Gå till innehåll

Surf ats diy


gurra600

Rekommenderade inlägg

Bygger nu en ny ATS av Surf modell, limmat svart acryl 300x300x100 mm. Har börjat limma in korallkross med epoxi. Tänkte driva den med små vattenpumpar 5-12v max 200L och sätta på små veturi munstycken så även luft/co2 kommer in i lådorna. Ska ha 24 st 3W 660 nm upp delat på 2 st 12 över varje sektion. Kylningen består av en 10 mm tjock alu platta med kylflänsar.

post-5953-14468932418086_thumb.jpg

post-5953-1446893241833_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag som tyckte att jag byggt en stor scrubber, (om min är "Belgian Blue", blir väl det här någon slags anabola-scrubber)... Ett tips är att dela in kamrarna i ännu fler sektioner... På så sätt får du mer yta på väggarna, och det är där algerna börjar växa, dvs du utnyttjar den stora volymen bättre... Annars får du sitta och limma snören i veckor för att få till lagom antal för den där volymen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska byta akvarium så jag bygger med det i tankarna det blir ca 1000L ,, stort nja lagom tycker jag och det är bara den som skal stå för näringsexporten.

Jag funderar på vilket typ av snöre jag ska använda är persiennsnöre ett alternativ ?

Ni får gärna komma med förslag ..!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder mig av Båtepoxi den heter 275 och är 2K kommer från Nils Malmgren, är ganska enkel att jobba med men man måste mäta exakt på grammet och blanda det ordentligt, sedan det har härdat ordentligt tar ca 2 dagar är det ok att använda i akvarier. Men jag ska låta lådan ligga i vanligt vatten att par dagar så sköljs av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering, har börjat limma in remsor av plast ska sätta rader med 2 cm mellan rum. Har även monterat kylflänsar på plåten och den passar bra, den vilar på inre kanten så inget ljus ska komma ut. Det saknas en kylfläns den är på väg när den är komplett ska klara av att kyla 24 st 3 watts led utan fläkt.

post-5953-14468932500089_thumb.jpg

post-5953-14468932499598_thumb.jpg

post-5953-1446893249984_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tagit åtminstone 40 % LED i våglängdsområdet 410 - 480 nm.

Varför då??? Alla experiment utförda av deltagare på algascrubber.net är entydiga; att röda 660 nm räcker och inblandning av vita, blåa eller andra LED bara leder till försämrad tillväxt hos algerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ni ge länkar till de testerna/inläggen - vita kan jag hålla med om men blå i de lägre våglängderna vill jag bli överbevisad om :) Jag hittar ingen jämförelse med bara röda - bara flera inlägg som pratar om kombinationen blått - rött.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant - då är frågan om det kan bero på för hög intensitet snarare än fel våglängder. Kan tänka mig att det kanske mer är en teoretisk fråga men för mig passar det inte riktigt in i mina övriga kunskaper - och det gillar jag inte :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant - då är frågan om det kan bero på för hög intensitet snarare än fel våglängder. Kan tänka mig att det kanske mer är en teoretisk fråga men för mig passar det inte riktigt in i mina övriga kunskaper - och det gillar jag inte :)

Du får bygga en egen skrubber och experimentera lite... (Tillfälle för mera LED-byggen!) :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör nog med det jag har planerat 24 st 3W 660Nm...

Tips att göra dom dimbara... Jag löste det enkelt med mina 24st LED i tre grupper, varje grupp individuellt dimbar mha tre rattar kopplade till en Arduino Pro Mini... (Du kan få källkoden till ett mycket enkelt Arduino-program om du behöver).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte att dela på grupperna köra men 12 st i varge grupp och 6 st över varje fack så jag börjar med 50% i en infasnings tid.

Jag har testat med en liten UAS ATS i mitt Nano 6x10 cm plastväv med 3 st 3W jag plockade upp den i dag efter 14 dagar det var ordentlig med härligt gröna alger.. så det där med bara röda funkar :smiley20:

Jag tar gärna emot din sketch.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...