Gå till innehåll

Nano saltvatten


Kickanpickan

Rekommenderade inlägg

Hej är ny och har en fråga. Jag har ett 30l fluval "ebi" kar och vill ha lite räkor och koraller. Kan jag ha det i det karet om jag köper till belysning osv? Dvs själva akvarier klarar det salt? Hittar inga riktiga svar någonstans men tänker, glas som glas akvarium som akvarium. Är det fel? Mvh kickan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte se några problem med att sätta upp det akvariet som ett saltvattensnano. Dock är det svårt att få balans i så små kar. Jag har själv ett 30 liters nano och har brottats med alger på grund av svängningar i vattenvärdena. Du behöver byta ut ljuset mot något som funkar för koraller och du behöver köpa en cirkulationspump som sätter fart på vattnet. Eventuellt behöver du en doppvärmare också, beror på hur mycket belysningen värmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte den blekaste om vad jag vill ha för något i. Förslag?vet inte om jag ska köpa mig ett större eller tömma mitt sötvattens på240l men det är ju så fint. Vet också att det är svårt med små kar i allmänhet , men i ett sötvatten kan man ju ha en massa växter så ordnar värdena till sig ganska snabbt. Finns det något sånt lite "natuligt" sätt att få bra balans i ett litet saltkar? Vad förutom belysning och styrka på den behöver jag mer specifikt?Någon? Snäll? Som? Vill? Dela? Med? Sig?Nån? Hemlighet? Om allt sånt kanske. Det finns ju också såna kar som har allt inbyggt i bakgrunden, är det något att ha??

tack ni som svarat :-))..mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte den blekaste om vad jag vill ha för något i. Förslag?vet inte om jag ska köpa mig ett större eller tömma mitt sötvattens på240l men det är ju så fint. Vet också att det är svårt med små kar i allmänhet , men i ett sötvatten kan man ju ha en massa växter så ordnar värdena till sig ganska snabbt. Finns det något sånt lite "natuligt" sätt att få bra balans i ett litet saltkar? Vad förutom belysning och styrka på den behöver jag mer specifikt?Någon? Snäll? Som? Vill? Dela? Med? Sig?Nån? Hemlighet? Om allt sånt kanske. Det finns ju också såna kar som har allt inbyggt i bakgrunden, är det något att ha??

tack ni som svarat :-))..mvh

Hej ann, jag började själv med ett 40 liter nano, och det är ju svårare att börja med ett sådant litet kar. dock så kan det ju vara bra att pröva på. Det som jag skulle säja är väldigt viktikgt för ett nano kar är osmos vatten, allstså vatten som renas!

jag tror inte att det är något fel på det karet du har, men jag skulle rekomendera ett sådant där som har allt inbyggt i bakgrunder just för komfort, eftersom det finns ett fack för icke saltvatten som fyller på sig själv när vattnet dunstar.

det finns mycket olika tips, jmen oftast det bästa är att hitta en mentor som kan hjälpa dig med uppstart och med problem. du kan medela mig om du har några specefika frågor så ska jag besvara så gott jag kan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Så krångligt är det inte med små kar, jag har ett 10 liters aquael (sötvattens tänkt till räkor) som startades med bara inkört vatten o nåra små stenbitar köpte lite inkörd sten senare (de flesta saltvattensaffärer har inkörd sten o köpa privatpersoner brukar inte vilja sälja så lite). Enda ja bytt är belysningen körde först med samma storlek på lampan fast 20000k men har nu gått upp i storlek (samma märke). Jag har lite olika skivor (köpta nov 2011) som ja fraggat på ett par gånger i det akvariet utan problem o en rätt liten såkallad trumpetkorall (lps köpt april 2012 fick billigt för den såg lite dålig ut då men den repa sig snabbt) korallerna ser ut o må bra, skivorna ä lite små nu för har nyligen fraggat. Trumpetkorallen har växt lite sen den köptes och har delat sig lite.

Har inget annat levande utom de i stenen efter att mantisen dog (om den nu inte bara gömmer sig i stenen men har inte sett den på ett halvår eller nått sånt o inte hört nåra knäppningar). Har haft lite mycket alger periodvis (mest när mantisen levde den behövde ju ha mat) men ä ju lite svårt o få ner en algätare i 30 liters kan man ju ha lite sniglar o så, just nu har ja inte mycket alger alls, de löste sig självt.

Fyller på osmosvatten när de sjunkit nån cm o har inte gjort nått vattenbyte sen akvariet flyttades 2013 när ja skaffa ett till akvarium, kom inte o säg att de inte funkar för de gör det karet har skötts på samma sätt sen september 2011 (utom att ja hade en annan pump som akvarievakten körde torr) ä kanske dags o byta nån dl eller så för ca o mg skull men skulle aldrig göra nått stort byte i det. har en himla massa små sjöstjärnor, borstmaskar en o anan liten snigel o en väldans massa amphipods i olika storlekar.

Pumpen är den lilla svaga som följer med o ja använder filtersvampen för o få bort skräp ur vattnet.

Det här karet stod 2 veckor utan att min akvarievakt (som ja trodde ja kunde lita på) fyllde på vatten alls i det (fattades nog 3 liter ungefär) hade en påhängd pump då för o öka vattenvolymen lite o så va den lite starkare pumpen strök me kort efter att ja kom hem den hade nog blivit skadad av att gå med så pass lite vatten, en del skivor dog men annars överlevde allt även mantisen salthalten vågade ja inte mäta måste varit enormt hög.

Alltså så extremt långt bort från hur ett nano (eller saltvattensakvarium) borde skötas som man kan komma men på nått sätt har ja fått en slags balans av att inte göra allt för mycket med det eller försöka klämma in för mycket koraller. Sen ska man la va lite egen o nördig av sig för o förstå skönheten (det borde ju liksom inte funka) med det eftersom att de inte direkt ä nått flashigt kar utan ganska mycket sten i förhållande till korallerna o mer av ett experiment.

kom på att ja också har haft ihjäl nåra glasrosor me red sea Aipista-X utan att nått annat verka ta skada så det ä nog rätt säkert o använda -Tummen upp kunde väll flyttat stenen till en annan balja om inte mantisen bott i stenen o ja hade försökt ha ihjäl glasrosen med kokhett vatten och citron innan.

Ändrat av Awa86
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...