Gå till innehåll

Rost i sumpen!!!


nijos001

Rekommenderade inlägg

Upptäckte just till min förfäran att slangklämman på returpumpen i sumpen har rostat. Den är omedelbart borttagen, men har ju fällt ut i vattnet. Alla värden verkar normala och livet i karet likaså, förutom en nytillkommen stjärna (sandvändare) har mått dåligt. Ligger still, vrider sig och vill inte äta.

Totalt vattenbyte, normalt vattenbyte eller lugn i båten?

Jag har inte koll på vattenkemin när det gäller rost. Har bara hört att alger gillar järn. Lakas rosten ur av sig själv eller är det att hoppas på för mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangklämman var väl av "rostfritt" stål. I så fall har det väl kommit ett överskott av krom och kanske nickel och molybden i vattnet.

Jag skulle göra ett par stora vattenbyten. Sjöstjärnan lär nog dö. Jag tror den redan har tagit upp dödlig dos.

Men snäckor och räkor är hotade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, tänkte inte så långt. Har en Dahl (eller vad dom nu heter) ganska nära. Får åka ner och kolla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur rostig är klämman (är det gravrost eller bara på ytan?) och hur stort är akvariet? Hur ofta har du gjort vattenbyte?

MVH Lasse

Nja, den är inte genomrotad men fäller och släpper... ser inte bra ut. Har en 200 l. och detta är i sumpen. Tänker att detta är något som är tungt och faller till botten och ner i sanden, där av att stjärnan tagit värst stryk.

Mindre vattenbyten gör jag då och då, inte schemalagt, men inte några stora vattenbyten på senare tid. Brukar byta ca. 10-15%...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett stort vattenbyte är genomfört och det mesta verkar ha klarat sig, även stjärnan som var mest illa däran. Rör nu på sig och verkar mer aktiv igen. En blå stjärna tycks inte ha påverkats, inte heller eremiter... Men det var en läxa. Se upp med slangklämmor av metall! Jag vet fortfarande inte vad det var för material.

Ska mäta alla värden i morgon när vattnet hunnit cirkulera runt i systemet ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett större vattenbyte efter rostutsläppet verkar det mesta ha klarat sig. Stjärnan är fortfarande dåsig, men rör på sig...

Mätte värdena och hade högt nitrat och fosfat ... reaktion på rosten, eller ?

No3 - 35.00

PO4 - 0,45

Mg - 1200

Ca - 400

Kh - 8

Ph - 7,5

S - 1,025

Temp - 24

Jag har prövat ett flytande preparat, Microbe-life Phosphate remover, som Akvarieleasing rekommenderar. Har gett halv dos två dar och fått ner PO4 till 0,15, men nitrat-nivån ligger kvar. Planerar ett vattenbyte till imorgon, främst botten och sand... Har inget kol hemma... men jag kan se att algtillväxten är "god" om man nu kan tala om alger som något gott i ett akvarium...

Kan det finnas rost-effekter kvar som spökar och påverkar fosfat- och nitratvärden eller är det olika saker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack

Tror att jag har hanterat rostproblemet. Ska nu se varför jag har höga nitrat-värden. Mätte nyss nitrit och har faktiskt 0,05! Inget alarmerande, men något är det som drar upp dessa värden, problemjag inte har haft förut. Gott om fin LS och inte överbelastat med fisk..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill alltid veta vad som gäller och har en del erfarenheter av tillfällen när det fungerar bra med rostfritt även i varmt saltvatten. Axlar som Stig nämner samt en Klapeida pump (poolpump) med ett rostfritt förkammare. Den senare inspekterades efter 3 år och visade absolut inga rostskador på det rostfria – lika blankt som när den var ny. Flera fabrikat av pumpar har också rostfria skruvar som fungerar.

Jag har också erfarenhet att det korroderar (”rostar”) väldigt snabbt ibland, speciellt då med slangklämmor.

Jag tog kontakt med Yolanda Hedberg på KTH som bland annat forskar på korrosion av rostfritt stål för att få veta vad som gäller. Hon berättade att själva mekanismen bakom rostfriheten hos rostfritt stål bygger på närvaron av syre. I saltvatten är det den höga kloridhalten som är huvudorsak för själva korrosionen och i saltvatten sker den i form av så kallad gropfrätning. Sök på pitting corrosion. Korrosionen sker i små gropar som kan vara mikrometerstora.

Under syrefrihet försvinner själva skyddsmekanismen och det är viktigt att veta att exempelvis påväxt av bakteriefilm kan ge syrefrihet under filmen och därför leda till korrosion.

Blandning av metalliskt material kan ge upphov till så kallad galvanisk korrosion och skall undvikas. Stig har exempel på att till och med en blandning av olika rostfria stålsorter kan påskynda korrosion (skruven respektive bandet i en slangklämma) Jag själv har sett att svetsfogar i rostfritt korroderar fortare i en miljö med mycket klorider

Det är vid korrosion som de oönskade metallerna som krom kan frisläppas. Om man ser en ren och blank yta på sitt rostfria stål så släpper det inte så stora mängder att man riskerar att koncentrationerna kommer upp i farliga nivåer. Rostfritt stål är alltså i sig inte giftigt i en saltvattensmiljö – det blir det först när det börjar korrodera.

Rostfria stålsorter med mycket molybden är mer motståndskraftiga än andra.

För mig så innebär det här att jag begriper lite mer om vad som händer och förstår varför jag kan ha pumpaxlar och andra applikationer i en strömmande och slitande miljö helt utan fara mens det korroderar i andra mikromiljöer.

Jag berättade att jag skulle använda informationen i ett inlägg på forumet och hon bad att jag skulle be dem som har foton på korroderat rostfritt stål i vår miljö att skicka dem till henne. Och då med en beskrivning av vilken miljö det suttit. Hennes adress yolanda@kth.se

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra, intressant och utförlig förklaring, Lasse.

Jag tror att mitt problem kan vara en kombination av båda. Dvs. dels olika material i skruv och band. Tyckte nog att de hade lite olika karaktär... men svårt att avgöra definitivt. Dessutom bildas en hel del bakteriefilm på det mesta i en sump, särskilt delar som inte är i ständig rörelse.

Har dock inte rörklämman kvar för att vidarebefordra, men några rader om omständigheterna kan jag nog bidra med.

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...