Gå till innehåll

Vad är det som gör att pris på måttbeställda akvarium skiljer 300%?


slarvid

Rekommenderade inlägg

det är säljaren wiking men fall en säljare tycker den andra säljaren är dyr så borde det väll vara rimligt att han förklarar vad som är rätt ?

Som jag skrev tidigare Mats, så vet jag inte vad som är "rätt pris" i denna frågan, eftersom jag själv inte limmar akvarier, men bevisligen så finns det ju en stor skillnad i pris, på samma sak, beroende på var man ställer frågan.

Min åsikt var inte heller om det ena eller andra stället gjorde rätt eller fel att ta de priser de gjorde, men jag gav bara min personliga syn på saken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

det är säljaren wiking men fall en säljare tycker den andra säljaren är dyr så borde det väll vara rimligt att han förklarar vad som är rätt ?

Det som är rätt vinst för en säljare kan ju vara helt fel vinst för en annan säljare, eller hur? Vem i hela friden skulle kunna förklara vad som är rätt eftersom det finns olika förutsättningar och olika mål?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fan va vi är goa ... Björnkram vi skriver för att dela med oss .... utan oss inget forum

hoppas alla är glada

vad är rätt pris ...... tex Gul kirurg ....... nu snurrar det o alla tänker på ett pris

men vem vet vilken storlek den har 100kr billigt 2cm eller 15cm o mätt 995kr

vi får alla tycka olika-gruppkram-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

slavid jag har alldrig sagt dom gort det men en person innan i tråden skrev priser där en privatperson har get ett pris på akvarium och jag har inte en susning vem detta är??? privatperson = trodligtvis ej full skatte betalare

sorry, fattade/läste fel. Läste om och tänkte som du och då fattar jag. Kul med skrivna ord, ibland blir det knas för läsaren. Jag läste typ ; plus att dom är svartjobbare typ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du som egen företagare ska kunna plocka ut 10000kr i lön måste du:

Betala 29% i egenavgifter

Betala 31% i marginalskatt

Betala 25% i moms

Detta betyder att du måste dra in 25515kr för att ge dig själv 10000kr i lön.

Detta räknar självkart inte in kostader för hyra, el och administration.

Sälj ett akvarie med 10% marginal som kostar 6000kr och du tjänar 600kr vilket innebär att du ska sälja 40 akvarier i månaden för att kunna plocka ut 10000kr i lön.

Har du sedan en hyra och andra kostnader måste du kanske sälja 80-100 akvarier á 6000kr i månaden för att överleva. Att limma ett akvarium tar totalt 2-3 timmar i anspråk för en van människa. Detta ger en arbetstid per månad som ligger runt 160-300 timmar.

Jag tror att den totala marknaden för måttbeställda akvarier i Sverige ligger på 150-200 stycken per år vilket skulle ge en person en månadslön på 800-900kr.

Att i sverige leva på att enbart sälja måttbeställda akvarier är en utopi.

Att någon tar 1000kr för något som nån annan tar 3000kr för handlar bara om att en person inte vet hur mycket de borde ta betalt. Ren okunskap eller oförmåga att värdera sin egen tid.

Personen som tar 1000kr betalt för det måttbeställda karet kan max lägga 1 timme av sin tid på karet för att få det att gå ihop. Lägger de två timmar på den så är det en ren förlustaffär.

Alltså måste de leva på något annat som håller uppe deras omsättning.

Med andra ord så finns det kanske inte plats för alla leverantörer av måttbeställda akvarier.

Min poäng är inte att säga att alla borde ha 300% marginal utan att man ska ha i åtanke att den svenska marknaden för måttbeställda akvarier är sjukt liten.

Vill ni gnälla på hög marginal så sluta köpa plastpåsar i mataffären istället så grinar ICA-handlaren hela vägen hem. Här pratar vi cirka 2000% i marginal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl som en kompis jag har som har zoobutik säger. Man skulle sålt kläder. Man behöver inte åka till butiken även när den är stängd, det räcker med att va där 30 minuter innen man öppnar för att svabba av golvet, och sen är vinstmarginalen rejält bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du som egen företagare ska kunna plocka ut 10000kr i lön måste du:

Betala 29% i egenavgifter

Betala 31% i marginalskatt

Betala 25% i moms

Detta betyder att du måste dra in 25515kr för att ge dig själv 10000kr i lön.

Detta räknar självkart inte in kostader för hyra, el och administration.

Sälj ett akvarie med 10% marginal som kostar 6000kr och du tjänar 600kr vilket innebär att du ska sälja 40 akvarier i månaden för att kunna plocka ut 10000kr i lön.

