Gå till innehåll

Några frågor om glasrosor


johnsson_82

Rekommenderade inlägg

Har upptäckt en första glasros i mitt nanokar. Den sitter tillsammans med min stjärnpolyp vilket gör det litet trixigt att utrota den utan att skada korallen. Jag har läst runt lite och kommit fram till följande fyra alternativ för att ta död på glasrosen:

1. Spruta kokande vatten på den

2. Spruta kalkvatten på den

3. Spruta citronsaft på den

4. Lägga en klick korallim över den.

Mitt kar är endast på 30 liter (faktiskt volym är ca 25 liter). Jag vill därmed inte inte sätta in någon fisk eller räka som skulle kunna äta upp glasrosen. Vilken metod skulle ni rekommendera där jag skadar min stjärnpolyp så lite som möjligt, och inte påverkar vattenkvaliteten i karet för mycket? Kalkvatten höjer ju pH och citronsaft gör det motsatta.

En fråga till om detta, om jag ska spruta någon lösning på glasrosen, måste jag då ha en kanyl eller räcker det med bara sprutan. Vet inte riktigt var jag får tag på kanyler nämligen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat en spruta med kokande vatten på en sten med knappar som det satt tre rosor på.

ingen kanyl, kanske 15-20ml i sprutan och ett snabbt tryck nära stället där rosorna satt. Dom försvann direkt och har aldrig kommit tillbaka. Kollonin knappar tog ingen märkbar skada sen heller. Kanske att nån dog men det får man väll ta. En stjärnbolyp växer ju ganska snabbt så den härmtar sig ganska snabbt den oxå kan jag tro.

Kan man lösa problemet med vatten så skulle jag inte ha i en massa annat konstigt.. Bäst att börja med det iallafall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat en spruta med kokande vatten på en sten med knappar som det satt tre rosor på.

ingen kanyl, kanske 15-20ml i sprutan och ett snabbt tryck nära stället där rosorna satt. Dom försvann direkt och har aldrig kommit tillbaka. Kollonin knappar tog ingen märkbar skada sen heller. Kanske att nån dog men det får man väll ta. En stjärnbolyp växer ju ganska snabbt så den härmtar sig ganska snabbt den oxå kan jag tro.

Kan man lösa problemet med vatten så skulle jag inte ha i en massa annat konstigt.. Bäst att börja med det iallafall..

Tack för det, då börja jag nog med att prova det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jag har provat kokande vatten som funkade men ibland de sitter nära koraler då skadar man koraler också. Jag har provat och håller på fortfarande med ett nål och styckar de och när de krymper sig fortsätter i stenen.( förstöra deras hem) och hittills funkade bra.

mvh melika

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är ju endast på 30 liter så jag kan omöjligt stoppa i en filfisk där i. Dock har jag inte sett till dem glasros som fick mig att starta denna tråd. Möjligtvis har den dött eller blivit uppäten av någon. Håller dock utkik efter den och dyker den upp blir det sprutmetoden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...