Gå till innehåll

Ati powercone 200is Vs Reefoctopus elite 200


osby0479

Rekommenderade inlägg

Står i valet just nu om vilken skummare jag ska välja till mitt nya, men som jag köper redan nu för att prova om den passar till det nya bygget!

Ati:n är ju enligt många en väldigt bra skummare med bra kvalitet.

För belastning upp till 1000l.

Reefoctopus elite 200 är en helt ny produkt som inte kommit ut på marknaden riktigt ännu, men den är på gång.

För belastning upp till 1500l.

Båda två är garanterat väldigt bra och ligger i samma prisklass.

Dc-pump på båda.

Frågan är om elite 200 skummaren kanske är lite för bra för mina ca 400-450l vatten med mest koraller, eller den kanske funkar bra trots sin storlek till mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha glott & klämt lite på Blåbert's 250is så tror jag att du skulle gilla en 200is. Det är en rätt häftig pryl.

Men vart får du tag på RO-skummare? Jag försökte få tag på en förut men det var inte helt lätt.

Elite ser iofs ut som en ren kopia på Vertex Omega 150 men med en billig DC-pump på. Omegan är för akvarier upp till 500L ... förvirrande :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen är ju densamma på 200 och 250, så de är bägge kapaböa till 3000 l luft/min. Men tror man att 200 skulle vara för liten så är det inte många hundralappar i skillnad.

Min känsla är dock att rekomenderad akvarievolym är rätt konservativ

Så 200is är inte i underkant då alltså!

Jämfört med deras 1500l, frågan är ju om den kanske är lite för stor rent kapacitetsmässigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så 200is är inte i underkant då alltså!

Jämfört med deras 1500l, frågan är ju om den kanske är lite för stor rent kapacitetsmässigt?

Du har ju som jag förstår det en total vattenvolym under 500 l, så det verkar osannolikt om du inte smockar karet fullt med drakfisk eller så...

Har inte sett 200an live, men 250 är enligt har enligt min minnesbild lika stor nacke som en BK SM250, så då borde man kunna dra samma paralell för en 200.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

200is då den är mer passande till mitt nya bygge!

Kommer bli perfekt tror jag. Ska själv byta skummare i närtid och har sneglat på 250 för att inte riskera att köpa för liten men tror nog att jag klarar mig på en 200 också. Helt sjukt vad dessa skummare käkar luft =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

200is då den är mer passande till mitt nya bygge!

Kommer bli perfekt tror jag. Ska själv byta skummare i närtid och har sneglat på 250 för att inte riskera att köpa för liten men tror nog att jag klarar mig på en 200 också. Helt sjukt vad dessa skummare käkar luft =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...