Gå till innehåll

Dosera kalium


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Vilken produkt är bäst att höja mitt kalium värde med.

Har använt mig av KZ K-balans.

KZ kocentrate (lilla flaskan med pipet)

Sist FM ultra easy K.

Har hänt några gång att värdet gick över 400 och ligger kvar där ett par månader.

Men annars ligger det runt 360, fasts jag doserar mycket mer vad som det står på flaskorna.

Antar att jag kanske skummar ut en hel del, men inte ibland ?? (Eller)

Har en Korallen-Zucht medium som jag skummar väldigt tort med.

Har läst här på guiden att man kan dosera Salatin salt för att höja kalium, det man handlar typ på konsum ??

Och kaliumsulfat, var köper man det??

Hur gör ni ??

Med vänlig hälsning Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvarn seltin går ej att köpa längre verkar det som runt uddevalla varje fall. Vanlig innehåller klumpförebyggande.

Seltin skulle vara ett bra tillskott:[TABLE=class: wikitable]

[TR]

[TH=bgcolor: #F2F2F2, align: center]Näringsvärde per 100 g Svenskt Seltin[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD]Natriumklorid[/TD]

[TD]50 g[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Kaliumklorid[/TD]

[TD]40 g[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Magnesiumsulfat[/TD]

[TD]10 g[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Jod[/TD]

[TD]0,005 g

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

problemet är att det vanliga seltinet också innehåller klumpförebyggande E535 dvs. natriumferrocyanid. Den grova versionen "Kvarn" har inte den tillsatsen, men den har slutat tillverkas, tyvärr. Pratade med Cederroths och de bekräftar att det fanns för liten marknad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

problemet är att det vanliga seltinet också innehåller klumpförebyggande E535 dvs. natriumferrocyanid. Den grova versionen "Kvarn" har inte den tillsatsen, men den har slutat tillverkas, tyvärr. Pratade med Cederroths och de bekräftar att det fanns för liten marknad...

När vi började diskutera Seltin som tillsats 2010 så uppgav Cederroths att det klumpförebyggande medlet var E551, alltså kiseldioxid. Har de bytt klumpförebyggande medel? Ursprungstråden om Seltin:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36264-DIY-kaliumtillsats-med-Seltin&p=357584&viewfull=1#post357584

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min förpackning står det E551 på varje fall.

Sorry, mitt misstag. Både E535 och E553 används som klumpförebyggande i salt men i Cederroths seltin är det E551. Kisel är inte så roligt att hälla i karet heller... Tyvärr har de helt slutat producera den grova varianten utan tillsats. Reuben, du säger att du använt seltin länge. Får du inte problem med kiselalger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...