Gå till innehåll

Starta med enbart död sten utan att ympa in med levande


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Ja som rubriken säger. Jag funderar på att starta enbart med död LS. Det har jag gjort tidigare med gott resultat. Då har jag ganska tidigt i processen blandat in lite bitar av levande sten för att ympa in nyttodjur och annat, kanske även vissa bakterier följer med?

Varje gång har jag fått in någon pest. Därför funderar jag på om det skulle vara möjligt att starta upp helt med död LS och sedan inte lägga in någon levande sten alls. Jag tänker att man sedan ympar in enbart dom nyttdjur man vill ha. Typ borstmaskar, amphipods och copepods.

Efter detta kommer jag köra stenhård med karantän på allt som skall stoppas i karet och dessutom doppa alla koraller en extra gång mellan karantän och DT.

Vad för nackdelar får jag? Hur kommer det gå med kalkalger? Bakterier i stenen? Går det ens att hålla så strikt karantän att jag inte får in något oönskat i burken?

Jag ber om att vi håller denna tråden ren från allt för vilda spekulationer och gissningar. Gissningar baserade på fakta, ja tack, annars nej tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha lps i karet kommer du ju förr eller senare få in bakterier & kalkalger med dem. Det går ju inte att som med skivor, knappar, anemoner & sps endast ta in vävnad/mjukdelar. Jag räknar kallt med att en avklippt/doppad sps utan skadade partier är ren.

Det är nog mycket en ideologisk fråga. Vad behövs egentligen för att uppnå stabilitet?

Lite beroende på ditt tålamod lär du ju få se vad som dyker upp i ett kar med endast död sten & saltvatten. Kommer de små filtrerande svampdjuren i sumpen tex?

Jag tycker du ska testa, det är helt i min smak ;)

Annars kan du ju ha små bitar ls i karantän länge som du observerar noga efter pestdjur innan du lägger ner dem i karet.

Jag var inte riktigt lika kompromisslös i mitt senaste, fraggstenar och filtermedia följde med från förra setupen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag starta mitt kar med bara död LS. Nu kan jag se liv överallt så som rörmaskar, svamp och annat som kryper.

Iom man stoppar i koraller kommer saker med förr eller senare. Jag doppar dessutom allt mitt med Coral Rx innan det åker ner i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju ett litet kar helt utan ls. och det fungerar. Bakterier får man ju in. Tex om man köper en snäcka har den i karantän så har den bakterier hur man en vänder på det. Så detta är helt i min smak. har ju köra någon typ av biofilter som du ympar in lite startkultur i. Men att tänka på det tar tid. I korallväg är det väl mjukt samt sps som man klara utan att få in något. Men lps är svårare finns alltid någon spor eller liknande av kalkalger. Detta kommer följas med jätte stooora ögon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt svårt att veta vilka bakterier som flyttat in i en levandesten. men på flaska borde man kunna kräva att få veta detta.Brukar köpa lite olika märken av bakteriekulturer för att få in så mycket som möjligt när jag startar ett sandfilter. Nackdelen här är att man inte alltid vet exakt vilka bakterier det bjuds på. Detta behöver man ju bara göra en gång då det räcker med en smula av sanden för att få fart på ny kultur i nytt filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja som rubriken säger. Jag funderar på att starta enbart med död LS. Det har jag gjort tidigare med gott resultat. Då har jag ganska tidigt i processen blandat in lite bitar av levande sten för att ympa in nyttodjur och annat, kanske även vissa bakterier följer med?

Varje gång har jag fått in någon pest. Därför funderar jag på om det skulle vara möjligt att starta upp helt med död LS och sedan inte lägga in någon levande sten alls. Jag tänker att man sedan ympar in enbart dom nyttdjur man vill ha. Typ borstmaskar, amphipods och copepods.

Efter detta kommer jag köra stenhård med karantän på allt som skall stoppas i karet och dessutom doppa alla koraller en extra gång mellan karantän och DT.

Vad för nackdelar får jag? Hur kommer det gå med kalkalger? Bakterier i stenen? Går det ens att hålla så strikt karantän att jag inte får in något oönskat i burken?

Jag ber om att vi håller denna tråden ren från allt för vilda spekulationer och gissningar. Gissningar baserade på fakta, ja tack, annars nej tack.

Det är klart det går. Bakterierna är inget problem - de kommer eller som många sagt - häll i lite olika bakteriepreparat i burken. Kalkalger kan du ta in genom att köpa lite kross från levande sten och då bara ta små fragment med solid yta eller skrapa loss från kompis ruta

De roliga små djuren är dock lite svårare men det finns ju gott om folk som har både det ena och det andra i sina kar så det är väl bara att börja plocka.

LPS brukar ju ha med sig lite också

Enda orsaken till att jag vill använda LS är dock alla liftare - de är oftast roligare än allt annat..... men det är min inriktning och då får jag ta en del nackdelar som pistoler och mantisar (och annat märkligt)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag vill slippa är:

1. Bubbelalger

2. Små rörmaskar (särskilt i sumpen, i DT är dom ganska fina tycker jag, men finns dom någonstans finns dom snart överallt tyvärr)

3. Mantisar

4. Pistoler

5. Terminatorkrabbor och andra liknande röjarkrabbor

6. Plattmaskar av olika slag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar "brittle worms". Jag har ingen aning om de är bra eller helt neutrala men jag tycker de är helt lagom udda för mig. Jag hade någon slags mysis-art som fluorescerade lite förut, de följde inte med nu. De skulle jag gärna ha tillbaka igen. Vissa gillar Collonista-sniglar, jag tycker de är besvärliga när de kryper ner i rören & fastnar i skummaren mm. Sjöpungar & svampar inbillar jag mig är superbra och viktiga. Helt ovetenskapligt & bara på känsla & tycke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta låter spännande. Jag har länge vurmat för alla spännande saker som kommer med sten men efter att mina borstmaskar valt att utveckla sig till en mindre arme av midgårdsormar börjar jag tänka om lite. Jag siktar på att uppgradera så småningom och då kanske detta skulle kunna vara en intressant väg att gå.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går hur bra som helst att starta upp ett kar med död LS, inga problem alls. Du kommer att få en ordentlig nitrit topp efter 4-6 veckor, och den kommer att gå ner efter ca 2 veckor. Startbakterier på flaska skulle antagligen snabba upp förloppet lite, men är helt onödigt. Mina erfarenheter nedan.

Det jag vill slippa är:

1. Bubbelalger

2. Små rörmaskar (särskilt i sumpen, i DT är dom ganska fina tycker jag, men finns dom någonstans finns dom snart överallt tyvärr)

3. Mantisar

4. Pistoler

5. Terminatorkrabbor och andra liknande röjarkrabbor

6. Plattmaskar av olika slag

Om du med bubbelalger menar sådana där små gröna kulalger så kommer du att slippa dem. Små rörmaskar kommer du att få oavsett hur de startar upp. Allt annat slipper du naturligtvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, var sjutton kommer dom maskarna in ifrån då? Med koraller?

Menar du rörmaskarna (kalkrörsmaskar)? De bara skapas av någon anledningen, fråga mig inte hur för jag har ingen aning. När jag var ung så startade jag ett antal kar med död LS, och kalkrörsmaskarna kom alltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...