Gå till innehåll

Hur ser olika alger ut i mikroskop?


campokatt

Rekommenderade inlägg

Är det en svans??

Ja, nu ser man betydligt bättre med de vanliga okularen än med kameragrejen. Men de jag ser är helt runda. Och kan inte se nån svans. Och rör sig gör dom inte alls...

Men provet var från en brun klet med bubblor i, därför jag gjorde ett snabbt antagande.

Får ta ett nytt prov och kolla mera.. Akvariet är under mörkläggning redan så får göra det i helgen...

Ett litet tipps till alla som är lika nyfikna på sånt här som jag. Skippa de där USB- microskopen typ Teknikmagasinet osv. Dom är bara skit, har testat och skickat tillbaka. Köp ett vanligt istället.

Ändrat av campokatt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte det här:

http://www.astrosweden.se/bresser-biorit-40-1280x/18544-0

Följer med ett 5x, 10x, 16x okular samt ett kameraokular med usb som man kan fota med. Lite enklare bilder då, tror det var typ vga(640x426). En barlow lins följer oxå med som fördubblar förstorningen.. Objektiven som sitter på är på 4x, 10x och 40X. Alltså 20-1280X förstoring.

Precis fått det men det verkar sjyst om man är amatör. Välgjort, i metall. och objektbordet går att ställa med små skrivar så man kan kika omkring i provet på ett bra sätt.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till nån som vet… Rör diatomer på sig??

Har kollat mer på dom och jag kan urskilja några ganska genomskinliga prylar, nån enstaka som ser ut som riskort. Antagligen en kiselalg men dom andra(stora massan) är helt runda och ser ut som små öron typ.. Dom rör inte på sig alls och har inga flagelater..

I akvarier så ser det ut som en brun matta, precis som bilder på dinos om man googlar. Den finns kvar även på natten vilket dinos inte ska göra som jag läst.

Har inte hittat några kiselalger eller diatomer som liknar det jag ser heller men det kanske kan vara nått sånt ändå..

Får handla upp mig på ett silikatfilter o se om det blir bättre helt enkelt. Mörkläggningen hjälpte nada….

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...

Länkarna(?) i början av tråden verkar ha blivit demolerade. Även länken till Advanced Aquarist har slutat fungera, men här är en backup: https://web.archive.org/web/20180111110838/http://www.advancedaquarist.com/2002/5/aafeature

 

Tänkte även posta några bilder från mitt leksaksmikroskop, någon som kan identifiera? Bild 1-4 är från samma prov (ett par millimeter brunalg), bild 5 är ett prov från samma brunalg som jag tog igår. Förstoringarna är 400x och 900x tror jag.

 

Bild 1:

1.jpg.db52f5529c0f47ceec6bd3f993444a5b.jpg

 

Bild 2:

2.jpg.f7e02b32afb89c1d5a2ca7baab029c97.jpg

 

Bild 3:

3.jpg.7a58a31f88a7a56f6d89bd356ca47c7c.jpg

 

Bild 4:

4.jpg.603b9975f352a354c690661f525781f3.jpg

 

Bild 5:

900x.jpg.45f7cf4982414f7bbbaa6c687d05e50a.jpg

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...