Gå till innehåll

ta med alger och eremiter ifrån thailand?


Hermanbrute

Rekommenderade inlägg

Har lite svårt att söka och wifiet är inte så trevligt där jag är nu så är tvungen att ta upp frågan i en ny tråd.

jag är i thailand nu. Ska åka idrån krabi till bangkok till stockholm om 2 dagar.

jag tänkte stoppa i lite alger och någon eremitkräfta i en flaska o lägga i ryggsäcken.

är derta strängt förbjudet eller är det ingen fara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alger inga problem ,

men du får ej ta med dig vätska mer än 500ml om du ska stoppa det i bagaget det tror jag den överlever inte med tanken på hur kallt kommer det vara i bagage utryme på ett plan.

Levande

det är fängelse i Thailand om dem tar dig :)

MVH

Det är bara en myt att det är kallt i lastutrymmet på ett flygplan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kan man ju fråga sej varför man ska ta saker fån naturen där man inte får när en eremit kostar 30 spänn?

Även eremiterna som du köper kommer ju givetvis ifrån naturen. Om man fraktar dem själv eller upplåter besväret åt en handlare tordes ej vara ett etiskt dilemma.

Dock anser jag att frakt i en PET flaska ej är en värdig transport för djuren.

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skeev nog fel i all hast. Menade bagaget som man inte tar in i flygplanet. Eftersom att vissa inte är gjorda utav pengar så tänkte jag att jag kunde testa men om det är fängelsestraff så avstår jag. Dock kommer några songha vattenflaskor med alger följa med hem hehe.

Men om jag ska ta med dem i resväskan. Ska jag fylla flaskan med 3/4vatten så det finns luft eller dka jag köra fullt med vatten bara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skeev nog fel i all hast. Menade bagaget som man inte tar in i flygplanet. Eftersom att vissa inte är gjorda utav pengar så tänkte jag att jag kunde testa men om det är fängelsestraff så avstår jag. Dock kommer några songha vattenflaskor med alger följa med hem hehe.

Men om jag ska ta med dem i resväskan. Ska jag fylla flaskan med 3/4vatten så det finns luft eller dka jag köra fullt med vatten bara?

Så du har råd att åka till Thailand men inte råd att köpa eremiter för 30 spänn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag inte tänker helt fel så kan det kanske va så att luften i flaskan kommer att expandera när planet kommer upp på hög höjd vilket kan göra att flaskan smäller och vattet rinner ut. tror det är bättre att fylla hela flaskan. lite rolig kommentar att man inte är gjord av pengar. vad gör du då i thailand? :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver inte speciellt mycket pengar för att leva i rhailand. Men man behöver lite för att komma dit. Som tur är så finns det släkt och familj som ibland ger gåvor tex en thailand resa.

men det känns lite konstigt att skriva eremitkröftor på önskelistan till tomten.

sen utöver det så sa jag precis ipp mig ifrån mitt jobb och den här resan har varit planerad i ett halvår ungefär. Så kan man spara lite så gör jag gärna de!

Ska tänka på att fylla flaskan utan luft. Och kanske klämma på föaskan lite så den har plats att bli större. Tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att det är lagligt att uföra alger, betyder det inte att det är lagligt att införa, jag skulle nog kolla svenska myndigheter också

Det är strängare krav import av växter i Sverige än vad det är på fiskar så en koll skulle inte skada

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thailand är väl inte det optimala landet att smuggla saker från, till att börja med... Är det inte bättre att införskaffa eremiter på hemmaplan, istället för att få problem med myndigheterna där borta när det är dags för hemgång? Det är trots allt en väldigt marginell summa att spendera. Dessutom så är det väl maximalt 100 ml som är tillåtet på ett flyg, och att det är behållarens volym i sig som räknas och inte den faktiska vätskemängden? Djur som skickas från Sydostasien kommer i påsar som till minst 50% är fyllda av syrgas, ändå överlever oftast inte alla. 100 ml är inte mycket utrymme, mindre än en tredjedel av en vanlig pantburk, hur många eremiter skulle få plats där? Två?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är dom som lever på stranden du menar så är inte det rev eremiter. Dom lever just på stranden och vadar ner i vattnet mär dom känner för det. Råkade köpa en sådan på leasingen för några år sedan. Han satt i bokhyllan, köket, krukväxten mm när man kom hem=) han ville inte vara i mitt akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...