Gå till innehåll

Skydda reven


Flygrc

Rekommenderade inlägg

När jag för 20 år sedan började läsa om korallrevsakvarium fattade jag beslutet att jag inte ville vara med om att sponsra tex cyanidfångad fisk

http://www.bokborsen.se/Foss%C3%A5-Svein-A-Nilsen-Alf-Jaco/Korallrevsakvariet-Band-1/2514995

Jag vill egentligen fortfarande börja med saltvatten men när jag läser på om det i dag så förstår jag att sådant fortfarande förekommer?

Vad jag saknar är en klistrad tråd med ett första inlägg som blir uppdaterat efterhand vad och vilka koraller,sten,djur och fiskar (Ja allt vad som vi har i karen) Vilka som är lämpliga och vilka som bör undvikas för en hållbar saltvattenshobby.

Jag har inom sötvattnet valt fiskar osv (hoppas och tror jag) som antingen är odlade eller förekommer i stor omfattning med tillräcklig reproduktion för att klara sig ändå.

Överlag anser jag att intresse för djur och djurhållning skapar positiva effekter för att vi ska få behålla mångfalden men då gäller det att välja rätt.

Finns det redan sådan/sådana listor får ni gärna tipsa mig var dom är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju sten som är handgjord och på så vis belastar du inte brytning av LS och då är den biten avklarad. Koraller finns väldigt mkt odlat och man behöver absolut inte ha koraller som är tagna ur naturliga rev. Fisk finns också odlade tex clowner och en del kejsare mm. De samlar upp vatten när Z .flavescense leker i naturen tex och har på så vis lyckats "odla" upp dessa i akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller vildfångat så skall du nog läsa den här artikeln som bygger på ny forskning och som ställer en del äldre uppfattningar på huvudet. Idag lutar jag nog mer åt slogans som "Rädda ett rev - köp vildfångat" än slogans som "Köp odlat". Läs artikeln så förstår du varför. Intressant är att exempelvis CITES har börjat jobba på detta sätt mer och mer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju sten som är handgjord och på så vis belastar du inte brytning av LS och då är den biten avklarad. Koraller finns väldigt mkt odlat och man behöver absolut inte ha koraller som är tagna ur naturliga rev. Fisk finns också odlade tex clowner och en del kejsare mm. De samlar upp vatten när Z .flavescense leker i naturen tex och har på så vis lyckats "odla" upp dessa i akvarium.

Jag har inga bekymmer med att köpa bruten LS så länge jag vet att det inte bryts mer än som återskapas.

Det är så jag tänker hela vägen men hur vet jag att så är fallet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller vildfångat så skall du nog läsa den här artikeln som bygger på ny forskning och som ställer en del äldre uppfattningar på huvudet. Idag lutar jag nog mer åt slogans som "Rädda ett rev - köp vildfångat" än slogans som "Köp odlat". Läs artikeln så förstår du varför. Intressant är att exempelvis CITES har börjat jobba på detta sätt mer och mer.

MVH Lasse

Mycket intressant artikel och klarar bara de levererande områdena kontrollera att reven skördas på ett hållbart sätt så är det ok med mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller slogan organisation som jobbar aktivt för att skydda reven som odlar fisk. Säljer denna och vinsten går till att plantera ut koraller sköta om reven :)

Det intressanta med vildfångat är att reven blir helt plötsligt en guldgruva för ägaren och denna måste skötas om på ett bra sätt.

Jag tror på en balans mellan odlat och vildfångat. Så man hela tiden har koll på hur läget ser ut. som tex i fiji jag dom gjort så att turisten kan plantera ut sin egen korall på revet och den är därmed skyddad och kommer skötas om :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller slogan organisation som jobbar aktivt för att skydda reven som odlar fisk. Säljer denna och vinsten går till att plantera ut koraller sköta om reven :)

Det intressanta med vildfångat är att reven blir helt plötsligt en guldgruva för ägaren och denna måste skötas om på ett bra sätt.

Jag tror på en balans mellan odlat och vildfångat. Så man hela tiden har koll på hur läget ser ut. som tex i fiji jag dom gjort så att turisten kan plantera ut sin egen korall på revet och den är därmed skyddad och kommer skötas om :)

Ja det tänket gillar jag, fast hur vet jag att fisk och koraller kommer från ett rev som sköts och inte bara blivit exploaterat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...