totalt flyttas 2 gånger då det inte kunde ställas upp på rätt plats direkt. Det är jobbigt att flytta ett 70 liters akvarium så jag kan bara föreställa mig hur det skulle vara med ett par hundra liter........

Fick upp belysningen i vajrar och det blev mycket bättre tycker jag!

Jag skänkte bort mina fiskar vid flytten (när karet ändå tömdes). Paccagnellaen var rolig att titta på men hade lite för stora attitydsproblem och det ska bli kul att testa någon annan fisk. Vi får se vad det blir!

post-1034-14468933791475_thumb.jpg

post-1034-14468933791812_thumb.jpg

post-1034-14468933792089_thumb.jpg

post-1034-14468933792348_thumb.jpg

post-1034-14468933792611_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Det ser fint ut
Spännande och fin utveckling, jag kommer följa ditt kar då jag håller på att starta ett liknande. Var köpte du din ramp?

Tack!

Karet tuffar på och har nu varit igång ca 8 månader. Xenian och Stjärnpolyperna tar över mer och mer. Har inte rensat något och tänker nog inte göra det heller utan låta det bli lite vildvuxet =) Vi får se hur det utvecklar sig.

Jag sköter det fortfarande med enbart vattenbyten, ca 15-20 liter i veckan, och det fungerar bra.

Äntligen fick jag också tag på 2 svarta Percula/Ocellaris-clowner som jag spanat efter länge! De blev verkligen ett tillskott i karet. Även en Okinawa-goby har jag köpt.

Ricke: Rampen är köpt på Triton Akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...