Har du sedan en hyra och andra kostnader måste du kanske sälja 80-100 akvarier á 6000kr i månaden för att överleva. Att limma ett akvarium tar totalt 2-3 timmar i anspråk för en van människa. Detta ger en arbetstid per månad som ligger runt 160-300 timmar.

Jag tror att den totala marknaden för måttbeställda akvarier i Sverige ligger på 150-200 stycken per år vilket skulle ge en person en månadslön på 800-900kr.

Att i sverige leva på att enbart sälja måttbeställda akvarier är en utopi.

Att någon tar 1000kr för något som nån annan tar 3000kr för handlar bara om att en person inte vet hur mycket de borde ta betalt. Ren okunskap eller oförmåga att värdera sin egen tid.

Personen som tar 1000kr betalt för det måttbeställda karet kan max lägga 1 timme av sin tid på karet för att få det att gå ihop. Lägger de två timmar på den så är det en ren förlustaffär.

Alltså måste de leva på något annat som håller uppe deras omsättning.

Med andra ord så finns det kanske inte plats för alla leverantörer av måttbeställda akvarier.

Min poäng är inte att säga att alla borde ha 300% marginal utan att man ska ha i åtanke att den svenska marknaden för måttbeställda akvarier är sjukt liten.

Vill ni gnälla på hög marginal så sluta köpa plastpåsar i mataffären istället så grinar ICA-handlaren hela vägen hem. Här pratar vi cirka 2000% i marginal.

Skitbra inlägg ... men det vill inte folk lyssna på så ..... i morgon är allt glömt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fan va vi är goa ... Björnkram vi skriver för att dela med oss .... utan oss inget forum

hoppas alla är glada

vad är rätt pris ...... tex Gul kirurg ....... nu snurrar det o alla tänker på ett pris

men vem vet vilken storlek den har 100kr billigt 2cm eller 15cm o mätt 995kr

vi får alla tycka olika-gruppkram-

Kram på dig själv Christer, det här var nog ett av de mest konkreta, relevanta och sakliga inlägg jag läst :)

Som sagt så har du all rätt att hålla fin prissättning för dig själv, men ironisera inte över dem som tycker att det är konstigt att det som tycks vara samma sak kostar så markant olika.

Ett exempel på hur du räknar ut ett pris kanske så ökar nog förståelsen? Men återigen, jag har respekt för din integritet som näringsidkare, så jag förstår om du inte vill gå in på den detaljnivån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker moderator ska gå in och låsa tråden då syftet har ballat ur och jag inte vill va en del av pajkastning mot enskilda handlare. Jag hade en enkel fråga och har fått svar, och det kommer avslutas med kaffe på akvarielagret.

+1

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snacka om att balla ur vilken skit tråd det vart. Bara för folk ska hävda sig till att ta si och så mycket. Det är detta som gör trådar o brukbara. Men en sak är då säker tar man åt sig så gör man det antagligen för man vet man är dyr som i detta fall. Frågan va ej riktad till någon. Och klart man har rätt att fråga så man ej blir blåst på onödigt dyra saker tex akvarium eller fisk. Vi finns här för att hjälpa

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skit! Det är 2010 talet. Vem bryr sej om vad det SKA kosta. Jag köper skruvdragare på clasohlson för 150 spän med fem års garanti!

Och sen alla egna företagare som inte gör annat än att gnäller hela tiden. Har ni inga kunder? Lägg ner och sluta gnäll!!!

Christer vill käna penga därför har han lite högre priser. Men inte tro jag tritons kar är sämre. Kanske tvärt om och billigare. Men hungrigare!!

Btw god morgon=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vem limmar akvarier på heltid? :)

Jag vet om åtminstone en person som i princip på heltid limmar akvarier. Jag är i hans lokal ibland, det står glas & akvarier överallt. Jag har även haft förmånen att få se honom arbeta & sätta ihop akvarium, det är en fröjd att se.

Han finns i stockholm och levererar till en viss frispråkig akvariehandlare i trakten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skit! Det är 2010 talet. Vem bryr sej om vad det SKA kosta. Jag köper skruvdragare på clasohlson för 150 spän med fem års garanti!

Och sen alla egna företagare som inte gör annat än att gnäller hela tiden. Har ni inga kunder? Lägg ner och sluta gnäll!!!

Christer vill käna penga därför har han lite högre priser. Men inte tro jag tritons kar är sämre. Kanske tvärt om och billigare. Men hungrigare!!

Btw god morgon=)

Om en skruvdragare från CO går sönder rycker man på axlarna och nästa gång investerar man i en Makita på Fredells. Som håller hela livet.

Går ett kar på x antal liter sönder blir konsekvenserna lite mer påfrestande. Nu måste ju inte det hända men jag kan känna att din jämförelse haltar lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...